دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

واکنش سازمان‌حقوق‌بشر برای اعدام در ژاپن

شنبه ۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب: 481377
اعدام دو زندانی دیگر در ژاپن بار دیگر انتقادهای فراوان سازمان های بین المللی حقوق بشر را متوجه این کشور کرد و آنان ضمن انتقاد از رفتار در پیش گرفته شده از سوی دولت «شینزو آبه» نخست وزیر، خواستار پایان یافتن این قبیل احکام در ژاپن شدند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، اگرچه افکار عمومی ژاپن از این اقدام وزارت دادگستری کشورشان حمایت می کنند اما سازمان های بین المللی حقوق بشر از ادامه اجرای چنین احکامی در ژاپن ابراز نگرانی کرده اند.

دولت و مردم ژاپن بر اساس گزارش های رسانه ای در این کشور، بر این باورند که حراست از امنیت اجتماعی و شهروندان ایجاب می کند سختگیری هایی در برخی مراحل قضایی اعمال شود.

براساس گزارش ها منتشر شده، دو اعدام اخیر در این کشور دیروز (جمعه) صورت گرفته که طی آن «جونکو یوشیهیدا» 56 ساله به جرم ارتکاب دو قتل در سال های 1998 و 1999 میلادی اعدام شد.

همچنین «یاسوتوشی کاماتا» 75 ساله یکی دیگر اعدامی های روز گذشته بود که گفته شده بین سال های 1985 تا 1994 یک دختربچه 9 ساله و چهار زن را به قتل رسانده است.

همچنین در تاریخ 27 آذر ماه سال گذشته نیز بر اساس احکام صادره که با حضوره هیات منصفه در یکی از زندانهای ژاپن اجرا شد دو مجرم 39 و 63 ساله به اتهام آنچه «ارتکاب جرائم بسیار سنگین» عنوان شد، اعدام شده بودند.

سازمان های حقوق بشری بر این باورند که در میان کشورهای صنعتی فقط آمریکا و ژاپن هستند که مجازات اعدام را همچنان اجرا می کنند.

خانم «روزین ریفه» مدیر پژوهش های حقوقی شرق آسیای سازمان عفو بین الملل پیشتر با انتشار بیانیه ای، تمایل و پافشاری مقامات ژاپن بر اجرای حکم اعدام در آن کشور را غیرمنطقی خواند و با وجود اعتراض های داخلی و بین المللی نسبت به این حکم، خواستار پایان یافتن این قبیل احکام در ژاپن شد.

آمار نشریه «ژاپن تودی» بر اساس گزارش وزارت دادگستری این کشور نشان می دهد که نزدیک به 124 نفر در ژاپن در فهرست اعدامی ها قرار دارند.

عفو بین الملل بیشترین انتقادها را از توکیو کرده و افزوده است که این اقدامات برای جهان که خواستار لغو چنین مجازاتی می باشد، نگران کننده است.

با وجود همه انتقادها «ژاپن تودی» می نویسد که مردم این کشور به طور جدی از تلاش های دولت و همچنین اعدام مجرمان خطرناک حمایت می کنند.

ژاپن شهریور ماه سال گذشته نیز دو زندانی دیگر را در این کشور اعدام کرد اما با توجه به اینکه این کشور تا دو ماه دیگر میزبان اجلاس سران گروه هفت است، تحولاتی از این دست بیشتر مورد توجه سازمان های بین المللی قرار می گیرد.

دولت ژاپن برای نخستین بار در سال 2009 با هدف افزایش امنیت شهروندی از طریق قضات خبره، لایحه حکم اعدام را به پارلمان برد و تصویب کرد که از آن زمان تاکنون نزدیک به 30 نفر در این کشور اعدام شدند.

از سوی دیگر این اقدام دولت «آبه» انتقاد سازمان عفو بین الملل را به دنبال داشت و اعتراض های سیاسی و مدنی نسبت به این اعدام ها نیز همچنان در سطح جامعه این کشور ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *