يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

افزایش تنش درانتخابات گچساران

سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب: 475941
بررسی سایت‌های محلی درباره فضای انتخاباتی این حوزه حاکی از افزایش تنش و التهاب و دامن زدن به مسائل قبیله‌ای است. به‌رغم آنکه اکثر مردم این استان لرزبان هستند اما در شهرستان گچساران، ترک‌زبانان قشقایی جمعیت چشمگیری دارند.
به گزارش جهان، روزنامه «وطن امروز» در شماره امروز خود با انتشار خبری با عنوان «افزایش تنش درانتخابات گچساران» نوشت: مرور مطالب سایت‌های محلی در استان کهگیلویه ‌و بویراحمد نشان می‌دهد برخی رفتارهای انتخاباتی باعث ایجاد نگرانی‌هایی در محافل امنیتی شده است. به گزارش «وطن امروز»، این نگرانی‌ها در حوزه انتخابیه گچساران و باشت متمرکز شده است.

بررسی سایت‌های محلی درباره فضای انتخاباتی این حوزه حاکی از افزایش تنش و التهاب و دامن زدن به مسائل قبیله‌ای است. به‌رغم آنکه اکثر مردم این استان لرزبان هستند اما در شهرستان گچساران، ترک‌زبانان قشقایی جمعیت چشمگیری دارند. از سوی دیگر رقابت اصلی در این حوزه میان 2 کاندیدا است. علی فولادی‌وندا از ترک‌های گچساران و غلامرضا تاجگردون از لرهای باشت!  غلامرضا تاجگردون همان نماینده‌ای است که رفتار غیراخلاقی او در جریان بررسی برجام در کمیسیون ویژه بررسی برجام انتقادات فراوانی را نسبت به او ایجاد کرد.

تاجگردون که به اعتقاد برخی نمایندگان، اطلاعاتی درباره محتوای فنی برجام نداشت؛ به عنوان نماینده حامی دولت در مجلس نهم فعالیت کرد به گونه‌ای که رسانه‌ها او را یکی از وکیل‌الدوله‌های فعال در ماه‌‌های پایانی مجلس نهم می‌دانند. در حالی که بررسی‌های کمیسیون برجام با رای اکثریت منجر به بیانیه پایانی آنها شده بود؛ اما تاجگردون و 4 نماینده دیگر بدون در نظر گرفتن قواعد دموکراتیک در کمیسیون، در اقدامی غیراخلاقی بیانیه‌ای متفاوت صادر کردند؛ بیانیه‌ای که برخی نمایندگان گفته‌اند تنظیم آن کاملا دولتی بوده است! 

اکنون رقابت این 2 کاندیدا در حوزه انتخابی گچساران و باشت با تنش‌هایی همراه شده است. بررسی سایت‌های محلی استان کهگیلویه‌ و بویراحمد نشان می‌دهد رسانه‌ها از تخلفات انتخاباتی تاجگردون گلایه دارند. استفاده از امکانات دولتی به سود ستاد، حمله هواداران وی با سلاح سرد به حامیان رقیب، انتشار اخبار دروغ درباره حمایت افراد سرشناس محلی، انتساب اخبار غیرواقعی به کاندیدای رقیب و... از جمله مطالبی است که سایت‌های محلی مدعی هستند از سوی هواداران تاجگردون صورت می‌گیرد. در این میان اما همانگونه که گفته شد؛ نگرانی نهادهای امنیتی به خاطر افزایش و تعمیق تنش میان قبایل است به گونه‌ای که در بررسی‌های صورت گرفته، تعدد و تکرر انتسابات قبیله‌ای و تشدید احساسات قومیت‌گرایانه در این حوزه انتخابیه بشدت افزایش یافته است. این نگرانی‌ها زمانی تشدید می‌شود که سابقه رفتارهای تنش‌آفرین در انتخابات این حوزه انتخابیه یادآوری شود. حوزه انتخابیه گچساران و باشت بارها شاهد تشنج‌ها و شورش‌های انتخاباتی بوده به گونه‌ای که ابطال انتخابات این حوزه در انتخابات مجلس ششم باعث ایجاد شورش در این منطقه حساس شد. به اعتقاد کارشناسان امنیتی با توجه به تشدید اختلافات انتخاباتی بر بستر قومیت‌گرایی در این منطقه بسیار حساس، باید نگران چگونگی برگزاری انتخابات در این حوزه و همچنین نحوه رای‌گیری و نیز شرایط پس از انتخابات بود.
گفتنی است گچساران یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مناطق نفتی و گازی کشور است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *