کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همکاری نانویی و فضایی ایران و قزاقستان

20 بهمن 1394 ساعت 8:29

همکاری های ایران و قزاقستان در حوزه فناوری از جمله نانو و فناوری فضایی گسترش می یابد.


به گزارش جهان به نقل از مهر، سورنا ستاری، در دیدار «آست ایسکشف» وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان، با اشاره به ظرفیت بزرگ بازار تجاری ایران برای شرکت‌های قزاقستان، گفت: همکاری قزاقستان با جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم‌ها شایسته قدردانی است و خوشبختانه اکنون فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا این تعامل، در سطحی وسیع‌تر و جدی‌تر ادامه پیدا کند.

وی توانمندی نیروی انسانی متخصص و دانشگاهی را نقطه اتکای پیشرفت ایران در دوران تحریم‌ها دانست و افزود: ایران صرفا با تکیه بر توانمندی شگرف نیروی انسانی خود موفق شد در دوران تحریم به سطح قابل توجهی از پیشرفت در تمامی حوزه‌ها از جمله علمی و فناوری برسد بنابراین در آینده و دوران پساتحریم، جهت‌گیری اقتصاد ایران به سوی اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.

ستاری ایران را بازاری بکر برای سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دیگر کشورها دانست و گفت: استفاده طیف قابل توجهی از مردم ایران از محصولات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، صرفا نمایان‌گر ظرفیت قابل توجه بازار ایران است و سهم بازار تجارت الکترونیک ایران به ۶۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

زمینه مساعد همکاری ایران و قزاقستان از فناوری نانو تا فناوری‌های فضایی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان این که تعداد قابل توجهی از بزرگ‌ترین شرکت‌های زیست فناوری و اطلاعات و ارتباطات منطقه، ایرانی هستند، این موضوع را زمینه‌ای مساعد برای همکاری دوکشور دانست و عنوان کرد: علاوه بر حوزه‌ای همچون فناوری نانو که ایران در سطح جهانی شناخته شده است، شرکت‌های توانمند فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی، زمینه های مناسب همکاری هستند و برای شکل‌گیری این تعامل، آماده هرگونه حمایت هستیم.

ستاری با اشاره به زمینه‌های متعدد همکاری ایران و قزاقستان، توسعه تبادل فناوری در حوزه فضایی با قزاقستان را خواستار شد و افزود: برنامه‌های مفصلی در حوزه فضایی در دست انجام داریم و بر مبنای تعاملاتی با روسیه در این حوزه صورت داده‌ایم، آماده هستیم این همکاری را به‌طور جدی با قزاقستان محقق کنیم.

وی با تاکید بر زمینه‌سازی همکاری پارک‌های علم و فناوری، استارت‌آپ‌ها و مراکز رشد، بیان کرد: برنامه استارت آپ‌ها طی دوسال اخیر به طور جدی مورد حمایت قرار گرفته است و با توجه به فعالیت قزاقستان در حمایت از استارت‌آپ‌ها، همکاری این کشور با پارک علم و فناوری خراسان، زمینه گسترش تعامل در این حوزه‌ها بیش از پیش فراهم شده است.

ستاری آینده فناوری را در حوزه علوم پزشکی و سلولهای بنیادی دانست و گفت: ایران در حوزه‌های یاد شده بخصوص پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادین، قدم‌های جدی روبه جلویی برداشته است و با توجه به این که شرکت‌های این حوزه در آینده گوی سبقت را از شرکت‌های برتر کنونی دنیا خواهند ربود، با پیش‌بینی برنامه‌های جدی آماده حمایت و سرمایه‌گذاری به منظور تبادل فناوری این حوزه هستیم.

شکل‌گیری کارگروه همکاری مشترک علمی و فناوری

معاون علمی و فناوری، با اشاره به نقش زمینه‌سازی و تسهیل‌گری دولت‌ها به‌منظور تعامل و همکاری فعالان علم و فناوری در سطح دانشگاه‌ها، مراکز علمی و شرکت‌های دو کشور، کمیسیون عالی همکاری های فناوری با روسیه اشاره کرد و افزود: همکاری ما با روسیه می‌تواند مدل مناسبی برای همکاری و تبادل فناوری با قزاقستان باشد.

گسترش همکاری علمی و فناوری با ایران

در بخش دیگری از این نشست،«آست ایسکشف»، وزیر سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان، ضمن ابراز خرسندی از لغو تحریم‌ها علیه ایران، آمادگی قزاقستان را در حوزه‌های گوناگون به‌خصوص همکاری علمی و فناوری اعلام کرد و افزود: با توجه به ارتباط خوب و سابقه همکاری‌های دو کشور، همچون دوره پیش از لغو تحریم‌ها در همه حوزه‌های همکاری همراه ایران خواهیم بود.

وی پروژه راه ارتباطی ابریشم را در گسترش همکاری آسیایی و نقش جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت دانست و ضمن اشاره به توسعه حوزه حمل و نقل قزاقستان در راستای تحقق این پروژه افزود: به طور جدی در صدد تحقق جاده ابریشم هستیم و در این مسیر، افزایش کیفیت حمل و نقل، بهره وری و صرفه‌جویی در انرژی را دنبال می‌کنیم که ایران می‌تواند نقش مهمی در این حرکت ایفا کند.

وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان، با اشاره به تلاش این کشور برای توسعه تعامل در حوزه‌های دانش‌بنیان با جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورت تمایل جمهوری اسلامی ایران، با ایجاد کارگروه مشترک همکاری در حوزه علوم و فناوری ها نوین در زمینه های پزشکی، نانوفناوری، زیست، فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر و دیگر حوزه های فناوری از توانمندی‌های یکدیگر بهره‌مند شوند.

ایسکشف با اشاره به ماهواره های قزاقستان در مدار فضایی و فعالیت صدها دانشمند این کشور در حوزه هوافضا، گفت: آمادگی داریم در حوزه خدمات و فناوری‌های فضایی، اندازه‌گیری از دور با ایران همکاری داشته باشیم.

وی در پایان با اشاره به توانمندی قزاقستان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات اشاره کرد و گفت: در زمینه توسعه اینترنت و استفاده از آن در خاورمیانه جزو کشورهای پیشرو هستیم و بستر تجارت اکترونیک، مراکز خدمات الکترونیک، مرکز اطلاعات داده‌ها، ظرفیت‌هایی هستند که بر مبنای آن‌ها آمادگی داریم با ایران تعامل داشته باشیم.


کد مطلب: 472922

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/472922/همکاری-نانویی-فضایی-ایران-قزاقستان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com