يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰

کری:پول‌های ایران به تروریست‌ها می‌رسد!

پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب: 469109
وزیر امور خارجه ایالات متحده ضمن تکرار سلسله ادعاهای ضدایرانی، مدعی شده است که بخشی از پول‌های آزاد شده ایران به دست گروه‌های تروریستی خواهد رسید.
به گزارش جهان به نقل از فارس، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده که برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد داووس شرکت کرده، مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی ترتیب داده است.
 
با وجود تاکیدات مکرر جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه تهران قصد تولید سلاح هسته‌ای را نداشته و ندارد، وی بار دیگر در این مصاحبه ادعا کرده است که ایران در حال حرکت به سوی یک برنامه کامل تولید سلاح هسته‌ای بوده است.
 
وی همچنین مدعی شده است که ایران به اندازه تولید 10 تا 12 بمب هسته‌ای اورانیوم غنی‌شده در اختیار داشته است.
 
این دیپلمات آمریکایی اضافه کرد: صادقانه بگویم، اکنون با توافق و رضایت ایران، این برنامه به عقب برگردانده شد.
 
بنابر گزارش فوق، کری همچنین گفته است بخشی از 55 میلیارد دلاری که ایران در ازای اجرای برجام دریافت می‌کند به گروه‌های تروریستی خواهد رسید. وی گفت: «من فکر می‌کنم بخشی از این پول در نهایت به دست سپاه پاسداران یا گروه‌های دیگر می‌رسد که برخی از آنها تروریستی هستند.»
 
وی با این حال گفته است که هنوز این پول‌ها به دست گروه‌های مزبور که به‌زعم وی تروریستی هستند نرسیده است.
 
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین تصریح کرده است که تمام این 55 میلیارد دلار دریافتی ایران نیز در برابر بودجه دفاعی کشورهای منطقه چیز زیادی نیست.
 
بر اساس گفته‌های کری: «سعودی‌ها به تنهایی سالانه 80 میلیارد دلار بودجه دفاعی دارند. تمام کشورهای حاشیه خلیج [فارس] بودجه دفاعی معادل 130 میلیارد دلار در سال دارند. اما ایران تنها 15 میلیارد دلار سالانه صرف بودجه دفاعی می‌کند. این نسبت به شکل باورناپذیری نابرابر است.»
 
وزیر خارجه دولت باراک اوباما همچنین در این مصاحبه اظهار داشت: «من باور دارم که همکاری با شرکایمان در خلیج [فارس]، همان‌طور که وجود داشته و بهبود می‌یابد، می‌تواند امنیت آنها را تضمین کند. هر چند به‌دنبال تغییرات رفتاری هستیم اما در کنار آنها خواهیم ایستاد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *