شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۲
۳۱
حرمت امامزاده را باید متولی نگه دارد؛

آن ۴۰۰ نفر و این یک نفر/ شیوه ای که برازنده خانواده امام (ره) نیست

سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 467208
اگرچه همین تکذیبیه های دفاتر مراجع و علما، خود خسارت بزرگی برای منسوبین به حضرت امام(ره) به حساب می آید اما فراتر از این آسیب، فتنه ای است که بواسطه این اقدام، می تواند به وجود آید و نهادهای نظام را دچار حاشیه سازد.
آن ۴۰۰ نفر و این یک نفر/ شیوه ای که برازنده خانواده امام (ره) نیست
به گزارش جهان، روز دهم آبان ماه شورای فقهای محترم شورای نگهبان که بر اساس قانون اساسی و نیز آیین نامه داخلی مجلس خبرگان مسئولیت نظارت بر انتخابات این مجلس و نیز تایید صلاحیت کاندیداهای آن را بر عهده دارند، طی اطلاعیه ای تصریح کردند؛ تمامی افرادی که به عنوان داوطلب شرکت در انتخابات آینده مجلس خبرگان ثبت نام کرده اند برای سنجش صلاحیت علمی خود می بایست - نظیر ادوار گذشته - در آزمون کتبی این شورا شرکت کنند.

در اطلاعیه فقهای شورای نگهبان، نظیر گذشته، آن دسته از داوطلبانی که که بنا به دلایل متقن - از جمله عضویت در ادوار مجلس خبرگان - صلاحیت علمی آنها بدیهی است از حضور در آزمون مستثنی شده بودند. فلذا به طور طبیعی همه کسانی که در زمره استثنائات اطلاعیه مذکور محسوب نمی شدند، می بایست در آزمون ۱۵ دی ماه شرکت می کردند و عدم شرکت در آزمون به معنای بسته شدن روش معقول سنجش صلاحیت علمی تلقی می شد.

حجت الاسلام سیدحسن خمینی که در شمار جوان ترین کاندیداهای انتخابات به شمار می آید و در گذشته نه عضو مجلس خبرگان بوده و نه جایگاه حقوقی مستلزم اجتهادی را بر عهده داشته است به طور طبیعی می بایست برای سنجش صلاحیت علمی خود در آزمون شورای نگهبان شرکت می کرد. آزمونی که در گذشته و حال، فضلای باسابقه تر، عالم تر و مشهورتری از سیدحسن خمینی در آن شرکت کرده اند.

اگرچه اخبار مختلفی در رسانه ها وجود داشت که سیدحسن خمینی در پی آن است تا از زیر بار امتحان شانه خالی کند و یا جداگانه در آزمون شرکت نماید اما بسیاری از تحلیل گران بر این اعتقاد بودند که منسوبین به حضرت امام خمینی(ره) بیش از هر کس دیگری به طریقت و منش آن بزرگوار پایبند بوده و هیچ گاه خود را فراتر از قوانین ندانسته و یا قائل به حق ویژه و ترجیح بلامرجح برای خود نیستند.

عدم حضور سیدحسن خمینی در آزمون اجتهاد، این گمانه را تقویت کرد که وی از ادامه نامزدی منصرف شده و حتی برخی تحلیل گران اینگونه نگاشتند که وی با انصراف، پای خود را از سناریوی برخی چهره های شناخته شده سیاسی پس کشیده و نمی خواهد قربانی برخی سیاسی کاران شود.

اما در همان نخستین ساعات پس از پایان آزمون خبرگان، برخی رسانه ها و کانال های تلگرامی که با عنوان حمایت از سیدحسن خمینی(ره) فعالیت می کنند، خط تبلیغی خاصی را در پیش گرفتند که عبارت از ادعای تایید صلاحیت علمی وی از سوی برخی مراجع عظام تقلید بود.

جانمایه این خط تبلیغی، این بود که به رغم عدم شرکت سیدحسن در آزمون خبرگان، بواسطه تایید صلاحیت علمی او از سوی علمای شناخته شده و مراجع، شورای نگهبان باید وی را خارج از روال و به صورت ویژه تایید صلاحیت کند!

بدنبال واکنش منفی دفاتر مراجع و علما و نیز رسانه ها در این خصوص، دفتر حجت الاسلام حسن خمینی با رد وابستگی کانال های مذکور به خود، اتخاذ چنین رویه ای را تکذیب کرد. اما پس از یکی دو روز، اکنون کانال رسمی سیدحسن خمینی با عدول از نام مراجع تقلید عنوان شده در کانال های حامیان، نام علمای دیگری را - که البته از لحاظ وزن علمی در یک تراز قرار ندارند - به میان کشیده و مدعی شده است که آنها صلاحیت علمی سیدحسن خمینی را تایید می کنند.

البته هنوز ساعتی از انتشار این خبر در کانال رسمی سیدحسن خمینی نگذشته بود که دفتر اولین و مهمترین نام مطرح شده خبر مذکور (یعنی حضرت آیت الله علوی گرگانی) با صدور اطلاعیه ای آکنده از متانت، هرگونه اظهار نظر ایشان در تایید یا رد کاندیداهای خبرگان را تکذیب کرد تا مشخص شود که آن ادعای تا چه اندازه از وزانت و وثاقت برخوردار است! پس از آن نیز، دفتر آیت الله جزینی اصفهانی چنین تکذیبه ای را در خصوص ادعای کانال مذکور منتشر کرد.

اگرچه همین تکذیبیه ها و مجبور کردن دفاتر مراجع و علمای بزرگ به صدور اطلاعیه های ردیه، خود خسارت بزرگی برای منسوبین به حضرت امام(ره) به حساب می آید و از این بابت باید کسانی را که برای مقاصد سیاسی خود، این گونه به خاندانی مکرم لطمه وارد می کنند به خدا واگذار کرد؛ اما فراتر از این آسیب،فتنه ای است که بواسطه این اقدام، می تواند به وجود آید و نظام و نهادهای آن را دچار حاشیه سازد.

حقیقت این است که بر اساس قانون اساسی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان به عهده شورای نگهبان بوده و مطابق آیین نامه داخلی این مجلس نیز وظیفه بررسی و احراز صلاحیت نامزدهای آن بر عهده فقهای شورای نگهبان است.

به واسطه شبهات و ابهامات زیادی که در روش بررسی صلاحیت کاندیداها در دوره اول وجود داشت، شورای نگهبان برای افزایش ضریب اطمینان و روشمند کردن کار، یک شیوه معقول و منطقی یعنی اخذ آزمون کتبی و شفاهی از داوطلبین را مقرر کرده که طی ادوار مختلف بدون حاشیه جدی قبل از هر انتخاباتی برگزار شده و چهره های مختلفی به این امتحان دعوت شده اند که بعضاً در این امتحان موفق گردیده و برخی نیز نتوانسته اند از این فیلتر عبور کنند.

اما اکنون شیوه ای که آقای سیدحسن خمینی در پیش گرفته است، تخریب و دور زدن یک فرآیند قانونی، متقن و تجربه شده با استفاده از ابزار فشار رسانه ای و سیاسی است که علی القاعده تن دادن به آن از جانب شورای نگهبان به معنای عدول از چارچوب های حقوقی از قبل اعلام شده و نیز پذیرش ویژه خواری سیاسی برای یک فرد خاص در برابر تضییع حقوق سایر داوطلبانی است که مطابق قواعد در آزمون شورای نگهبان شرکت کرده اند.

حدود ۴۰۰ داوطلب مجلس خبرگان که عموماً در زمره فضلای برجسته محسوب شده، بعضاً صاحب تالیفات قابل توجه و کلاس درس با رونق و مورد تایید علمای بزرگ هستند و علی القاعده نظیر آقا سیدحسن خمینی خود را صاحب صلاحیت علمی می انگارند،بدون هیچ حاشیه ای در امتحان و آزمون شورای نگهبان شرکت کرده و به تجربه دوره های قبل، به نظر صائب ممتحنین، تمکین کرده و می کنند.

واقعا میان این ۴۰۰ نفر و آقای سیدحسن خمینی چه تفاوتی وجود دارد که بررسی صلاحیت آنها بر اساس شرکت در آزمون صورت پذیرد اما بررسی صلاحیت وی از کانال های غیرمرسوم دیگری انجام شود؟ آیا این تضییع حقوق دیگران و ترجیح بلامرجحی نیست که شائبه رانت خواری سیاسی را ایجاد می کند؟ آیا چنین شیوه ای با سیره امام راحل(ره) همخوانی و قرابتی دارد؟

اینها سئوالاتی است که امروزه در میان افکار عمومی مطرح است و به نظر می رسد بیش از هر کس دیگری منسوبین به حضرت امام(ره) باید دقت کنند و با تدبیر و درایت اجازه ندهند وجهه نورانی آن بزرگمرد خدشه دارد شود.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پارمیدا سادات
کسی که فرصت نکرده یه هفته اخبار مربوط به کاندید شدن خودش رو پیگیری کنه و بفهمه کی آزمون دارن،، چطور میخواد از اوضاع جامعه برای انتخاب رهبر آگاه باشه؟؟؟
United States
امتحان گرفتن از کسی که استاد خارج فقه و اصول می باشد مبنایی ندارد و زیره به کرمان بردن است
عجب دور زدن قانون رو براش چه مثالی داری بزنی درس خارج فقه رو که شیخ مسجد ما هم تدریس میکنه یادگاری یادگار امام هم بیاد سطح بالای علمیش رو به همه اثبات کنه دو ساعت آزمون دادن اینقدر دردناکه کسی که قوانین رو دور میزنه صلاحیت حضور در جایگاه خبرگان رو ندارد
آخه كسي يا كساني كه قانون اين مملكت را قبول ندارند و نمي خواهند تسليم قانون باشند و در چارچوب قوانين اين نظام رفتار كنند ,چگونه حاضرند كانديداي انتخاباتي شوند كه بايد بر اساس همين قوانين كشور و نظام اسمشان از صندوق آراء بيرون بيايد و مطابق همين قوانين وارد مجلس خبرگاني شوندكه طبق قوانين همين مملكت برپا شده و وفعاليت كرده و مي كند.آيا كسي كه مي گويد من نظر شوراي نگهبان در خصوص شركتم در آزمون اجتهاد را قبول ندارم , در صورتي كه برنده انتخابات شدو نامش در ليست نمايندگان خبرگان آينده درج گرديد, با كدام منطق مي تواند ادعا كند كه تأييديه نهايي همين شوراي نگهبان بر نتايج نهايي صندقهاي رأي را قبول دارم؟ مگر مطابق قتنون ,ليست نهايي برندگان انتخابات نبايد به تأييد همين شوراي نگهبان برسد؟!
يعني آدم بايد خيلي هالو باشد تا توجيهات غير منطقي و مضحك جماعت افتضاح طلب را كه اين روزها منافعشان را در علم كردن منسوبين به امام راحل عظيم الشأن مي بينند, بپذيرد.
هرچند كه برخي رفتارها و مواضع منسوبين به امام راحل هم به نوبه خود اين جماعت دين به دنيافروش را اميدوار ساخته است.
United States
وحشتتان از سید حسن قابل درکه ولی مطمئن باشین فریادتون وقتیکه با رای اول تهران وارد مجلس میشه به آسمون خواهد رسید
مهدی
من کاری به سید حسن ندارم اما یک نکته برایم سوال است و این که اجتهادی که برای خبرگان لازم است، اجتهاد متجزی است و این نوع اجتهاد معمولا برای افرادی با استعداد متوسط با حدود ده سال سطح و ده سال یا کمتر درس خارج قابل تحصیل است. حال اگر کسی مثلا با سابقه ده سال درس خارج حدود 6 سال درس خارج هم بدهد به یقین مجتهد متجزی است. پس محترمانه تر برای کسانی که در حوزه علمیه سابقه درس خارج دادن حدود شش ساله دارند بجای امتحان، دعوت به مصاحبه شوند به همراه جزوه ایی در یک موضوع فقهی . می خواهم بگویم راه های دیگری محترمانه تر برای احراز هست و اگر مساله سیاسی نیست، خوب بود بررسی شود!! تا جامعه دچار تنش نشود. من مطمئن هستم برخی از بزرگان شورای فقهای نگهبان که مدتی از درس و بحث دور بودند درامتحان کتبی رد می شوند. این طبیعی است و به معنای آن نیست که قوه استنباط ندارد، ملکه استنباط را دارد اما الان برای بکارگیری آن باید مدتی مانوس با درس ها شود و.... حرف زیاد است لطفا فحش ندهید من طرفدار نظام و شورای نگهبانم امافکر کنم حرفم منطقی است و نه سیاسی!!
اتفاقا شورای نگهبان از همین راه اجتهاد افراد را متوجه می شود واگر احراز نشد متوجه آزمون می شود
زهرا
بخشي از اين مطلب شما رو من‌هم قبول دارم،به اين معني كه كساني كه از درس و بحث دور افتادن و نسبت به علم خودشون به روز نيستند، اون خبرويت رو ندارند پس بهتره اصلا نامزد نشوند و اگر به روز هستند پس قاعدتا مسأله اي با آزمون كتبي ندارند، فقط مي‌مونه كساني كه الان در خبرگان هستند و شامل اين دسته نميشوند كه اي كاش ميشد يه فكري براشون كرد.
شما به بعضي افراد داخل مجلس نگاه كنيد، انصافا و بدون حب و بغض به نسبت جامعه حوزوي امروز كشور، خبرويتي از نظر علمي درشون ميبينيد؟
مهدی
...برای مثال استاد خودم حجت الاسلام و المسلمین استاد آقا تهرانی که چندین سال است درس خارج می دهد و تعداد زیادی از فضلای حوزه درپای درس او می نشینند ...
آقا مهدی با تمام احترامی که برای استاد شما آقای آقا تهرانی قائل هستم هیچ جایگاه ویژه ای در این خصوص برای کسی وجود ندارد و همه باید مطیع قوانین باشیم وقتی شما در یک روند قانونی خودتون رو قرار میدهید باید و باید به اصول و قواعدش احترام گذاشته و هیچ اما و اگری در این رابطه قابل قبول نیست
مهدی
اتفاقا بنده فوق لیسانس حقوق هم هستم قانون گفته احراز با شورای محترم نگهبان اما نگفته با آزمون کتبی!! دقت کن عزیزم
م.
Iran, Islamic Republic of
از فضل پدربزرگ تو را چه حاصل؟
United States
سید حسن خود استاد است و پرورش دهنده مجتهدان و وارث نسل خمینی کبیر و صدر می باشند
کسی که خودش را استاد و دوستانش علامه خطابش میکنند چه ترسی از آزمون دارد
گيرم پدرتوبود فاضل
خدا سيد حسن خمينى را عزيز كرده و عزيز خواهد داشت
United States
با خدا دادگان ستیز مکن که خدا داده را خدا داده
پس اسمش خداداده نه سید حسن در ثانی ایشان مصطفوی است نه خمینی چون جدش زاده خمین بود ایشان که مولود تهرانه
به خدا احترام امام به اين نوع نگارش ها نيست. سنت بدى اا پايه گذارى نكنيد
درود بر خامنه اى سلام بر سيد حسن
یاد شعار افساد طلبها افتادم درود بر سه سید فاطمی.....
حالا چرا از اين سيد مى ترسيد
United States
رای بالای سید حسن تبلیغات چند ساله مخالفانش را نقش برآب خواهد کرد
کدوم رای ایشان که هنوز تایید نشدند و نخواهند شد
دادا
نمیترسیم ولی او مگر برای ملت چه کار کرده که اینقدر مثلا عزیز شده : در انقلاب یا جنگ یا دفاع از کیان اسلام ؟؟ هیچ فقط او نوه حضرت امام است مگر سید حسین نوه حضرت امام نبود که سخت مورد مواخذه حضرت واقع و از کارها برکنار شد . ضمن انکه سید حسن حتی یک نماز میت را نمیتواند بخواند و باید از نوشته قرائت کند احسنت به این علامه کم سواد
کسی از او نمیترسه ، ترس از تعریف بیجای فتنه گران از ایشان است که کاملا مشهود است که میخواهند از او استفاده سیاسی بکنند، از نحوه زندگی اشرافی گری سید حسن کاملا مشخص است
علی
United States
سید حسن خمینی در این مدت شخصا راجع به خودش و یا تقاضاش اظهار نظری نکرده ولی ماشالله به تحلیل ها و حدس و گمانه ها!!برادران ما تا چیزی رو از زبان شخص ایشان نشنیده ایم نمیتوانیم بگوییم که فلان قصد را دارد!!!!
دنیا نیوز
اقای جهان نیوز ترور شخصیت...
اتفاقا مشکل اساسی این علامه خود ساخته ما هم همینه که شفاف و صریح نیست و دورویی رو به حد اعلا رسونده
لسان
... انشاءالله اين همه اعمال و اقدامات شبانه روزى شما عليه سيد حسن و بيت خمينى عزيز ، مأجور حقتعالى قرار بگيرد. ...
این اقدامات علیه سید حسن نیست اون آقا خیلی کوچکتر از این حرفهاست حرف از بی قانونی و دور زدن قانونه و امتیاز ویژه قائل شدن برای خود سید حسن هیچ برتری نسبت به من کارگز زاده ندارد چون امثال پدر من بودند که با حمایتشون این انقلاب رو به ثمر رساندند و الا الان نه اسمی از خمینی بود نه یادگاری در این بین وجود داشت خود امام این انقلاب رو متعلق به کوخ نشینان میدانست یه نکته جالبی هم دارند که تو غلط میکنی قانون را قبول نداری قانون تو را قبول ندارد فکر کنم مصداقش همین جناب یادگاری باشند