سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۱

خسارت دشمنی با ایران برای عربستان

چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 465916
نشریه فوربس نوشته است که اگر قطع روابط تهران و ریاض به توقف سفر حجاج ایرانی به عربستان منجر شود، ریاض رقم کلانی از درآمدهای خود را از دست می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشریه فوربس در گزارشی با موضوع قطع روابط عربستان با ایران، نوشته است که این اقدام می‌تواند تا ۳ میلیارد دلار به ریاض خسارت وارد کند.

فوربس نوشته است: «قطع روابط عربستان سعودی با ایران، اگر مانع ورود زوار ایرانی به شهر مکه شود، میلیاردها دلار برای این کشور هزینه خواهد داشت.»

این نشریه با اشاره به درآمد کلان عربستان از محل برگزاری مراسم حج، نوشته است: «هر ساله صد هزار ایرانی برای مراسم حج به عربستان سعودی می‌روند. علاوه بر این، ۵۰۰ هزار نفر هم به حج عمره می‌روند... ایرانی‌ها جمعا ۵% از حدود ۲ میلیون مسلمانی را تشکیل دادند که در سال ۲۰۱۵ برای حج به عربستان سفر کردند.»

در ادامه گزارش آمده است: «حج کمک بزرگی به اقتصاد عربستان سعودی است. یک اقتصاددان سعودی در سال ۲۰۱۵ ادعا کرد که این کشور از محل حج و عمره جمعا ۱۸.۶ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند، که ۸.۵ میلیارد دلار آن مربوط به حج تمتع است. این رقم معادل ۱۰% درآمد نفت عربستان است. بر اساس بررسی‌های اتاق بازرگانی مکه، هر حاجی به طور متوسط حدود ۵۰۰۰ دلار در طول حضور در عربستان سعودی خرج می‌کند.»

فوربس در پایان نوشته است: «اگر این رقم را برای مسافران ایرانی در نظر بگیریم، سعودی‌ها ۵۰۰ میلیون دلار درآمد در طول مراسم حج را از دست می‌دهند. در صورتی که فرض کنیم که در طول حج عمره نیز زوار ایرانی به همین میزان هزینه می‌کنند، در آن صورت خسارت عربستان می‌تواند تا ۳ میلیارد دلار افزایش یابد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *