يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۲
۱۸

تماس تلفنی جان کری با ظریف/ تنش‌ها را کم کنید!

دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب: 465531
میشل استفانز تحلیلگر موسسه «رویال یونایتد سرویس» گفت: تحولات اخیر آزار دهنده است و پیامدهای بسیاری برای منطقه و تنش بین دو جبهه ی برجسته در این منطقه دارد.
تماس تلفنی جان کری با ظریف/ تنش‌ها را کم کنید!
به گزارش جهان، نیویورک تایمز نوشت: عربستان سعودی شب گذشته روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و خواستار خورج دیپلمات های ایران از این کشور شد.

 این اقدام سعودی موجب افزایش رقابت استراتژیک تهران و ریاض در خاورمیانه می شود.

این اقدام حیرت انگیز که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان آن را اعلام کرد، به دنبال انتقادات تند سران ایران بابت اعدام شیخ النمر و حمله به سفارت سعودی انجام شد.

قطع روابط زمانی صورت گرفت که امریکا و دیگران امیدوار به همکاری محدود ایران و عربستان برای پایان دادن به بحران سوریه و یمن و کاهش تنش ها در عراق، بحرین، لبنان و دیگر نقاط بودند.

در مقابل، تحلیلگران نگران افزایش اختلافات و جنگ های نیابتی بیشتر هستند.

میشل استفانز تحلیلگر موسسه «رویال یونایتد سرویس» گفت: تحولات اخیر آزار دهنده است و پیامدهای بسیاری برای منطقه و تنش بین دو جبهه ی برجسته در این منطقه دارد.

امریکا در این میان خواستار گفتگو میان ایران و عربستان شده است.

جان کربی سخنگوی وزارت ارجه آمریکا گفت: ما معتقدیم که تعامل دیپملاتیک و گفتگوهای مستقیم برای حل اختلافات لازم است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا از خانه خود در ایداهو روز شنبه با محمجواد ظریف وزیر خارجه ایران تماس گرفت. مسئولان حاضر به افشای جزئیات مکالمه این دو نبودند اما مشخص است که تماس تلفنی کری، تلاشی برای جلوگیری از افزایش تنش ها میان تهران و ریاض بود.

اکنون، امکان اشتی ایران و عربستان احتمالی بسیار ضعیف و بعید به نظر می رسد. ایران و عربستان سعودی هرکدام نگاهی متفاوت به اسلام دارند و رقیبی قدیمی در خاورمیانه و فراتر از آن هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چشم قربان ما که با برادر خصومتی نداشتیم
فقط یک عده افراطی بین ما برادران سنگ اندازی میکنند
تو عین تفریطی که نمیدونی افراط چیه!!!!
هم وطن
حالا وقتشه عربستان را تو زمین یمن به زمین بکوبیم
شریف مهاجر
دولت امریکا اسراییل وکری که طراحان اصلی ایجاد اختلافات مذ هبی وفرقه ای در جهان اسلام هستند واقعا به دنبال رفع اختلاف و تنش بین ایران وعربستان هستند . البته امریکا واسراییل از اینکه این تیرگی روابط دراستانه برگزاری انتخابات در ایران عامل اتحاد وانسجام ملت ایران می شود بسیار عصبانی وناراحتند . عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.
Iran, Islamic Republic of
باز کری و مذاکره جدید اینبار بین ایران و عربستان باز چه امتیازی دیگر باید داد
جواد
Iran, Islamic Republic of
چرا هميشه جان كري فقط از ايران چنين درخواستي داره ؟ آيا اخم عربها و خنده ايرانيها باعث چنين موضوعي نيست ؟
باشه کری ... مثل همون دفعه ای که دستور دادم کشتی برگرده این دفعه افراد تجمع کننده جلوی سفارت عربستان رو اعدام میکنم !!!!
در ضمن خواستی یه ندایی بده تا جامونو برای مدتی عوض کنیم !!!
گویا قرار بود فقط در زمینه هسته ای با امریکا مذاکره و مکالمه کرد
این دولت واقعا خودش را رعیت کدخدا میداند
به امریکا چه مربوط که رابطه ما با عربستان چگونه باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهدی
مگر مقام معظم رهبری چندی پیش به صراحت نفرمودند که با امریکایی ها جز در مسایل هسته ای کسی حق مذاکره ندارد؟؟؟ چرا وزیر خارجه گاه و بیگاه با ظاهری فریبنده با امریکایی ها به بررسی اوضاع منطقه میپردازد؟ چرا اصلا باید این تماس تلفنی برای مسایل غیر هسته ای براحتی برقرار باشد؟
حسین
United Kingdom
چه روزگاری بر سرمون اومده که وزیر خارجه شیطان بزرگ برای هر چیزی به وزیر ما تلفن میزنه و می خواد میانجی بشه!!! مگه آقا نفرمودند مذاکره با امریکا در غیر هسته ای ممنوع. حتما خلاف ادب بوده تلفن جان را جواب جانانه ندن.
اقدام حیرت انگیز!!!لابد از شما می شه اقدام احسن
دستور کری به ظریف!
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف بگو چشم قربان!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
آقاي جان كري احتراما شما خفه شيد.
China
به چه مناسبت کری با آقای ظریف صحبت کرده؟مگه قرار نیست فقط در مورد موضوعات هسته ای با هم مذاکره کنند؟ مگه رابطه ما با عربستان هم به هسته ای مرتبطه؟
ایران باید از امریکا بخواهد که نوکر خود را در عربستان عوض کند تا خاور میانه و منافع امریکا بهم نریزد
مصطفی کرمانشاهی
جان کری خیلی بیجا کرده تماس گرفته است. مسولان دولتی نیز حق ندارند به غیر از مذاکره هسته ای با شیطان بزرگ گفتگو کنند که مذاکرات هم خیلی وقت است تمام شده است.
درود بر شهیدان
ای کاش مسوولان ارشد سیاسی دولت به محض جنایت جدید سعودی ها ، سفیر ایران در عربستان را برای مذاکره فرامی خواندند و از عربستان می خواستند تا کنسولگری خود را در مشهد موقتا ببندد تا هم از خشم انقلابی مردم کاسته شده و هم با اقدام پیش دستانه ، مطالبه گرانه با حاکمان خبیث عربستان مواجه شوند . ولی متاسفانه به دلیل مماشات بی دلیل و عقب ماندگی دستگاه دیپلماسی در برخورد با دشمنی که شمشیر را از رو بسته است ، حکومت ظالم وجاهل عربستان با اقدام تهاجمی هم رهبر محبوب و وظلوم شیعیان را به شهادت رساند و هم با متهم ساختن ایران به اتهاماتی که خود شایسته آنست با ایران قطع رابه کرد و هم کشور هایی راکه با سیاست دسته چک جیرخوار خود کرده است به رفتار مشابه دستور داد ، آقایان سیاسیون آنها بی خردند شما چرا اجازه می دهید با ایران اسلامی بزرگ ، برخوردهایی این چنین صورت بگیرد .