جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

نقش جشنواره عمار در مردمی کردن سینما

يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۷
کد مطلب: 465311
«عمار»، پدیده ‏ای مبارک است برای نشان دادن مفهوم جدیدی از «سینمای ایران». مفهومی که در آن مردم با سینما آشتی نقش جشنواره عمار در مردمی کردن سینمای ایران ؟کرده است و خودشان آن را هدایت می‏ کنند و جلو می ‏برند.
به گزارش جهان به نقل از صداوسیما، حالا دیگر تنها راه ورود به سینما و نمایش اثر خود به مخاطب هزارتوهای بوروکراتیک سابق نیستند و اگر کمی به نهال نورس «عمار» برسیم و برسند، درخت تنومندی خواهد شد که گزاره‏ سینمای انقلاب اسلامی را بعد از ۳۷سال معنا خواهد کرد.مخاطبی که تنها جملات امام راحل را در ذهن خود به یاد می‏ آورد که «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با فحشا مخالفیم» و ۳۰ سال از انقلاب را پشت سر گذاشته بود، جوانه ‏های بذری که امام (ره) نشانده بود در «عمار» حتي در مسجد روستای خود به نظاره نشسته است.

اولین دوره جشنواره «عمار» در سینما فلسطین تهران و ۳۰ شهرستان با تعداد محدودی فیلم در سال ۱۳۸۹ برگزار شد.دومين دوره در حالی که تصور می شد این جشنواره هرگز ادامه نیابد در دی ماه سال ۹۰، فراخوان دومین دوره جشنواره منتشر شد. به رغم بی توجهی بسیاری از رسانه های جمعی، استقبال مردمی از این دوره جشنواره افزایش یافت و سیصد و بیست اثر در سیصد نقطه از کشور اکران شدند.

سومین دوره این جشنواره نیز سال ۱۳۹۱ برگزار شد و نهصد اثر رسیده به جشنواره در حالی با هم رقابت کردند که تعداد نقاط اکران نیز از سیصد به ۹۰۰ نقطه افزایش یافته بود .چهارمین جشنواره در سال ۹۲ برگزار شد. ۱۷۰۰ اثر داخلی و ۵۰۰ اثر بین الملل در این دوره از جشنواره شرکت نمودند. تعداد اکران های همزمان در همه استان های کشور و به بیش از ۲۵۰۰ اکران رسید

نقطه عطف جشنواره در یک اسفندماه ۱۳۹۱ و بعد از جشنواره سوم اتفاق افتاد. دست اندرکاران، داوران و برگزیدگان عمار با رهبر فرزانه انقلاب دیدار کردند.رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن صحبت های جمعی از حاضرین، توصیه هایی نمودند و توجه به موضوع دین و معارف دینی و همچنین انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب در این جشنواره را اقدامی مبارک خواندند و تأکید کردند: «نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت و همراه با برنامه‌ریزی دقیق و امید به آینده و بهره‌گیری مناسب از ابزار هنر برای تأثیرگذاری حداکثری باشد.

در دوره پنجم، فیلم‏ های جشنواره همزمان با تهران، در بیش از ۲۰۰۰ نقطه دیگر توسط اکران کنندگان مردمی پخش گردید. پوشش متکثر مخاطب در جشنواره عمار موجب شد که شرایط مکانی و زمانی متنوعی ایجاد شود، از مساجد و هیئت‏ ها و حسینیه ‏ها، که تاکنون کسی به عنوان یک مکان برای عرضه ‏ی محصولات فرهنگی به آن نگاه نکرده بود تا دانشگاه و مدرسه و حوزه‏ های علمیه که از پایتخت تا شهرستان‏ها و روستاهای دور و نزدیک کشیده شد.

این روزها ،ششمین دوره جشنواره فیلم عمار به مثابه رویدادی فرهنگی با محوریت مردم در حال برگزاری است. جشنواره ای که در شیوه اجرا، سوژه ها، شیوه اکران و انتخاب آثار برتر راهی متفاوت از جشنواره های مرسوم هنری طی کرده و می کند.

تلاش برگزار کنندگان این جشنواره این است که دغدغه های مردمی و ارزش های انقلابی را که توسط هنرمندان خوش ذوق در قالب ایده هایی جذاب ساخته و پرداخته می شوند در گستره ای وسیع توزیع کند.

این سوژه ها برخاسته از بطن زندگی مردم هستند و به همین دلیل با استقبال مخاطبان نیز مواجه می شوند. این گونه است که هم میزان مشارکت فیلمسازان و هنرمندان وهم میزان استقبال فعالان فرهنگی از اکران های مردمی سال به سال رو به افزایش است.آن گونه که «رضا کبودبند»، دبیر اجرایی اکران مردمی جشنواره عمار، می گوید:«در سال ۸۹ و در اولین دوره این جشنواره تعداد آثار محدودی شرکت داشتند ولی با توجه به استقبال مردم از اکران‌های مردمی عمار، حضور فیلمسازان هم در عمار افزایش پیدا کرد، به طوری که در دوره دوم ۳۰۰ اثر، دوره سوم ۷۰۰ اثر، دوره چهارم ۹۰۰ اثر، دوره پنجم حدود ۲۷۰۰ اثر در دو بخش داخلی و بین المللی حاضر شدند و در ششمین جشنواره عمار هم تنها در بخش اصلی حدود ۲ هزار اثر شرکت کرد‌ه‌اند.»

او همچنین با اشاره به نقش کلیدی اکران کنندگان مردمی جشنواره، ادامه می دهد:«از دوره اول جشنواره تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر از اقشار مختلف جامعه برای اکران های مردمی عمار اعلام آمادگی کردند که از این بین به ترتیب دانشجویان ۵۰ درصد، حوزویان ۱۵ درصد و دانش آموزان ۳۵ درصد اکران کنندگان را تشکیل می دهند و همچنین ۳۰ درصد این اکران کنندگان هم از بانوان هستند.از بین محل های اکران فیلم‌ها هم بعد از مساجد که بیش‌ترین اکران ها را دارند، مدارس و دانشگاه‌ها از دیگر نقاط پر اکران عمار هستند.»

در دوره ششم جشنواره عمار ،۲۱۵۵ اثر در بخش های مختلف جشنواره ثبت نام کردند که ۱۴۰ اثر انیمیشن ۳۰۰ اثر داستانی ۴۰۰ اثر در بخش فیلمنامه و حدود ۶۰۰ اثر در بخش مستند حضور دارند.اتفاق جنبي جشنواره نیز فراخوان بافت و جمع آوري دستکش و شالگردن و لباس گرم براي مدافعان حرم در سوريه و عراق است. اکران آثار در سينما فلسطين تا چهارشنبه ۱۶ دي ادامه دارد و ۱۷ دي ماه اختتاميه برگزار مي شود.

پیشنهاد:

در سال ۱۳۹۲ در کشور ۲۴۷ سالن سینما وجود داشته است اين سالن ها تنها در ۶۰ شهر ایران پراکنده بوده‏اند. ۱۰۸۱ نقطه شهری ایران فاقد سالن سینما بوده‏اند. شهر تهران و استان تهران بیشترین تعداد سینماهای کشور را دارند .

سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کهکیلویه و بویراحمد فاقد سالن سینما هستند. در یک نگاه کلی، ۴۳ میلیون نفر ایرانی شامل ۲۱ میلیون روستایی و ۲۲ میلیون شهری ، دسترسی به سينما ندارند. در چنین وضعیتی، اغلب جشنواره‏ ها با مرکزیت تهران و تنها یک یا چند سینما برگزار می‏شود و از آنها به عنوان جشنواره‏ های ملی نیز یاد می ‏شود .

در چنین فضایی ، پیشنهاد می گردد با تغییر نگاه،زمینه استفاده بیشتر از ظرفیت های مردمی در برگزاری جشنواره هایی همچون:جشنواره فيلم شهر،‌ جشنواره فيلم سما، جشنواره فيلم حقيقت،‌ جشنواره فيلم رشد، جشنواره فيلم هاي ويدئويي،‌ جشنواره فيلم ياس،‌ جشنواره فيلم مقاومت ،‌حسنات، خورشيد و ....فراهم گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *