چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۱۳
۶۰
داستان پدر معاون اسبق وزارت اطلاعات؛

پدر سعید حجاریان، از ارتباط با " احمد کسروی" تا "رکن دوم ارتش" و حزب بدنام "سومکا"

پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 464671
كسروی و برخی از پیروان‌ و هم‌ باوران‌ "پاكدین" وی دور هم‌ جمع‌ می‌شدند و کتاب هایی که به نظرشان باعث عقب ‌افتادگی ایران از کشورهای پیشرفته آن زمان بود (آثار مولوی‌، حافظ‌، سنایی‌، عطار، امام‌ محمد غزالی‌، رازی، ابولخیر، سهروردی‌ و ...) و یا كتب دعا و كتاب هایی كه به گمان آنها به خرافات دامن‌ می‌زد (مفاتیح ‌الجنان‌ و جامع‌ الدعوات‌ و ...) را در آتش‌ می‌ انداختند و این‌ مراسم سوزانیدن كتابها را جشن‌ كتاب‌ سوزان‌ می‌گفتند.
پدر سعید حجاریان، از ارتباط با " احمد کسروی" تا "رکن دوم ارتش" و حزب بدنام "سومکا"
گروه سیاست جهان نيوز، حسین قاسمی ـ  متن زیر جمع آوری برخی اطلاعات مشهود و آشکار در مورد پدر سعید حجاریان بوده که بیشتر آنها با الهام از مصاحبه ایشان گرد آوری شده است.

۱-  سعید حجاریان درگفتگو با اندیشه پویا(شماره ۲، تیر- مرداد ۱۳۹۱، ص ۳۷- ۴۵)
به برخی سوابق پدرش اشاره می کند که قابل تامل و توجه هست:

''پدرم گرایش های سیاسی متفاوتی داشت و به جلسات گروه های مختلف می رفت. اوایل سراغ دار و دسته منشی زاده و حزب "سومکا" رفته بود که گرایشات ناسیونالیستی تند داشتند.
یک مدت هم رفت سراغ "باهماد آزادگان" که دار و دسته کسروی بودند. البته پدرم حسابی مذهبی بود و بعدا هم مصدقی شد...

برگردم به مواضع پدرم بله، پدرم طرفدار مصدق شد در خانه هم کتابخانه خوبی داشت اهل مطالعه بود و کتاب زیاد داشت.

مثلا کتاب اعترافات و مورچگان "موریس مترلینگ" را از کتابخانه پدرم می خواندم، امیل نوشته روسو و کتاب هایی از دانته در کتابخانه اش بود که می خواندم''.

شناخت این دوگروهی که پدر اقای حجاریان فعال بوده است، درتحلیل ها و نوع نگاه ما می تواند موثر باشد.

●حجاریان پدر و احمد کسروی

۲- یکی از دو گروهی که به گفته آقای حجاریان پدرش در ان عضویت داشته است، گروه "باهماد آزادگان" بوده است.

گروه "باهمادآزادگان" نام گروهی از هواداران احمد کسروی است که در حیات او و پس از آن در راه اشاعه اندیشه‌های اجتماعی و سکولار احمد کسروی موسوم به «پاک‌دینی» فعالیت می‌کردند.

در دوران پس از شهریور ۱۳۲۰ خورشیدی، احمد کسروی جمعیت «باهماد آزادگان» را راه‌اندازی کرد. انجمن باهماد آزادگان خواستار حقوق بیشتری، از جمله «کشف حجاب و حق طلاق» برای زنان ایرانی بود.

احمد کسروی و پیروانش در انجمن باهماد آزادگان، در چله زمستان (اول دی‌ماه) مراسمی را تحت عنوان «جشن کتاب‌سوزان» راه می‌انداختند.

كسروی و برخی از پیروان‌ و هم‌ باوران‌ "پاكدین" وی دور هم‌ جمع‌ می‌شدند و کتاب هایی که به نظرشان باعث عقب ‌افتادگی ایران از کشورهای پیشرفته آن زمان بود (آثار مولوی‌، حافظ‌، سنایی‌، عطار، امام‌ محمد غزالی‌، رازی، ابولخیر، سهروردی‌ و ...) و یا كتب دعا و كتاب هایی كه به گمان آنها به خرافات دامن‌ می‌زد (مفاتیح ‌الجنان‌ و جامع‌ الدعوات‌ و ...) را در آتش‌ می‌ انداختند و این‌ مراسم سوزانیدن كتابها را جشن‌ كتاب‌ سوزان‌ می‌گفتند.

كسروی‌ خود در این‌ باره‌ می‌گوید: "چون‌ دیدیم‌ سرچشمه‌ گمراهی ها و نادانی ها كتاب‌ است،‌ این‌ است‌ كه‌ داستان‌ كتاب‌ سوزان‌ پیش‌ آمده‌ است‌. جشن‌ كتابسوزان‌ در یكم‌ دی‌ ماه ‌است‌ و یك‌ دسته‌ سوزانیدن‌ مفاتیح‌ الجنان‌ و جامع‌ الدعوات‌ و مانند اینها را دستاویز گرفته‌ و هوچیگری‌ راه‌ انداختند. .... قرآن‌ هر زمان‌ كه‌ دستاویز بدآموزان‌ و گمراه‌ كنندگان‌ گردید، باید از هر راهی‌ قرآن‌ را از دست‌ آنان‌ گرفت،‌ گرچه‌ به‌ نابود گردانیدن‌ آن‌ باشد".
سوزاندن قران توسط این انجمن انجام می شده است.

● حجاریان پدر و رکن دوم ارتش

۳-گروه دیگری که پدر حجاریان در آن عضویت و فعالیت داشته است حزب "سومکا" به رهبری "داوود منشی زاده" بوده است.

"ارتشبد فردوست" درباره حزب سومکا وارتباط ان با شاه و ارتش می گوید:

''يكي ديگر از اقداماتي كه محمدرضا براي تحكيم موقعيت خود و تمركز قدرت در دست خود انجام داد، تشكيل احزاب و دسته‌جات شبه‌نظامي بود، كه در جامعه و ارتش ريشه دوانيده و عناصر آن بعدها اصلي‌ترين ا جزاء رژيم او شدند.

يكي از اين احزاب، كه محمدرضا هزينه آن را تأمين مي‌كرد، حزب "سومكا " بود، كه توسط داوود منشي‌زاده راه انداخته شد و در آن افرادي مثل داريوش همايون شركت داشتند.

اعضاء اين حزب با مخالفين محمدرضا مبارزه مي‌كردند، حتي مبارزات خياباني سخت. آن‌ها براي حمله به مخالفين چماق‌هاي مخصوص دسته كوتاه داشتند. به هزينه محمدرضا، آن‌ها خانه‌اي اجاره كرده بودند و وسايل خانه هم توسط دربار تأمين شد.

در اين خانه، آن‌ها جلسات سخنراني منظم داشتند و حملات خياباني را طراحي مي‌كردند. آن‌ها خود را به‌شدت "شاه‌پرست " مي‌خواندند.

منشي‌زاده، رئيس اين حزب، علاقه شديدي به هيتلر داشت و خود را مانند او درست مي‌كرد و شباهت فوق‌العاده زيادي هم داشت. انضباط ياد شده، فرم لباس، فرم سلام دادن، نحوه سخنراني همه و همه شبيه نازي‌ها بود. حتي علامت حزب هم شبيه نازي‌ها بود. اعضاء حزب اكثراً جوان و زير ۲۰ سال بودند و با اونيفورم به شكل واحد نظامي در خيابان‌ها ديده مي‌شدند.
تقليد از هيتلر هم علاقه شخصي منشي‌ زاده بود و هم براي رعب و وحشت بود. اين شباهت جنبه ظاهري داشت و باطناً كوچك‌ترين ارتباط سياسي با نازي‌هاي آلمان نبود.

اين حزب به‌تدريج رو به تحليل رفت و شايد همان تقليد از نازيسم، كه در آلمان به كلي نابود شده بود، عامل اين امر بود. ولي افراد آن در قالب‌هاي ديگر حمايت خود را از محمدرضا ادامه دادند.''

يكي از سه پسر ميرزا ابراهيم خان منشي زاده، به نام داوود منشي زاده، در سال هاي پس از شهريور ۱۳۲۰ به تأسيس گروه فاشيستي سومكا دست زد. اين گروه با نظاميان عالي رتبه وابسته به سازمان اطلا عاتي انگليس، به رهبري سرلشكر حسن ارفع، رابطه تنگاتنگ داشت و اقدامات آن بخشي از عمليات شبكه فوق به شمار مي رفت.(1)

ابراهیم خان منشی زاده از موسسین و اعضای اصلی کمیته مجازات بود. ابراهیم خان پدر داوود منشی زاده رییس حزب سومکا بهایی بوده است.

سران کمیته مجازات به ویژه اسدالله خان ابوالفتح‌زاده، ابراهیم‌خان منشی‌زاده و محمد‌نظرخان مشکات الممالک،‌ بهایی بودند و به تبلیغات بهاییگری شهرت داشتند.(2) تبریزی نیز می‌نویسد که آنان به بهائی بودن شهرت کامل داشتند.(3)

اين موضوع را عبدالله متولي نويسنده كتاب كميته مجازات نيز تأييد مي كند و افزون بر دو نفر نامبرده، مشكوه الممالك را هم پيرو اين فرقه مي داند.

البته گرداننده اصلی سومکا سرلشکرحسن ارفع یکی ازچهره های فعال سیاسی -اطلاعاتی وابسته به انگلیس بود. وی گرداننده سه حزب سیاسی ''افق اسیا''،''اریا'' و ''سومکا''بود.

سرلشکر ارفع مدتها رییس ستاد ارتش شاه و رییس رکن دوم ارتش یا همان سازمان اطلاعات ارتش بوده است. احزابی مانند سومکا وابسته به رکن دوم ارتش بوده اند.


●پایان حجاریان پدر


۴- پدر سعید حجاریان درتیرماه ۱۳۹۰بعد ازیک دوره بیماری درتهران درگذشت. تشییع جنازه وی درنازی آباد، چهارراه دخانیات کوچه "به آفرین" انجام شد.
مجلس ختم پدر سعيد حجاريان در۳۰ تیرماه در مسجد جامع شهرك غرب برگزار شد.

●بازبینی سوابق خانوادگی

۵- در فضای روزها و ماه‌های اولیه انقلاب کسی انقلابیون را گزینش نمی‌کرد. آنان، با اتکاء بر ارتباطاتی که با محافل مؤثر در انقلاب داشتند و اعتماد ناشی از این ارتباطات هر نهادی را که می‌خواستند به دست می‌گرفتند و از این پس آنان بودند که گزینش می‌کردند.

علاقه به نهادهای اطلاعاتی ارتش، بویژه اداره دوم، در آن زمان بسیار خاص بود و تنها کسانی از انقلابیون به این دستگاه علاقمند می‌شدند که شناخت تخصصی یا تعلق خاص به آن داشتند. آیا سوابق خانوادگی آقای حجاریان و ارتباطات دیرین پدرش با حزب "سومکا" این علاقه و تخصص را در او ایجاد نکرده بود؟

1- (عبداله شهبازي، فصلنامه تاريخ معاصر ايران، ش ۲۷، ص ۴۶، به نقل از ظهور و سقوط پهلوي، ج ۲، ص ۴۴۰).
2- ‌(بامداد، ج ۱، ص ۱۱۲؛ تبریزی،اسرارتاریخی،۲۳)
3- (تبریزی، ص ۳۶)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سعید حجاریان یه بسیجی اطلاعاتی مخلص بود برای نظام
نگو این حرف هارو جهان نیوز
آره جون خودش.اگه یه خیانت این بابا کرده باشه همینه که زمینه سازی کرده برای ................
بسیجی اطلاعاتی مخلص!؟ یا تئورسین کودتای مخملی؟
Iran, Islamic Republic of
درود برشما
ناشناس
ایشان مدیر کل بوده آنهم با رانت و نه معاون وزیر ! !
بوووووود!
حمید
وقتی می خوان تو یه شرکت یه نفرو بعنوان نیروی خدماتی استخدام کنند هفت جد و آبا شو درمیارند چطور اینو تازه فهمیدند.
نه دیگه تا اون زمان که مواضعش موافق بعضیا بود مشکلی نداشت خوب بود الان اخی شده پدرشم بد شده
Romania
ایشون هیچ وقت انقلابی نبودند و نظرات ایشان در راستای تفکر اساتید منحرفشان بود. این را همه دیگر می دانند.
محسن تهران
باید به وزیر وقت اطلاعات تبریک گفت که بصیرت لازم را در مورد عقاید مسئولین وزارتخانه خود را نداشته است ! !
ناشناس
تبلیغ خوبی برای پدر مرحوم حجاریان بود. علیرغم سالها فعالیت سیاسی در جنوب تهران می زیسته است. پاک زندگی کرده. خدایش بیامرزد
خدا تو رو با اون محشور کنه
شاید زندگی در جنوب شهر برای رد گم کردن بوده اگر در تمام عمرش همین یک ...... را کرده باشه گه حچاریان پدید آورده و بعنوان نفوذی راهی دستگاه های .......

بسیاری از اطلاعات دستگاه های امنیتی توسط همین آدم های ظاهرالصلاح وبخاطر ساده لوحی مسئولین در ارتباط با این قبیل افراد به خارج درز کرده وکف ....گذاشته شده و می شود
از دید شما " تبلیغ خوبی" می باشد .
" پاک زندگی کردنش" هم مربوط به "عضویتش در محفل باصطلاح پاکدینی " بوده است.
طبیعتا چنین کسی از دید شما و "خدایتان " آمرزیده است.
ضمنا اگر درباره جدیدالاسلام های کاشان بنویسند حقایق بیشتری آشکار می شود.
سوابق این آقا را بگذارید کنار بیانات مشعشع آقازاده ایشان که ادعا می کند پدرم خییییییلییی مسلمان بود!
همیشه مطمئن بودم که سعید حجاریان نمی تواند.......بوده باشد و در اصل و نسب سالم ایشان شک داشتم.
Romania
به خدا قسم در ابتدا من به ذهنم زد که این آقا یک طوری به بهائیت ارتباط دارد و کشور هم اکنون 18 سال است که هزینه ای بیش از بودجه کل کشور را در هر سال در خصوص تفکرات منحرف این آقا پرداخت کرده است راستی اون کیف انگلیسی خودش را کجا گذاشت چرا در فتنه 1388 او را با یک عذرخواهی بخشیدند در پایان خداوند سعید امامی و دوستان مرحومش را رحمت کند که اسیر جهل بعضی ها و فتنه این آقا گردید و دعوت حق را لبیک گفت
سعید امامی و حجاریان دو روی یک سکه هستند انشالله خداوند ترا با همان سعید امامی و آباء و اجدادش محشور کند.
ربطش؟؟شاید اونجا بوده چون نیاز به چیز داشته
Norway
هرخطایی که سعید حجاریان کرده است - که کم هم نیست - بایستی بواسطه اعمال خودش و بحساب خود نوشته شود . عملکرد پدر هیچ ربطی به وی ندارد . پیام این مقاله مرا یادتند روی های اوایل انقلاب انداخت که بسیاری را بی گناه حذف کردند و نارضایتی تراشی بسیاری صورت گرفت .
امیدوارزم این پیام را چ کنید که پدر سعید حجاریان اگر محمد رضا پهلوی هم که بود ملاک عملکرد خودش است و اینگونه مقالات بد اموزی هایش بیش از فوایدش است .
یکی از سربازان گمنام
اتفاقا خیلی هم ربط دارد زیرا سعید حجاریان در همان مصاحبه ریشه ورودش به مسائل سیاسی را در استادش که پدرش میباشد معرفی نموده است ضمنا موضوع گرایش و عضویت پدر سعید حجاریان به حزب "سومکای" منشی زاده و گروه باهماد آزادگان ( دارودسته کسروی) برای اهل فن هزار معنی دارد بخصوص که این سعید حجاریان پس از انقلاب خودش را به اداره دوم ارتش تحمیل میکند تا بقول خودش جلوی کودتا ها را بگیرد اما می بینیم که پس از افشای کودتای نوژه در سحرگاه 17 تیر 1359 (یک روز قبل از کودتا ) توسط یک خلبان در منزل حضرت آیت الله خامنه ای و دعوت از مسئولین اطلاعاتی در همان ساعات اولیه روز 17 تیر به منزل معظم له از جمله کسانی که در آن جلسه شرکت میکند محمد کاظم پیرو رضوی مسئول سعید حجاریان در کمیته مستقر در اداره دوم ارتش است !؟
آنگاه آقای سعید حجاریان عصر همان روز بعد از اینکه از طریق مسئولش متوجه لو رفتن کودتا میشود با مراجعه به آقای ریشهری ادعا میکند که از سه روز قبل کودتا را کشف نموده است متاسفانه مصاحبه آقای ریشهری که اکنون بعنوان یک مرجع مورد استناد قرار میگیرد به این سئوال مهم پاسخ نمی دهد که اگر حجاریان از سه روز قبل از کودتا باخبر بوده چرا پس از افشاء آن توسط آن خلبان با دستپاچگی اقدام به ملاقات با آقای ریشهری مینماید و با یک گزارش کپی شده از سوی مسئولش (محمد کاظم پیرو رضوی ) آنهم چند ساعت قبل از کودتای لو رفته اقدام به افشای آن مینماید و عملا چند نفر از کودتا چیان و بعضی مطلعین در درون سیستم را به همین بهانه از خطر دستگیری می رهاند؟!
چرا ایشان ظرف آن سه روز مطلب به آن مهمی را پنهان نموده بود و...
با این موشی که آقای حجاریان کاشی جدید ا... در دیگ کشف کودتا میاندازد مسعود کشمیری (عامل انفجار 8 شهریور 1360 دفتر نخست وزیری )مسئول عملیات دستگیری کودتا چیان می شود و...
گمنام جان ، گمنام بمون ! آبروی بقیه رو هم نبر با این هوش و ذکاوت
مگه آبرویی هم مونده که بخوادببره ؟
Romania

همین افراد گمنام مملکت را از بحران ها نجات داده اند
حرف های ایشان هم کاملا منطقی است
مجتبی
به نظرت چه کسانی اول انقلاب دیگران رو حذف کردند جز باند همین ها
اسم اکبر پونز رو شنیدی؟
در مورد پدر ....................... هم لطفا بنویسید مشتاقانه منتظر هستیم.
Romania
پدر شما؟!!
مگه ایشون هم ریگی توی کفشش بوده؟!!
عباس
چه عجب بالاخره یکی در مورد عامل اصلی فتنه 88 حرف زد.
فیوزاش خیلی زیاده.
شایان ..
این گونه افشاگیری ها خیلی خیلی بد است.
چرا حسن جان ؟
این نوشته ها باعث میشه حرف حقی هم که داشته باشید لوث بشه
بالاخره این سئوال پیش میاد که آیا اگر حجاریان اصولگرا بود بازهم درمورد آباء واجدادش نبش قبر می کردید؟!
در مورد خودش سخن ها گفته اند و اکنون به دنبال ریشه یابی بودند .
آخه عزیز این ریشه یابی نیست
عرض کردم اگر حجاریان درصف مخالفان نبود آیا در مورد پدرش اینطورریشه یابی می کردند؟!
توضیح اینکه دودهه است مواضع حجاریان را قبول ندارم اما این روش را برای نقد مخالفان نمی پسندم
Romania
هر کس خیانت کند این کمترین کاری است که در موردش باید کرد.
یعنی کاملا مشخصه اصولگراها در چه وضعی هستند! به هر ریسمان پوسیده ای چنگ میزنن بلکه بتونن خودشون رو نگه دارن و مردم رو به طیف مقابل بدبین کنند! ! ولی حناتون دیگه رنگی نداره! !..................
Romania

خود کرده را تدبیر نیست!! ببخشیدا!!
فردین
France
من هیچ قرابتی با افکار آقای حجاریان ندارم ولی این نوع استدلال که پدرش مصدقی بود سومکایی بود و غیره و ذالک بی پایه و اساس است۰ بسیاری از اصحاب پیامبر اکرم قبل از تشرف به اسلام از جاهلین و بت پرستها بودند۰ ابوذر قبل از اسلام آوردن راهزن بود ولی نور ایمان آنها را نجات داد۰ بسیاری از ما قبل از انقلاب بدرجات گوناگون از دین و ایمان دور بودیم و امام خمینی مسیح وار ما را رستگار کرد۰خواهشا در قضات افراد حتی دشمنان ،تقوا و عدل را فراموش نکنیم، انشاء الله۰
Romania
عزیزم لطفا به حرف دل سوخته هایی که 30 سال بیش از شما زندگی کردند احترام بگذارید این بهایی ها و همفکران انگلیسی را به مثابه ماری بدانید که آذری ها در قدیم می گفتند لعنت بر کسی که مار را ببیند و نکشد و لعنت دوم به آنی که ما را بکشد و سر آن را له نکند هنوز خیلی مانده که این تخم و ترکه انگلیسی ها را شما بشناسید ولی خواهش می کنم شما دوباره مثل ما مذهبی های دهه های گذشته آزموده را نیازمایید و هزینه وارد نکنید هزینه ای که این آقا روی دست کشور گذاشت می توانست 5 سال کل کشورهای اسلامی را اداره کند
Netherlands
کاش بیشتر توضیح می دادید.
Iran, Islamic Republic of
باز انتخابات شد بازبی ابرو کردن دیکران شرئع شدو خالا اکر یک نقر به این تخریبها واکنش نشان دهد می شود فتنه گر. ذاستی فتنه گر کیست
Romania
شما هایی که این قدر کج فهمید که اعترافات خود طرف را هم می خواهید قبول نکنید. فتنه نکنید.
این چه حرف مفتیه که میزنین.الان .........از هواداران مجاهدین بوده،
البته من یه جا شنیدم که پدر حجاریان...............
رضا
این اطلاعات ناب و ارزشمند است اما چرا الان مطرح می شود؟ چرا سکان حساسترین نهاد به ایشان و امسال آنها سپرده شده؟
از بابای..... هم بنویسید
Romania
من؟!

بهزاد نبوی یا دوست جون جونی اون کشمیری؟!
حقیقتا همین الان هم نگران نفوذ به جایی مثل وزارت اطلاعاتم .
Romania
الان خود وزیر با فتنه گرها ....... عکس هاش منتشر شده. مطمئنا ایشون وزارت اطلاعات احمدی نژاد و مصلحی را که شکارچی گرگ هایی مثل ریگی بود یادش نمی آید
سرور
وقتی به جاسوسهای فردو می گوید دزد آهن قراضه چه انتظاری دارید از وی.
جلیل
اقا یک سوال اساسی دارم و اون اینکه امثال من یه لا قبا میخوایم جایی یک استخدام یبشیم تا ربّ و رُبّ هفت جدمون رو در نیارن اوکی نمیدن چطور اینا اونم تو این پست با این سابقه جا میگیرن هنوز نتونستم یه جواب قانع کننده برای این بازی پیدا کنم. لطفا هرکی فهمید ما رو از جهالت دربیاره
بنده كاري ندارم اجداد اين فرد چه كردندخودحجاريان كم به نظام إسلامي ضربه نزده هرجا فتنه اي است نامش هست خدا. نظام إسلامي ما را ازشراين ها نجات دهد
اسفندیار
خورشید هر روز از نارمک طلوع می کند
ایضا محمودیه
Romania

بله خوب. آخه یک ذره شعور کافی بود که این را از 50 سال قبل می فهمیدی! چون نارمک در شرق تهران واقع شده است
اسفندیار
سلام و درود خدا بر دکتر محمود احمدی نژاد
تجلی آیه ی:
«اشداءعلی الکفار رحماءبینهم»
Romania
سلام و درود خدا بر شعور جنابعالی که دو کامنت متضاد صادر می فرمایید. آدم بی اختیار یاد عوامل موساد می افته.
کامنتشون جفتش در یه معنا بود شما درکت پایینه
پسر کو ندارد نشان از پدر
اسفندیار
دکتر احمدی نژاد:
«یک تار موی اون بالایی را با هزاران از شما عوض نمی کنم»
رضا
Romania
جالبه پس دولتها گروهها و احزاب و دسته جاتی دارند
باباش هر جي بوده به خودش مر بو طه، حجا ريان هم بسيار انسان شريفيه  
Iran, Islamic Republic of
افراط افراط افراط بیداد میکند در خبر سازی