يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰

بهترین راه برای مقابله با بیماریهای ژنتیک

شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب: 463712
مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه بیماری های ژنتیکی قابل درمان نیستند، گفت: پیشگیری بهترین اقدام برای کاهش بروز بیماری های ارثی مادر زادی است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمد محمدی قیداری ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران یکی از استراتژی های مهم سازمان بهزیستی را طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج عنوان کرد وافزود: با توجه به پیشرفت های اخیر در زمینه تشخیص و پیشگیری از بیماری های ارثی و معلولیت زا، مشکلات و معلولیتهای ناشی از اختلالات ژنتیکی قابل پیشگیری هستند.

وی اظهار کرد: پیشگیری بهترین اقدام برای کاهش بروز بیماری های ارثی مادر زادی است.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: مشاوره ژنتیک گامی موثر در کم کردن معلولیت ها است و پیشگیری از اختلالات ژنتیک و مادرزادی جنبه های محتلفی را در بر می گیرد که مشاوره ژنتیک هسته اصلی و بخش مهم این خدمات را تشکیل می دهد.

محمدی قیداری تاکید کرد: مشاوره ژنتیک روشی است تا بیماران و خانواده های آنان بتوانند ، اطلاعات علمی درباره بیماری و شرایط ژنتیکی خود را به دست آورند.

وی افزود: در هر دقیقه ۸ کودک معلول در دنیا متولد می شود و براساس گزارش های منتشر شده یک الی ۳ درصد از جمعیت دنیا به عقب ماندگی ذهنی مبتلا هستند که آمار آن در کشورهای در حال توسعه ۲ الی ۴ برابر کشورهای پیشرفته تخمین زده می شود و در کشور سالیانه حدود ۳۰ الی ۴۰ هزار نفر کودک معلول متولد می شود.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان تصریح کرد: تولد فرزند معلول موجب تحمیل هزینه های سنگین بر خانواده و دولت می شود و در حال حاضر۱۹ هزار بیماری ژنتیکی شناخته شده است.

محمدی قیداری بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنتیک را قبل از ازدواج عنوان کردو گفت: این مشاوره قبل از بارداری، در دوران بار داری و یا پس از تولد اولین فرزند ناهنجار قابل انجام است.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت:مشاوره ژنتیک به معنی تبادل اطلاعات بین مشاوره کننده و مراجع است و مشاوره با توجه به اطلاعات دریافتی در خصوص بیماری های موجود در خانواده، ریسک تکرار بیماری را در نسل بعدی تخمین می زند.

محمدی قیداری یادآورشد: این بیماری در افرادی که در خانواده سابقه معلولیت دارند و ازدواج فامیلی داشته اند به عنوان گروه پر خطر نام گذاری شده اند بیشتر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *