سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

توصیه قومیتی ایوبی به مستندسازان

دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 462578
رییس سازمان سینمایی با تاکید بر اهمیت سینمای مستند از فیلمسازان این عرصه خواست که تنوع قومیتی و مسایل فرهنگی اقوام ایرانی را بیشتر تصویر کنند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره فیلم «سینما حقیقت» که عصر امروز ۲۹ آذرماه در تالار وحدت برگزار شد، گفت: تشکر ویژه می کنم از مستندسازانی که جشنواره را به بهترین شکل و با شکوه برگزار کردند و نشان دادند که مردم کشور ما فرهنگ فیلم مستند دیدن را دارند.

وی ادامه داد: اگر فرصت اکران برای سینمای مستند فراهم شود این سینما به درستی مورد ارزیابی قرار می گیرد. فیلم مستند ساختن و مستند دیدن یک کار متمدنانه است و هر چقدر هم که به مستندسازان سینمای ایران رسیدگی شود، باز هم کم است.

ایوبی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم در کنار همه امکانات، شرایطی فراهم شود تا مستندسازان با فراغ بال بیشتری بتوانند فیلم های خود را بسازند.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: امیدوارم قدرت درک مسائل بالاتر رود و فیلمسازان سینمای مستند با دست باز و قدرت بیشتری فیلم های خود را بسازند. ضمن اینکه در عرصه سینمای مستند دیگر نمی توان دنباله رو تئوری هنر برای هنر بود و اینجا است که سینما کاملا در خدمت اجتماع است.

وی با اشاره به جایگاه اقوام در سینمای مستند گفت: یکی از ویژگی های سینمای مستند ساخت فیلم درباره اقوام است و سینمای مستند فرصتی که تنوع فرهنگی و قومی را به تصویر درآوریم.

ایوبی افزود: قدم به قدم سرزمین ما ایران دارای گویش های مختلف، تنوع رنگ، لهجه و زبان است. در واقع در ایران با نمایشگاهی از تنوع اقوام مواجه هستیم که باید فرصت حرف زدن درباره این اقوام ایجاد شود. شما اگر به اروپا سفر کنید با دیدن یک شهر گویی تمام آن کشور را دیده اید اما در ایران چنین نیست و شما با تنوع اقوام و گویش ها، مناظر دیدنی و رنگها مواجه می شوید.

ایوبی همچنین درباره اهمیت بالا بردن ظرفیت نقد در جامعه عناون کرد: امیدوارم به شما اجازه دهیم فیلم بسازید. وقتی می بینم بعضی فیلم ها ساخته می شوند اما بعد به دلایل عجیب و غریبی برای نمایش مشکل پیدا می کنند، تعجب می کنم. امیدوارم بتوانیم فرهنگ شنیدن نقد را در جامعه ایجاد کنیم.

رییس سازمان سینمایی در پایان صحبت های خود خطاب به مستندسازان گفت: راه مستندسازی راه سختی است ولی خوشبختانه این راه سخت به خوبی در حال طی شدن است و امیدوارم روزی برسد که سینمای مستند علاوه بر اینکه هنر است کارکرد رسانه ای نیز داشته باشد.

در ادامه این مراسم که اجرای آن را امیرشهاب رضویان بر عهده داشت، محمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر نهمین جشنواره سینما حقیقت ضمن تشکر از فیلمسازانی که آثار خود را به این دوره از جشنواره ارائه کرده اند گفت: سینمای مستند سینمای توسعه یافته ای است و هیچ کشوری را نمی توان یافت که بدون سینمای مستند رشد کرده باشد.

وی ادامه داد: مستندسازان آیینه دار جامعه ای هستند که در آن زندگی می کنیم. از همین رو باید قدر سینمای مستند را دانست. سینمای مستند فراتر از هنر است و نسبت نزدیک با فرهنگ دارد.

دبیر نهمین جشنواره «سینما حقیقت» در پایان صحبت های خود گفت: امروزه در هیچ جای دنیا امکان ندارد بدون سینمای مستند بتوان کاری را از پیش برد بنابراین باید برای اهالی این هنر احترام ویژه ای قائل بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *