پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰
۴
طرح اقتصادی لوازم خانگی موقتی است؛

سرنوشت مبهم خرید لوازم خانگی ایرانی با تسهیلات دولتی/ اقتصاد مقاومتی فدای طرح کارت اعتباری!

دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 462554
تولیدکنندگان می‌گویند بازپرداخت یک ساله طرح کارت اعتباری موجب می‌شود خریداران مجبور شوند ماهانه یک میلیون تومان قسط بپردازند و خیلی از مردم توانایی پرداخت اقساط را ندارند.
سرنوشت مبهم خرید لوازم خانگی ایرانی با تسهیلات دولتی/ اقتصاد مقاومتی فدای طرح کارت اعتباری!
گروه اقتصاد جهان نيوزـ طرح کارت اعتباری خرید کالا آغاز شده اما تولیدکنندگان، کارشناسان و مردم امید چندانی به موفقیت این طرح ندارند. فرصت بازپرداخت کم، شرایط سخت و پیچیده برای بازپرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی و همچنین باز شدن راه برای اعطای وام‌های مشابه به کالاهای خارجی، انتقاداتی است که به این طرح می‌شود. تولیدکنندگان می‌گویند بازپرداخت یک ساله طرح کارت اعتباری موجب می‌شود خریداران مجبور شوند ماهانه یک میلیون تومان قسط بپردازند و خیلی از مردم توانایی پرداخت اقساط را ندارند. از طرفی کارشناسان می‌گویند این طرح نقدینگی را بالا می‌برد و موجب بی‌انضباطی مالی در کشور می‌شود.اگر فکر و طراحی پیشنهاد کارت‌های اعتباری برای اجتناب از هرگونه سوء‌استفاده احتمالی مثل پیش‌فاکتورهای تقلبی ارائه شده باشد، می‌توان به این طرح خوشبین بود اما اگر تنها دولت به دنبال تحریک اقتصادی و در نتیجه افزایش تقاضاست در این میان قشر کم‌درآمد متضرر می‌شود.

جلوی رانت گرفته شود

نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی با رانت، واردات کالاهای مشابه داخلی را در دستور کار دارند، گفت: تولید داخلی با واژه‌ای به نام رکود دست و پنجه نرم می‌کند. سالار مرادی درباره وضعیت کالاهای لوازم خانگی خاطرنشان کرد: بازار لوازم خانگی بازار شفافی نیست، زیرا واردات کالاهای خارجی با پارامترهای رانتی در بازار شیوع پیدا می‌کند و این امر موجب می‌شود ما نتوانیم در این راستا هدفمند حرکت کنیم. نماینده مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت برای پاسداری از اقتصاد داخلی نباید تحت هیچ شرایطی مجوز ورود کالاهای مشابه داخلی را صادر کند، تصریح کرد: با جلوگیری از ورود کالاهای خارجی به‌طور حتم تولید داخلی افزایش می‌یابد و اگر این مسیر به نحو مطلوب هدایت شود می‌توانیم حتی در زمینه صادرات هم براساس استانداردهای اقتصادی حرکت کنیم.

مرادی افزود: تولید داخلی بدیهی است که دچار رکود شده است و از همین رو واردکنندگان، کالاهای خارجی مشابه داخل را به کمک پارامترهایی از قبیل تبلیغات، چگونگی کیفیت و همینطور از منظر قدرت رقابتی ارائه و مصرف‌کننده را ترغیب می‌کنند که کالاهای خارجی از تمام جهات نسبت به کالاهای داخلی شرایط مناسب‌تری دارد. وی ادامه داد: ابزارهای مشوقی می‌توانند در عرصه اقتصاد مفید باشند تا به اقشار متوسط جامعه برای خرید کالا کمک شود ولی اگر سیاست‌ها بر اساس جلوگیری از واردات کالاهای خارجی مشابه پایه‌گذاری نشود، نمی‌توانیم شاهد اقتصاد پویا در کشور باشیم. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی ما باید کالای ایرانی با کیفیت را ارج نهیم تا علاوه بر اینکه از منظر توسعه اقتصادی هدفمند حرکت کنیم در زمینه ایجاد فرصت‌های اشتغال هم با توجه به نیاز بازار کار حرکت کنیم.

طرح اقتصادی لوازم خانگی موقتی است

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه سیستم بانکی کشور و نقدینگی ۲ محوری است که دچار چالش شده است، گفت: گفتمان دولت در بازار لوازم خانگی منشا تحریکی در اقتصاد بازار دارد، ما در عرصه لوازم خانگی شاهد افزایش تولید اما کاستی تقاضا هستیم که این امر نشانه این است که دولت قصد تحریک بازار لوازم خانگی را داشته است. عیسی امامی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره وضعیت بازار لوازم خانگی در کشور، خاطرنشان کرد: دولت با ایجاد تحرکات در بازار لوازم خانگی قصد دارد تقاضا را در این بازار افزایش دهد.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تقاضای ایجاد شده در بازار لوازم خانگی توسط دولت نهادینه نمی‌شود، تصریح کرد: مردم به بانک‌ها بدهکار هستند و مانده مطالبه بانک‌ها این تقاضا را با مشکل روبه‌رو می‌کند، به همین علت این تقاضا به نحو مطلوب شکل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: تحرک اینگونه دولت در بازار لوازم ‌خانگی بیش از هر موضوعی تولید‌کنندگان خارجی را تقویت می‌کند و از همین رو این مقوله اقتصادی به سمت تورم پنهان حرکت خواهد کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآورشد: باید تدابیری اتخاذ شود که به فکر تولید داخلی باشیم نه اینکه با این مساله، تولیدکنندگان خارجی را تنها حمایت کنیم. اقدام دولت در زمینه سروسامان دادن به وضعیت بازار لوازم خانگی موقت و ناپایدار است.

موید حسینی صدر، عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز با انتقاد از افزودن کالای خارجی در طرح وام ۱۰ میلیونی خرید کالا، گفت:‌ این اقدام یک اشتباه بزرگ و متناقض با سیاست‌های دولت بوده که حمایت از تولید ملی را نیز به ورطه فراموشی می‌سپارد.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارائه وام ۱۰ میلیونی خرید کالا برای کمک به تولید ملی و همچنین اقشار ضعیف جامعه است، افزود: این طرح هیچ‌گونه مزیتی برای طبقه ضعیف و متوسط جامعه ندارد و به نابودی تولید ملی در نتیجه مشمول شدن کالاهای خارجی در آن منجر می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد بازار سیاه در نتیجه خرید و فروش وام ۱۰ میلیونی خرید کالا، تصریح کرد: معامله این نوع وام‌ها تبعات بدی برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر ضرورت تحقق فرمایش مقام معظم رهبری درباره نیل به اقتصاد مقاومتی، گفت: به طور حتم مشمول شدن کالاهای خارجی در طرح وام ۱۰ میلیونی خرید کالا کمکی به تحقق اقتصاد مقاومتی نخواهد کرد.

حسینی‌صدر با بیان اینکه ارائه هر نوع تسهیلاتی تنها برای کالاهای ایرانی و در راستای حمایت از آنها باید اختصاص یابد، افزود: در صورتی که کالاهای خارجی مشمول این طرح شوند باید بدانیم منابع ملی صرف فربه کردن شرکت‌های خارجی شده است.

نماینده مردم خوی در مجلس نهم با اشاره به خرید و فروش وام ۱۰ میلیونی خرید کالا با قیمتی نازل‌تر، تصریح کرد: این نوع معامله‌ها به ترویج نزول‌خواری و تبعات آن در جامعه منجر می‌شود.

وی ادامه داد: دولت باید در حمایت از تولید ملی سیاستی شفاف و به دور از دورزدگی قانون در پیش بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: انتقادات بسیاری به ارائه وام ۱۰ میلیونی خرید کالا وارد است که باید رفع شود تا فروشندگان و مردم از دریافت این نوع تسهیلات سرباز نزنند.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چقدر برای وام کالا و ازدواج معطل موندیم...
کاش ما هم خودرو ساز بودیم
یا لااقل به اندازه خودرو سازها مهم بودیم
Iran, Islamic Republic of
برو بی شناسنامه برو از اون دولت قبلی که اینهمه بدبختی برای مردم گذاشت شاکی باش
محسن
دوست عزیز من در دولت قبلی ازدواج کردم . دقیقا 1 ماه بعد از عقد وام ازدواج گرفتم .
عاشق عدالت
Iran, Islamic Republic of
واقعا خاک بر سر این دولت رکود با طرح مزخرفش!!!!