جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱

درصد بالای مصرف آب در کشاورزی

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۵۵
کد مطلب: 462256
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا ۷۰ درصد کشت از طریق دیم صورت می‌‌گیرد، در حالی که ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی ایران آبی و با هزینه‌ بسیار بالا انجام می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا نتوانیم با دنیا رقابت کنیم.
به گزارش جهان از فارس، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در نشست معاونان و مدیران وزارت جهاد کشاورزی با معاون رئیس جمهور با تقدیر از دولت برای در اختیار قراردادن 10 میلیارد دلار منابع اعتباری برای اصلاح زیرساخت‌های آب و خاک گفت: علی‌رغم محدودیت‌های اعتباری در زمینه آبیاری نوین و تحت فشار وزارت جهاد کشاورزی عملکرد قابل قبولی داشته است.
 
وی افزود: تا پایان سال 92 کمتر از 30 هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده بود که در پایان سال گذشته این رقم به 160 هزار هکتار رسید و در سال جاری هم بیش از 50 هزار هکتار آبیاری تحت فشار انجام شده است.
 
حجتی ادامه داد: برای اعطای تسهیلات بانکی همه به بانک کشاورزی فشار می‌آورند، در حالی که بقیه بانک‌ها به تعهدات‌شان آن طور که باید عمل نمی‌کنند و این در حالی است که بخش کشاورزی سهم بالایی در تولید ناخالص ملی و اشتغال دارد.
 
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بازده سرمایه در بخش کشاورزی پایین است، گفت: در همه دنیا بیشتر از همه بخش‌ها به بخش کشاورزی توجه می‌شود، اما در ایران این گونه نیست.
 
وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا 70 درصد از کشت از طریق دیم انجام می‌شود، در حالی که در ایران 90 درصد تولیدات کشاورزی به کشاورزی آبی وابسته است و این امر از آنجایی که با هزینه‌های بسیار بالا صورت می‌گیرد، سبب می‌شود نتوانیم با دنیا رقابت کنیم.
 
حجتی گفت: کشاورزان ایران مظلوم‌ترین کشاورزان هستند، زیرا علی‌رغم اینکه با زحمت و مشقات زیاد به تولید می‌پردازند، هرجا هم کمبودی به وجود آید مسبب آن را کشاورزان می‌دانیم و حتی آنها را به مصرف بیش از حد آب متهم می‌کنیم، در حالی که ثابت شده هر جا از آنها حمایت شود ، کشاورزان هم خلاقیت‌ بسیاری از خود نشان می‌دهند.
 
وی افزود: اجرای طرح سامانه نوین آبیاری بین 2 تا 3 ماه زمان می‌برد که تاثیر آن در مدت یک سال با کاهش مصرف آب و بهبود آبیاری دیده می‌شود.
 
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد بر اساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی سال 1393مرکز آمار ایران که در مهر ماه سال جاری منتشر شد زمین‌های کشاورزی کشور نزدیک به 16هزار و 477 هتکار است.
 
حجتی درباره اختصاص یارانه به بخش کشاورزی اظهار داشت: در بیشتر کشورهای توسعه یافته با توجه به زیر ساخت‌ها و منابع مالی، آب و خاک مناسب، معادل 49 درصد ارزش تولید یارانه پرداخت می‌شود. اما این رقم در ایران 10 تا 15 درصد است.
 
وی به گسترش کاشت گیاهان مثمر و دارویی برای افزایش تغذیه‌ی سفرهای آب زیر زمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و ایجاد درآمد حداقلی و اشتغال تاکید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *