چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

رابطه میان فدراسیون ها و ورزش پیشکسوتان

شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 462123
مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش در تشریح برنامه‌های مورد نظر به مواردی همچون عدم اعتماد فدارسیون‌ها، دلیل افت درـآمدزایی، تعداد حقوق‎بگیران و لزوم بقای این صندوق اشاره کرد.
رابطه میان فدراسیون ها و ورزش پیشکسوتان
به گزارش جهان به نقل از مهر، سال ۱۳۸۳ به موجب قانون برنامه سوم توسعه و تصویب هیات وزیران صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش تحت نظارت سازمان تربیت بدنی وقت تاسیس و آغاز به کار کرد.

میر علی یاری اولین فردی بود که مدیریت صندوق (۸۵ - ۱۳۸۳) را بر عهده گرفت سپس این مسئولیت به ترتیب به محمد تقی خزایی (۸۸ - ۱۳۸۵)، سعیدرضا عاصمی (۹۰ - ۱۳۸۸)، رامین ولایتی (۹۲ - ۱۳۹۰) و علی اکبر طاهری (۹۴ - ۱۳۹۲) داده شد.

در حال حاضر هم محمد جمشیدی این مدیریت را عهده دار شد.

جمشیدی سوم شهریورماه گذشته با حکم محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان به عنوان مدیر جدید صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی جایگزین طاهری شد که همزمان سرپرستی باشگاه پرسپولیس را هم بر عهده داشت.

جمشیدی که مدیریت مجموعه های ورزشی بزرگ آزادی، انقلاب و کشوری و همچنین عضویت در هیات مدیره شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی را هم در کارنامه دارد، مدیریت زیر مجموعه ای از زیر مجموعه های وزارت ورزش را بر عهده گرفته که این روزها از اهداف تعریف شده برای آن مبنی بر «توسعه و حمایت از موقعیت ورزش ایران از طریق افزایش درآمدحاصله از برگزاری مسابقات و فعالیت های ورزشی و همچنین جذب کمک های مالی به منظور حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش ایران » دور است.

دلیل این دوری از اهداف چیست؟ اصلا صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش چه نقشی در ورزش کشور ایفا می کند؟ چرا چندسالی است فعالیت اقتصادی برای سرمایه گذاری و درآمدزایی بیشتر در صندوق دیده نمی شود؟ بودجه صندوق به چه صورت تامین شده و بیشتر در چه مسیری هزینه می شود؟ اصلا لزومی برای ادامه حیات و فعالیت صندوق و به خصوص شرکت های زیر مجموعه اش وجود دارد؟ و ...

دریافت پاسخ مجموع این پرسش ها بهانه ای شد برای گفتگوی خبرنگار مهر با محمد جمشیدی که بیش از سه ماه از مدیریتش در صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی می گذرد.

* با حضور شما در صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی می توانیم انتظار چه اتفاقات تازه ای را داشته باشیم؟ در کل اینکه عمده برنامه مدیریتی شما در صندوق چیست؟

- روزی که وزیر ورزش حکم من را به عنوان مدیرعامل صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی ابلاغ کرد، دیدگاه های مختلف و زیادی نسبت به این نهاد و آنچه که باید در اهم فعالیت هایش قرار داده شود، وجود داشت.

یکی از مهمترین این موارد خدمات رسانی به قشر پیشکسوت بود. البته طی سال های گذشته، مدیران پیشین صندوق در این زمینه فعالیت هایی داشتند و به حق موفق هم بودند اما در کل در بخشی از کارها خدمات رسانی ضعیف تر بود.

در این دوره تلاش بیشتری خواهیم داشت و به خصوص به نقش و جایگاه پیشکسوتان توجه بیشتری خواهد شد.

به طور کل باید بگویم اهم برنامه های ما به قشر پیشکسوت ورزش معطوف خواهد شد.

* قهرمانان ورزشی که به نوعی همچنان در صحنه و میادین ورزشی حاضر هستند در برنامه های شما چه جایگاهی دارند؟

- بخش اعظم خدمات رسانی به ورزشکاری که همچنان در حال فعالیت ورزشی است، متوجه فدراسیون مربوطه و همچنین کمیته ملی المپیک می شود. در این زمان صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی کمتر نقشی در حمایت و خدمات رسانی به این ورزشکاران به نسبت فدراسیون و کمیته دارد اما زمانیکه یک ورزشکار، کار حرفه ای ورزش را به طور رسمی کنار می گذارد صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی به طور اتوماتیک وار در رابطه با وی و ایفای نقش حمایتی خود وارد عمل می شود.

* در مورد بیمه ورزشکاران چطور؟ صندوق نقشی دارد؟

- قاعدتا انجام این کار هم با فدراسیون هاست. تمام کارها در این زمینه توسط فدراسیون مربوطه در کنار فدراسیون پزشکی ورزشی انجام و پیگیری می شود اما در عین حال صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان هر زمان از میان قشر ورزشکاران هم مراجعه کننده ای داشته باشد، از ارائه کمک و خدمات رسانی لازم کوتاهی نمی کند.

* برسیم به مسائل مالی مرتبط با صندوق؛ آنطور که دیده و شنیده می شود ذهنیت جامعه ورزش نسبت به صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی در بخش مسائل مالی، ذهنیت خوب و شفافی نیست. این عدم شفافیت از کجاست؟

- شفاف نبودن نقصی بوده که قطعا سعی خواهد شد در دوره مدیریتی من این اتفاق نیفتد و شفاف سازی لازم را در تمام زمینه ها داشته باشیم.

البته از یاد نبریم در حال حاضر وضعیت اقتصادی کشور خیلی خوب نیست و به همین دلیل صندوق و شرکت های تابعه آن نمی توانند فعالیت های خیلی خوبی داشته باشند و از این راه درآمدزایی کنند.

با همه اینها تلاش مان این است که وضعیت صندوق و شرکت های زیرمجموع را به مرحله ای برسانیم که خودشان را بگردانند.

* در کل وضعیت فعلی صندوق به لحاظ مالی چگونه است و برای بهبود آن چه برنامه ای دارید؟

- شرایط مالی فعلی خیلی ایده آل نیست، اصلا وضعیت به گونه ای نیست که بتوانیم در مورد آن حرفی بزنیم اما برای بهبود شرایط و خارج شدن از این وضعیت با یک گروه اقتصادی وارد همکاری شده ایم.

امید زیادی داریم با این همکاری به اهداف مالی برسیم و از نظر اقتصادی اوضاع صندوق و شرکت های زیر مجموع رونق بگیرد.

* در مورد بودجه صحبتی نشد؛ برایمان بگویید بودجه صندوق به چه صورت و از کجا تامین می شود؟

- ببینید صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی یک NGO خصوصی است و برای آن هیچ ردیف بودجه مستقلی پیش بینی نمی شود.

در واقع بودجه مورد نیاز صندوق در قالب کمک مالی توسط وزارت ورزش و جوانان تامین شده و به صورت ماهیانه در اختیارمان قرار می گیرد.

این کمک مالی صرف حقوق و مزایای مرتبط با قهرمانان پیشکسوتان و خدمات درمانی آنها می شود.

* یعنی مجموع دریافتی از وزارت ورزش و پرداختی به قهرمانان و پیشکسوتان برای هر ماه چقدر می شود؟

- در کل ماهیانه ۳۵۰ میلیون تومان به قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی که عضو صندوق و حقوق بگیر ما هستند، پرداخت می شود.

* ملاک پرداخت حقوق به اعضای صندوق چیست؟

- این کار بر اساس آیین نامه مصوبی که به تایید هیات مدیره و هیات امنا رسیده و البته از زمان تاسیس تا به امروز هم چند بار تغییر کرده است، انجام می شود.

به طور کل مدال آوری ورزشکاران، اینکه در چه رویدادی و چه رنگ مدالی کسب کرده اند و البته تعداد و وزن مدال های آنها تعیین کننده میزان پرداختی ماهیانه به آنهاست.

در آیین نامه مورد نظر برای هر رنگ مدال در میادین المپیک، جهانی و آسیایی مبلغ جداگانه ای تعیین شده است.

به طور حتم این مبلغ برای مدال های یکسان - به لحاظ رنگ - به دست آمده در میادین مختلف، متفاوت است.

به طور مثال پرداختی بابت مدال طلای المپیک بیشتر از طلای مسابقات جهانی یا آسیایی است.

* اگر ورزشکاری به طور مثال از هر سه رویداد المپیک، جهانی و آسیایی صاحب مدال شده باشد، مبلغ تعیین شده بابت هر مدال را ماهیانه به طور کامل دریافت می کند؟

- خیر؛ روند پرداخت با لحاظ شدن حد نصاب های تعیین شده و درصدهای مشخص انجام می شود. برای پرداخت حقوق ورزشکاری که بیش از یک مدال دارد، این حدنصاب و درصدرهای مشخص در نظرگرفته شده و اینگونه میزان پرداختی به وی تعیین می شود.

* در حال حاضر بیشترین و کمترین پرداختی به اعضای صندوق چقدر است؟ آیا تمام اعضا از دریافت حقوق بهره می برند؟

- اینگونه نیست که هر فرد و ورزشکاری که عضو صندوق شد، در فهرست حقوق بگیران ما قرار بگیرد. بهره مند شدن از حقوق و مزایا شرایط خاص خودش را دارد.

تعداد اعضای صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی از سال ۸۳ (زمان تاسیس) تا به امروز ۱۲ هزار نفر هستند، ضمن اینکه از این تعداد اعضا، نام ۴۸۴۴ نفر در سیستم جامع ورزش کشور ثبت شده است.

همچنین بر اساس آمار سال جاری، تعداد بیمه شدگان صندوق ۲۳۰۰ نفر است تعداد حقوق بگیران (بر اساس لیست حقوقی مهرماه) هم ۹۴۸ نفر است.

در حال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و ۱۳۰ هزارتومان به ترتیب بیشترین و کمترین حقوق پرداختی توسط صندوق به قهرمانان است.

* چرا تمام اعضای صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی از این صندوق حقوق نمی گیرند؟ اصلا ملاک پرداخت حقوق در صندوق چیست؟ از روند پرداحت از چه زمان آغاز می شود و تا چه زمان ادامه خواهد داشت؟

- تاکید می کنم تنها عضویت در صندوق ملاک پرداخت حقوق به افراد نیست.

ورزشکاران شاید بتوانند با آغاز دوره قهرمانی خود عضو صندوق شوند اما شرط و ملاک اصلی برای پرداخت حقوق به آنها مدال آوری است.

به محض اینکه هر ورزشکار اولین مدال المپیک، جهانی یا آسیایی خود را کسب کند در فهرست حقوق بگیران ما قرار می گیرد.

این روند پرداخت حقوق تا زمانیکه ورزشکار مربوطه در قید حیات است، ادامه خواهد داشت بعد از آن فوت این دسته قهرمانان و پیشکسوتان هم پرداخت حقوق به خانواده آنها در صورت وجود یکی از سه شرط داشتن دختر مجرد، پسر زیر ۲۵ سال و یا همسر ادامه خواهد داشت.

* صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی علاوه بر پرداخت حقوق به قهرمانان و پیشکسوتان، ارائه دهنده چه خدمات دیگری به جامعه ورزش است؟


- صندوق تا حد امکان به تامین هزینه درمان قهرمانان و پیشکسوتان کمک می کند، وام بلاعوض و بدون بهره پرداخت می کند، بازدید از پیشکسوتان و رسیدگی به وضعیت آنها را در دستور کار قرار داده است.

در کل هر جا صلاح باشد از ارائه خدمات لازم دریغ نمی شود.

* همانطور که خودتان هم اشاره داشتید، صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی شرکت های تابعه ای دارد که در زمینه های مختلف باید فعالیت داشته باشند.

این شرکت ها چند سال پیش و در دوره مدیریتی سعیدرضا عاصمی، فعالیت های اقتصادی خوبی داشتند و درآمدزایی خوبی هم برای صندوق ایجاد کرده بودند اما امروز کمتر فعالیتی از این شرکت ها دیده می شود.

دلیل اصلی چیست؟ اوضاع کلی اقتصادی کشور یا مسائل دیگر؟


- اصلی ترین موضوع که وضعیت اقتصادی کشور است.

در این شرایط بنگاه های اقتصادی بزرگ اوضاع خوبی ندارند چه برسد شرکت های تابعه صندوق؛ اما شکی نیست زمان مدیریت آقای عاصمی شرکت های تابعه صندوق اوضاع خوبی داشتند چون وزارت ورزش قالب کارهای خود را به سمت صندوق سوق می داد تا در این نهاد پیگیری شوند حتی کارهای تبلیغاتی مربوط به فوتبال؛ مگر بالاتر از فوتبال و کارهای مربوط به آن وجود دارد؟ آن زمان تبلیغات محیطی فوتبال به طور کامل دست صندوق بود اما امروز خبری از این فعالیت ها و همکاری ها در صندوق نیست.

* خوب این امکان وجود ندارد که دوباره شرایط آن سال ها ایجاد شود و خیلی از کارها به صندوق سپرده شود؟

- الان اراده ای در فدراسیون ها برای این کار وجود ندارد. اصلا فدراسیون های همکاری با صندوق ندارند و در این زمینه قدم بر نمی ندارند این در حالی است که در فدراسیون ها و مجموعه ورزش کشور پتانسیل بالایی وجود دارد که بهره بردن به جا از آنها می تواند از نظر اقتصدی به حل مشکلات صندوق کمک کند اما در حال حاضر توجهی به این موضوع نمی شود چون اصلا اراده ای در این زمینه در فدراسیون ها وجود ندارد.

هیچ اعتمادی میان فدراسیون ها و صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی نیست به همین دلیل به جای اینکه خیلی از کارها را با همکاری فدراسیون ها و وزارت ورزش انجام دهیم باید برویم پیش کسانیکه اصلا نمی شناسیم شان و با آنها وارد همکاری شویم و اینگونه مسائل مالی را اوکی کنیم.

این خیلی خوب نیست به خصوص اینکه باعث می شود سودی که باید وارد ورزش و صندوق شود به جایی دیگری می رود.

* همکاری فدراسیون ها با صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی مثلا چگونه می تواند باشد؟

- به طور مثال تمام تیم ها، باشگاه ها و فدراسیون ها برای سفرهای داخلی یا خارجی اعضای خود بلیت تهیه می کنند، این بلیت ها از آژانس های مسافرتی متفاوت خریداری می شود.

اتفاقا یکی از شرکت های تابعه صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی آژانس مسافرتی است اما هیچ یک از باشگاه ها و فدراسیون ها برای تهیه بلیت خود به آژانس ما مراجعه نمی کنند در حالیکه اینجا متعلق به خودشان است و بهتر است خرید بلیت از این آژانس انجام شود.

باشگاه ها در هفته برای برگزاری دیدراهای لیگ برتری خود در رشته های مختلف چندی پرواز داخلی دارند. تهیه بلیت مجانی که انجام نمی شود، برای آن باید پولی پرداخت شود.

آیا بهتر نیست این پول به آژانس صندوق داده شود؟ این در نهایت به نفع ورزش و خود فدراسیون ها و باشگاه ها تمام می شود چون پولی که از این راه وارد صندوق می شود در نهایت برای قهرمانان همین باشگاه ها و فدراسیون ها که عضو صندوق هستند، هزینه خواهد شد.

* برنامه ای در این زمینه ندارید؟ فکر می کنید فدراسیون ها برای برقراری این تعامل و همکاری قدم بردارند؟

- با وزیر ورزش صحبت هایی داشته ایم؛ موضوع را دنبال می کنیم تا آژانس را فعال تر کنیم.

این در نهایت به سود ورزش تمام می شود و نسبت به نتیجه گرفتن در آن هم امیدواریم. فکر می کنم این تک دوره ای باشد که فردی از بدنه وزارت ورزش، مدیریت صندوق را بر عهده گرفته است.

مدیران پیشین خیلی با ورزش و بدنه آن ارتباط نداشتند و این یک نقص بزرگ بود اما حالا این نقص وجود ندارد، امیدوارم بتوانیم تعامل لازم را با فدراسیون ها داشته باشیم.

اگر این اتفاق بیفتد، برد - برد خواهد بود؛ من این اطمینان را به فدارسیون ها و مسئولان شان می دهم که در صورت نیاز به ارائه خدمات؛ آن را با کمترین هزینه و بهترین شرایط ارائه دهیم.

سود حاصل از این تعامل و همکاری در نهایت به طور صد در صد برای ورزش است.

* به خاطر دارم در یک دوره زمانی مربوط به یکی دو سال گذشته حقوق معوقه ورزشکاران و قهرمانان از صندوق سر و صدای زیادی به پا کرده بود.

الان وضعیت به چه صورت است؟ اعضای حقوق بگیر صندوق بابت حقوق معوقه طلبی از شما یعنی از صندوق دارند یا خیر؟


- در این مورد باید بگویم حقوق برخی افراد خیلی زیاد نیست به همین دلیل این حقوق هر سه ماه یک بار به آنها پرداخت می شد اما این باعث ناراحتی و گله مندی آنها شده بود که چرا حقوق شان به موقع و ماهیانه پرداخت نمی شود؟ به این موضوع رسیدگی شده است.

ضمن اینکه اعضای حقوق بگیر صندوق ۶ ماه حقوق معوقه از قبل داشتند که طی سه چهارماه گذشته با رایزنی و دریافت بودجه لازم به تدریج معوقات چهارماه پرداخت شده است.

در حال حاضر هم این افراد فقط دو ماه حقوق معوقه دارند که مربوط به مهر و آبان می شود. تا پایان آذرماه حقوق معوقه مهرماه پرداخت می شود و در صورت تامین اعتبار لازم بلافاصله حقوق آبان ماه پرداخت خواهد شد.

* در مورد پرداخت پاداش مدال آوران میادین مختلف، صندوق تا دو سه سال پیش نقش زیادی در روند اجرایی کار داشت (میزان پاداش طبق اساسنامه مصوب وزارت ورزش تعیین می شود و صندوق نقشی در این زمینه ندارد) اما طی این مدت کمتر خبری در این زمینه و به نقل از مسئولان صندوق شنیده شد! پیگیر این موضوع هم هستید؟


- البته که در تعیین میزان پاداش مدال آوران صندوق نقشی ندارد اما قطعا از این پس برای پرداخت پاداش به مدال آوران، صندوق به عنوان متولی ورود لازم را خواهد داشت و بر اساس آنچه در حوزه قهرمانی مصوب شده، پیش خواهد رفت.

* در مورد بهتر شدن اوضاع مالی رایزنی شده است؟ مثلا اینکه صحبتی با وزیر داشته باشید؟

- ببینید صندوق نمی تواند بودجه ای مستقل داشته باشد. کمک های مالی لازم هم به موقع از وزارت ورزش دریافت می شود اما در کل ایده من این است که شرکت های تابعه را مانند گذشت فعال کنیم و با فدراسیون ها وارد همکاری شویم تا اینگونه به شرایط خوبی به لحاظ مالی برسیم.

* سوال پایانی؛ اگر اجازه بدهید بازگشتی به صحبت های قبلی در قسمت های مختلف داشته باشیم؛ آنجا که گفته شد ارتباط خوبی میان صندوق با فدراسیون ها نیست، اوضاع شرکت های تابعه مانند گذشته نیست و اصلا درآمدزایی انجام نمی شود و همچنین اینکه صندوق بودجه ای ندارد و باید از وزارت ورزش کمک مالی بگیرد.

با این اوصاف چه لزومی برای بقا و ادامه حیات صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی وجود دارد؟ اصلا چرا باید صندوق از وزارت کمک مالی بگیرد و آن را در قالب حقوق به قهرمانان و پیشکسوتان بدهد؟ این امکان وجود ندارد که این پرداختی می تواند به طور مستقیم توسط وزارت ورزش انجام شود؟


- اختیار هزینه کرد پولی که باید در قالب حقوق به قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی پرداخت شود، با صندوق است. وزارت نمی تواند در این زمینه ورودی داشته باشد.

در واقع صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی حکم صندوق بازنشستگی برای اهالی ورزش دارد. همان طور که صندوق بازنشستگی برای آینده تمام افرادی که امروز از دولت حقوق می گیرند، تاسیس شده است.

گذشته از اینها تمام بخش های اداری در کشور یک صندوق حمایتی دارند. مثلا در کنار وزارت جهاد کشاورزی یک صندوق کشاورزی هم تاسیس شده است.

این موضوع در تمام وزارتخانه ها دیده می شود و وزارت ورزش هم یکی از آنهاست. قاعدتا خیلی از کارها توسط وزارت ورزش قابل انجام نیست.

اگر مسئولیت پرداخت حقوق قهرمانان و پیشکسوتان که در حال حاضر توسط صندوق انجام می شود، به وزارت ورزش داده شود، این افراد حکم حقوق بگیران وزارت ورزش را پیدا می کنند و در جایگاهی برابر با کارمندان این وزارتخانه قرار می گیرند در حالیکه وزارتخانه فقط مسئولیت پرداخت حقوق به کارمندانش را دارد. وزارت ورزش نمی تواند بدنه خود را بزرگ کند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *