شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

ایجاد شرکت سهامی در جوایز ادبی خطاست

شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب: 460824
سخنگوی انجمن قلم ایران گفت: این خطر وجود دارد که دست‌اندرکاران برای مبرا دانستن خود در میان داوران و برگزیدگان نوعی شرکت سهامی درست کنند و با سهم بندی تلاش کنند تا از گروه‌های مختلف میان داوران و برگزیدگان باشند.
به گزارش جهان، محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم ایران در گفت‌وگو با فارس پیرامون مصوبات جلسات هیات مدیره انجمن قلم اظهار داشت: جلسات هیات مدیره هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود و پیرامون مسایل جاری و روز بحث و بررسی صورت می‌گیرد.

* معرفی دبیر و داوران قلم زرین بزودی

وی ادامه داد: در جلسه اخیر بحث جشنواره قلم زرین مطرح بود که بزودی برای دور جدید دبیر و هیات داوران آن معرفی خواهند شد. معمولا در پاییز و پیش از زمستان داوران معرفی می شوند تا در فرصت اندک جلسات اولیه آغاز شود.

* انتخاب برخی کتاب‌ها برای ترجمه با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات

سخنگوی انجمن قلم در ادامه به همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات هم اشاره کرد و توضیح داد: طبق همکاری مشترک قرار بود تعدادی از آثار انتخاب شده و ترجمه شوند که انتخاب های اولیه انجام شده و پیگیر به سرانجام رسیدن امر هستیم.

پرویز ضمن اشاره به بررسی مسایل روز در هیات مدیره تصریح کرد: موضوع مورد بررسی دیگر برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد بود، در جلسه اخیر هیات مدیره حواشی این جایزه و موضوع کاهش جوایز و شیوه انتخاب و مسایلی از این دست مورد بررسی قرار گرفت. قرار شد به طور مستمر برگزیدگان جشنواره ها و جوایز ادبی آثارشان مورد نقد قرار گیرد.

* نقد آثار برگزیده جلال از سوی انجمن قلم

به گفته وی، این کار ضروری است بنابراین بر مبنای این تصمیم قرار شد اگر حوزه هنری آماده بود با مشارکت آنها این کار صورت گیرد.

وی با بیان اینکه نگرانی راجع به جایزه جلال آل احمد و سایر جوایز همیشه وجود دارد تاکید کرد: معمولا جوایز منتسب به دولت و برگزاری آن با پشتیبانی دولت همواره مورد هجمه است، افرادی هم این جوایز را به یک‌جانیه نگری متهم می‌کنند، این خطر وجود دارد که دست‌اندرکاران امر برای مبرا دانستن خود نوعی شرکت سهامی درست می‌کنند هم در میان داوران و هم برگزیدگان و تلاش می‌کنند سهم بندی کنند تا از گروه‌های مختلف میان داوران و برگزیدگان باشند؛ تا در نهایت خود را مبرا نشان دهند اما این حرکت خطاست.

* حضور نوعی شرکت سهامی در جوایز ادبی خطاست

پرویز در ادامه با بیان اینکه متولیان امر موظف هستند افراد اصلح را برای داوری انتخاب کنند گفت: وظیفه متولیان این جوایز انتخاب داوران اصلح است تا این داوران آثار برتر را بر مبنای معیارهای مشخص و معین معرفی کنند که جشنواره بر مبنای آن تاسیس شده است.

* دلیلی به جلب رضایت همگانی در جوایز وجود ندارد

سخنگوی انجمن قلم ضمن اشاره به اینکه برگزارکنندگان جوایز ادبی و جشنواره‌ها نباید از اتهام‌ها هراس داشته باشند افزود: دلیلی به جلب رضایت همگانی وجود ندارد. افرادی که در مسند هستند باید پاسخ منطقی برای رفتارهایشان داشته باشند. به نظر می‌رسد اگر آثار برگزیدگان نقد و بررسی شود به برگزاری بهتر جوایز کمک خواهد کرد.

وی در ادامه به کاهش تعداد سکه‌های گران‌ترین جایزه ادبی کشور هم اشاره کرد و افزود: این کاهش به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد. مهم این است که همه امور از مجاری درست و قانونی انجام شود یعنی قبل از انجام از مجاری قانونی تصویب شده باشد.

* برخی اظهار نظرها پیرامون تعداد سکه‌های جایزه جلال محل نقد بود

وی با بیان اینکه مطالبی عنوان شد که به نظر من درست نبود اضافه کرد: برخی اظهار نظرها پیرامون تعداد زیاد سکه‌ها و یا ضرورت کاهش سکه‌ها و جوایز با دلایل غیر منطقی، محل نقد بود.

پرویز خاطر نشان کرد: در دو حوزه داستان و مستند نگاری و تاریخ نگاری واقعا هدف موسسین جایزه این بود تا با قراردادن یک جایزه مناسب افراد را تشویق کنند و مشوق پرداختن درست به این بخش ها باشند. مقایسه کنید تعداد جوایز قبل و بعد از انقلاب به حوزه ادبیات داستانی و مستندنگاری را، با جوایزی که به حوزه سینما اهدا شده است. می‌بینیم صدها برابر جوایزی که در حوزه ادبیات اهدا شده در سینما (حتی به کارهای کوچک) داده شده است که نقش اصلی در تولید اثر نداشته‌اند. اما ما آن قسمتها را مغفول داریم. تهیه کننده سینما معادل ناشر است اما خیلی اختلاف و فاصله است.

* نباید فکر کنیم ۱۱۰ سکه‌ زیاد است

سخنگوی انجمن قلم در ادامه یادآور شد: نباید فکر کنیم اگر جایزه ۱۱۰ سکه‌ای در نظر گرفته شده این تعداد زیاد است، اینطور نیست، اما اگر به ضرورت وضعیت دولت لازم باشد جوایز کم و زیاد شود، این مسئله مقوله دیگری است که باید تمکین کرد. اما اصل ماجرا را نباید زیر سوال برد و این تصور را پدید آورد که پرداختن به حوزه ادبیات ضعیف‌تر از سایر حوزه هاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *