دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۳
۸

رأی علیه ایران باید هزینه داشته باشد + جدول

چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 460397
به عنوان نمونه ایران می‌تواند واردات کالاهای مصرفی را از کانادا به عنوان کشوری که پیشنهاد دهنده این قطعنامه بوده، مانند آنچه در مورد آمریکا ابلاغ شده‌است، ممنوع اعلام کند و همچنین تعرفه‌ی واردات کالاهای مصرفی از کشورهایی که علیه ایران رأی داده‌اند را به میزان ۱۰ درصد افزایش دهد
به گزارش جهان به نقل از مسیر آنلاین، روز پنجشنبه ۲۸ آبان کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد چندین قطعنامه را مورد رأی گیری قرار داد. یکی از آن‌ها قطعنامه‌ای[اینجا] بود که پیش نویس آن را دولت کانادا تهیه کرده بود و از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده بود. این قطعنامه بنابر گزارشات «احمد شهید»، گزارشگر ویژه سازمان ملل تهیه شده و با وجود ۳۵ رأی مخالف و ۶۸ رأی ممتنع، با ۷۶ رأی موافق به تصویب رسید.

در این قطعنامه به مسائلی پرداخته شده است که در سال‌های پس از انقلاب همواره دستمایه فشار بر جمهوری اسلامی بوده و برخلاف ادعاهای کشورهای غربی نه تنها در ایران مصداق چندانی ندارند بلکه در کشورهای غربی و متحدان آن‌ها در سراسر دنیا مصادیق بسیار بیشتری دارند.

اما کشورهایی که به این قطعنامه رأی مثبت داده‌اند عبارتند از تمامی کشورهای اروپایی، اغلب کشورهای آمریکای شمالی، اغلب کشورهای آمریکای جنوبی، برخی کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای آسیایی. در مقابل اغلب همسایگان ایران به همراه برخی کشورهای آسیایی، اروپای شرقی و آفریقایی نیز به این قطعنامه رأی منفی داده‌اند. نکته جالب توجه رأی ممتنع کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است که با وجود روابط نامناسب با ایران به این قطعنامه رأی مثبت نداده‌اند.

لیست کامل کشورهایی که به قطعنامه حقوق بشری علیه ایران رأی مثبت، ممتنع و یا منفی داده‌اند در ادامه آمده است:

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000460/nf00460397-3.jpg

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000460/nf00460397-2.jpg

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000460/nf00460397-1.jpg

نکته جالب توجه تأثیرات روابط و مناسبات سیاسی و تجاری بر رأی کشورها درمورد این قطعنامه است. این قطعنامه قرار است در ماه دسامبر در مجمع عمومی سازمان ملل دوباره مورد رأی گیری قرار گیرد و ایران می‌تواند با رایزنی با برخی کشورهایی که رأی ممتنع و منفی داده‌اند، رأی آن‌ها را به نفع خود تغییر دهد.

در حال حاضر که ایران علیه تروریسم در حال جنگ است و برای این جنگ هزینه می‌پردازد، ایران سالانه برای مبارزه با مواد مخدر هزینه‌های مالی و انسانی زیادی متقبل می‌شود و همچنین آزادی که در ایران وجود دارد بسیار مطلوب‌تر از بسیاری از کشورهای دنیاست، پیشنهاد قطعنامه و دادن رأی علیه ایران نشان از دشمنی و خصومتی دیرینه دارد. با این اوصاف لازم است جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی و روابط اقتصادی خود رأی دادن دیگر کشورها علیه ایران را در نظر بگیرد و در واقع به دیگر کشورها نشان دهد که رأی دادن علیه ایران برای آن‌ها هزینه اقتصادی در پی خواهد داشت.

به عنوان نمونه ایران می‌تواند واردات کالاهای مصرفی را از کانادا به عنوان کشوری که پیشنهاد دهنده این قطعنامه بوده، مانند آنچه در مورد آمریکا ابلاغ شده‌است، ممنوع اعلام کند و همچنین تعرفه‌ی واردات کالاهای مصرفی از کشورهایی که علیه ایران رأی داده‌اند را به میزان ۱۰ درصد افزایش دهد.

چنانچه ایران متناسب با این رأی کشورها در سیاست خارجی و روابط اقتصادی خود تجدید نظر کند، این کشورها دیگر به خود اجازه نمی‌دهند در رأی گیری‌های بعدی علیه ایران رأی دهند و یا دست کم هزینه‌ی اقتصادی آن را پرداخت خواهند کرد. ولی چنانچه این اقدام صورت نگیرد این کشورها به راحتی به خود اجازه می‌دهند علیه ایران رأی دهند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ابوذر
Iran, Islamic Republic of
بوسنی چرا رای مثبت داد؟؟؟؟؟؟؟؟
United States
بی عقل ها اون همه کمک رو فراموش کردند!
Romania
ایتالیا آلمان و کره جنوبی فرانسه انگلیس که اینهمه ازشون واردات داریم عربستان حتی رای ممتنع داد اما اینا رای مثبت دادن سوئیس که ژست بیرفانه میگیره هم ممتنع نداد مثبت داد حالا بام با واردات بی رویه بریم اقتصادشون و آباد کنیم
Iran, Islamic Republic of
موافقم.. ایران باید در اقتصاد و خرید و فروش کالا با ایران کشورها داد و ستد نکند و نکته قابل توجه اینکه ایتالیا و آلمان هیات های چندصد نفره به ایران اعزام می کنند و خواهان رابطه تجاری در سطح خیلی بالایی هستند و حقوق بشر کشورمان را بد توصیف و کشور بحرین رای ممتنع میده و قابل توجه مسئولین..
جالب بود مگه نه..
از یه کشور واردات داشته باشی و اون کشور زمینه ساز قطعنامه حقوق بشری بشه و بعد واردات ادامه داشته باشه؟
واقعا نوبره، الان از خودم میپرسم مثلا وزیر خلرجه نمیداشتیم چه اتفاق بدتری قرار بود بیفته؟!!
بوسنی هرزگووین ؟؟؟ چرا ؟؟
باید ، باید ، این کشورهایی که بر علیه ما رای داده اند در لیست سیاه قرار بگیرند و مجلس باید ، باید قانونی را تصویب کند که دولت ملزم به اجرای آن شده و اگر دولت بر خلاف قانون عمل کرد تنبیه شود.
در راس کشورهایی که باید مورد تحریم و تنبیه ایران قرار بگیرند ، کشورهایی باید باشند که بعد برجام با سر ، تیمهای اقتصادیشان را به ایران گسیل کرده و میکنند.
شاهد
تركمنستان هم منفي داده هم ممتنع ؛مگه ميشه مگه داريم ،لطفا دقت كنيد