پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

جنگ نرم آرام با امواج سایبری

سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 460094
۳ ميليارد كاربر اينترنت در دنيا وجود دارد. از اين ۳ ميليارد، ۴۶ميليون و ۸۰۰ هزار نفر ايراني و از اين تعداد ۲۳ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر جوان هستند.
به گزارش جهان به نقل از جوان، بر مبناي آمار سامانه مديريت ضريب نفوذ اينترنت در ايران به ۸۲/۱۲ درصد رسيده است و ضريب نفوذ تلفن همراه به ازای هر يكصد نفر ۹۱ نفر در جهان، در خاورميانه ۱۰۰ و در ايران ۱۰۵ نفر است. حالا اگر آمار پليس فتا درباره رشد جرائم اينترنتي در هشت ماه نخست سال را مورد بازبيني قرار دهيم با افزايش ۱۳ درصدي رشد جرائم اينترنتي مواجه مي‌شويم كه از اين ميزان ۱۱ درصد آن مربوط به جرائم اخلاقي است و قشر جوان را هدف گرفته است. در اين ميان مطابق آمار جهاني در هر ۱۲ ثانيه يك نفر قرباني جرائم سايبري مي‌شود. اين آمار و ارقام اما بيش از هر چيز هشدار جدي رهبر معظم انقلاب درباره خطر نفوذ را با ادله‌اي از جنس عدد و رقم فرياد مي‌كنند. مطابق آمار سن مجرمان در كشور ۱۵ تا ۳۲ سال است و متوسط آن ۲۳/۵ است. اين آمار نشانه‌اي از نفوذ فرهنگي و فكري روي ذهن و فكر جوانان كشور ماست كه بخش كوچكي از اين نفوذ در قامت افزايش جرائم اخلاقي اينترنتي نمود مي‌يابد.

به بيان ديگر نمي‌توان از نقش تأثير‌گذار فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي در پياده‌سازي پروژه نفوذ چشم‌پوشي كرد. كشش نسل جوان براي حضور در فضاي مجازي و جذابيت‌هاي فراوان اين فضا و قوانين خاص حاكم بر آن موجب شده اينترنت و فضاي مجازي به يكي از اصلي‌ترين ابزارها براي نفوذ فكري و فرهنگي بدل شود. حاكميت فضاي مجازي اما در دست ما نيست، بنابراين قوانين آن نيز در اختيار ما نيست و همين قوانين كاربران فضاي مجازي را به سمت شكستن مرزهاي اخلاقي و خطوط قرمز ترغيب مي‌كند. نسل جوان با گرايش بالايي كه به سمت و سوي دنياي ناشناخته موجود در فضاي مجازي دارد با هجوم اخبار و اطلاعاتي مواجه است كه مي‌كوشند بنيان‌هاي فكري‌اش را به هم بريزند. با تغيير نگاه و ارزش‌هاست كه رفته رفته سايت‌ها و مطالب غير‌اخلاقي كه بخش عمده‌اي از فضاي مجازي را هم اشغال كرده و از طرق مختلف پيش روي جوانان قرار مي‌گيرند، در ذهن او براي خودشان جا باز مي‌كنند. با چنين مكانيسمي پديده نفوذ در زمينه‌هاي فكري و فرهنگي شكل مي‌گيرد.

بديهي است اصلي‌ترين هدفي كه در پي اين نفوذ پيگيري مي‌شود، ايجاد خلل در باورهاي فرهنگي و انقلابي نسل جوان و آينده‌ساز اين سرزمين است. نفوذ فكري و فرهنگي و سياسي اما زيربناي نفوذ در زمينه‌هاي ديگر را رقم مي‌زند. با نفوذ فرهنگي است كه مي‌توان پايه باورهاي اجتماعي و مذهبي يك جامعه را متزلزل كرد و تحت چنين شرايطي به سادگي مي‌توان ابعاد ديگر نفوذ را هم محقق كرد. به همين منظور هم با هجوم فحشا و خشونت در فضاي مجازي مواجه هستيم به گونه‌اي كه مطابق آمار روزانه بيش از يكصد هزار سايت در دنيا متولد مي‌شود و هفته‌اي ۸۰ هزار سايت تنها با انگيزه مجرمانه شكل مي‌گيرد.

به گفته سردار كمال هاديان‌فر، رئيس پليس فتاي نيروي انتظامي طرح‌هاي بسياري در طول چهار سال در كشور از سوي پليس فتا اجرا شده كه بيش از ۴۷ هزار و ۸۸۲ سايت مجرمانه در حوزه ترويج فساد و فحشا، فروش اجناس ممنوعه، فروش و تبليغ مواد مخدر، قماربازي و شرط‌بندي، فروشگاه اينترنتي و پولشويي شناسايي شده است. براي غلبه بر اين جريان پر‌قدرت نفوذ بايد به علم روز و ابزار تحقق اين نفوذ مجهز شد تا بتوان با تكيه به داشته‌هاي غني فرهنگي و ارزشي ايراني و اسلامي پيكان پديده نفوذ را معكوس كرد.
منبع : روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *