شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

بازمانده گان از تحصیل یا کودکان کار

دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 459882
مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: بر اساس آخرين آمارها در تهران حدود ۲۵ هزار نفر بازمانده از تحصيل در مقاطع ابتدايي، متوسطه اول و متوسطه دوم داريم که ۵۷ درصد از اين تعداد اتباع بيگانه اند.
بازمانده گان از تحصیل یا کودکان کار
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، اسفنديار چهاربند افزود: با فراهم کردن امکان دسترسي به آموزش در تلاشيم افرادي که از تحصيل بازمانده اند دوباره به تحصيل بازگردند.

وي ادامه داد: از اين تعداد ۶ هزار و ۲۰۰ نفر از دوره ابتدايي، ۸ هزار نفر از دوره متوسطه اول و مابقي مربوط به دوره متوسطه دوم هستند.

چهاربند درباره مشکلات اتباع بيگانه در زمينه ثبت نام گفت: هيچ محدوديتي براي ثبت نام اتباع بيگانه نداريم حتي کساني که مدارک هويتي نامعتبر داشته اند هم براي ثبت نام پيگيري مي شوند و ادامه بررسي مدارک در حين تحصيل خواهد بود.

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: اگر دانش آموز اتباع بيگانه بنا به دلايلي مربوط به آموزش و پرورش ثبت نام نشده باشد پيگير هستيم تا مشکل وي رفع شود، مگر اينکه قيم قانوني او از تحصيل وي جلوگيري کند.

وي همچنين درباره پذيرش دانشجويان استعدادهاي برتر در رشته علوم انساني گفت: بايد نيروي انساني کارآمد از رشته علوم انساني بيرون بيايد و دانش آموزان ادبيات و علوم انساني از اين پس صرفاً در مدارس فرهنگ ثبت نام مي شوند و ما تا دي ماه در تلاشيم براي ورود به رشته علوم انساني حد نصاب هايي را لحاظ کنيم که نشان دهنده رغبت و استعدادهاي دانش آموز در اين رشته باشد، چرا که دانش آموزان رشته علوم انساني در آينده با تحصيل در آموزش عالي بايد نيازهاي پژوهشي کشور را برآورده سازند.

مديرکل آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص تغيير مدارس دولتي به هيئت امنايي افزود: بر اساس مصوبه شوراي عالي آموزش و پرورش که در سال ۸۴ تصويب شده است مدارس هيئت امنايي شکلي ديگر از مدارس دولتي هستند.

چهاربند گفت: در حال حاضر ۱۸۰ مدرسه هيئت امنايي در تهران داريم که سال قبل ۱۶۸ مدرسه بوده اند و در حال حاضر ۱۲ مدرسه به اين تعداد اضافه شده است و ملاک شعاع دسترسي دانش آموزان به مدارس دولتي بوده است.

وي افزود: يعني ايجاد مدارس هيئت امنايي براي ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتي هيچ مشکلي ايجاد نمي کند.

چهاربند در پاسخ به سؤالي مربوط به آموزش زبان انگليسي با آهنگ در برخي مدارس تهران نيز گفت: سازمان پژوهش و برنامه ريزي درسي بسته هاي آموزشي در خصوص برخي دروس از جمله درس زبان خارجي تهيه کرده است و غير از اين بسته ها هر اقدامي تحت اقدام آموزش صورت گيرد مورد تأييد ما نيست.

* ساماندهی کودکان کار در دستورکار آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت:‌ ساماندهی کودکان کار به عنوان قشری آسیب‌پذیر و در معرض خطر در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

اسفندیار چهاربند در نشست خبری افزود: کودکان کار قشری آسیب‌پذیر و در معرض انواع مخاطرات اجتماعی هستند که اگر امروز به آن ها توجه نشود در آینده نزدیک هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل می‌کنند.

وی گفت:‌ بعضا به عنوان یک کالا این کودکان در بین باندهای مافیایی خرید و فروش می‌شوند و از آن ها بهره‌کشی ظالمانه می‌شود، خوشبختانه شهرداری تهران، بهزیستی و موسسات خیریه به این عرصه ورود پیدا کرده اند و نشست‌های متعددی به همراه آموزش و پرورش شهر تهران برای ساماندهی کودکان کار برگزار شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش تهران ادامه داد:‌ دو مدرسه در حال حاضر برای پوشش تحصیلی کودکان کار در نظر گرفته شده و دو مدرسه دیگر نیز تا سال آینده برای این کودکان اختصاص می‌یابد، همچنین برای تامین لوازم‌التحریر و سایر خدمات تحصیلی و مشاوره‌ای این کودکان با نهادهای مربوطه در حال رایزنی هستیم و امیدواریم به زودی این آسیب اجتماعی از چهره شهرمان دور شود.

وی با بیان اینکه این توان در آموزش و پرورش تهران وجود دارد که کودکان کار را به طور کامل به لحاظ تحصیلی ساماندهی کند افزود:‌ عوارض استمرار این پدیده در بزرگسالی بسیار سنگین خواهد بود و اغلب جمعیت این کودکان از سایر شهرها برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی به تهران پناه می آورند و اسیر گروه‌ها و باندهای مافیایی می‌شوند.

چهاربند گفت:‌ در دوره ابتدایی با ارائه خدمات اجتماعی خوب و فراهم کردن شرایط تحصیلی مناسب سعی داریم از شایستگی این کودکان استفاده شود و سپس در دوره متوسطه اول و دوم با توانمندسازی آن ها زمینه استقلال و خودکفایی این افراد فراهم شود.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران ادامه داد:‌ بیش از ۴۵ درصد سرانه فضاهای آموزشی را در اختیار نداریم و استان تهران در عرصه فضاهای آموزشی با یک عقب‌ماندگی تاریخی مواجه است.

وی افزود:‌ موضوع فرسوده بودن فضاهای آموزشی شهر تهران با عمر ۱۱۵ سال از جمله برنامه‌هایی است که در طرح تفصیلی نوسازی مدارس شهر تهران در حال بررسی است.

چهاربند گفت‌: حدود ۳۰ درصد فضاهای آموزشی ما بیش از ۶۰ سال قدمت دارد و برنامه زمانبندی شده‌ای برای رفع این موضوع در دست تدوین و بررسی است.

* لزوم ثبت‌نام دانش‌آموزان علوم انسانی در مدارس فرهنگ


مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: از سال آینده ثبت نام در رشته علوم انسانی در مدارس دولتی عادی وجود ندارد و دانش آموزان علاقه مند حتماً باید در مدارس فرهنگ که ضوابط خاصی دارد ثبت نام شوند.

چهاربند در ادامه نشست خبری خود افزود: در حال حاضر نزدیک به ۱۲ مدرسه فرهنگ در شهر تهران داریم که برای سال تحصیلی آینده به ۲۴ مدرسه افزایش می یابد.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان برای رشته علوم انسانی باید در این دبیرستان‌ها تحصیل کنند و درحقیقت با تقویت مدارس فرهنگ برای هدایت استعدادهای برتر به رشته علوم انسانی تلاش می‌کنیم.

چهاربند درباره تغییر شیوه هدایت تحصیلی دانش آموزان متوسطه نیز گفت: این دانش‌آموزان از سال اول دبیرستان به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی هدایت می شوند، در حقیقت هدایت تحصیلی از پایه اول دبیرستان به پایه نهم منتقل شده است.

وی افزود: اگر با یک برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه و با ارتقای آگاهی خانواده‌ها این مرحله صحیح اجرا نشود، توزیع دانش آموزان بین شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دستخوش تغییرات جدی می‌شود و دستاورد سال های گذشته که هدایت ۳۵ درصد دانش‌آموزان به شاخه فنی و حرفه‌ای بود تهدید می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش تهران گفت: هدایت تحصیلی در پایه نهم صرفاً به معنای انتخاب یک رشته تحصیلی نیست بلکه پیامد آن توزیع منابع انسانی در سال های آینده است و گام نخست جهت گیری نیروی انسانی برای ورود به بازار کار است؛ اگر امروز شاهدیم بیش از ۳۰۰ هزار صندلی در مؤسسات آموزش عالی خالی است باید ریشه آن را در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان جستجو کرد.

وی ادامه داد: هرچه توسعه آموزش عالی صحیح انجام شود بر جهت گیری خانواده‌ها و دانش آموزان در انتخاب رشته تأثیر می‌گذارد زیرا انتخاب رشته مبنای انتخاب شغل در آینده است و اگر فردی هدایت تحصیلی را صرفاً تحصیل در آموزش عالی ببیند و به موضوع اشتغال بی توجه باشد نتیجه آن می‌شود که نیمی از فارغ التحصیلان آموزش عالی متناسب با نیاز بازار کار نیستند.

چهاربند با بیان اینکه برای کیفیت‌بخشی فرآیند تعلیم و تربیت، اقدامات زیادی از اردیبهشت پارسال انجام شده است گفت: برخلاف اطلاعات و اخباری که در برخی رسانه‌ها منعکس شد، بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان در طول تابستان و تاکنون برای تأمین نیازهای جاری مدارس تخصیص داده‌ایم.

وی افزود: حدود ۹ میلیارد تومان صرف تعمیرات مدارس، سرویس‌های بهداشتی، تعمیر تجهیزات هنرستان‌ها، تعمیر میز و نیمکت، تجهیز مدارس و استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس در تهران شده است.

چهاربند افزود: در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ یک میلیون و ۸۰ هزار دانش‌آموز در ۴ هزار و ۲۰۰ مدرسه که ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه دولتی و هزار و ۵۰۰ مدرسه غیردولتی هستند تحصیل می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: ۱۹ درصد دانش‌آموزان در بخش غیردولتی هستند و بالاترین نسبت دانش‌آموز دولتی به غیردولتی به تهران اختصاص دارد که نشان از ظرفیت مشارکت مردم در تعلیم و تربیت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *