جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

اسد: ایران سوریه را پایدار نگه داشت

يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب: 459702
رئیس‌جمهور سوریه مداخله نظامی انگلیس و فرانسه به‌بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه را خسارت‌بار، غیرقانونی و در راستای حمایت از تروریسم خواند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با هفته‌نامه انگلیسی ساندی تایمز تأکید کرد که حملات هوایی انگلیس و فرانسه بر ضد گروه تروریستی داعش هیچ نتیجه‌ای به بار نخواهد آورد، بلکه خسارت‌بار و غیرقانونی بوده و در راستای حمایت از تروریسم محسوب می‌گردد، چرا که این گروه‌های تروریستی شبیه به سرطان هستند و سرطان تنها با عمل جراحی و ریشه‌کن کردن آن به‌صورت نهایی معالجه می‌شود.

وی در این گفت‌وگو تأکید کرد که انگلیس و فرانسه از همان ابتدا نوک پیکان حمایت از تروریست‌ها در سوریه بودند، بنابراین، این کشورها امروز اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم و دیدگاهی در زمینه نحوه شکست دادن آن ندارند.

بشار اسد ادعای جدید دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس مبنی بر وجود ۷۰هزار مبارز میانه‌رو در سوریه را حلقه جدیدی از مجموعه اظهارات مسخره‌ای دانست که وی بر اساس آن اطلاعات پوشالی را به‌جای واقعیت‌ها مطرح می‌کند. اسد تأکید کرد که روسیه پیش از این از دولت‌های غربی خواسته است که اطلاعاتی را از مناطق حضور تروریست‌ها و فرماندهان آنها ارائه کنند، اما این کشورها به این درخواست پاسخ ندادند.

* ائتلاف به‌رهبری آمریکا هیچ دستاوردی نداشت

رئیس‌جمهور سوریه ائتلاف به رهبری آمریکا بر ضد تروریسم را ائتلافی توهمی و فرضی دانست، چرا که هیچ دستاورد میدانی در مبارزه با تروریسم محقق نکرده است. وی تصریح کرد که سوریه وقت خود را در بررسی اقدامات این ائتلاف تلف نمی‌کند، چرا که مبارزه با تروریسم آغاز کرده و بدون توجه به وجود قدرت های بین‌المللی به این روند ادامه خواهد داد.

بشار اسد حمایت نامحدود تروریست‌ها از سوی برخی کشورها را دلیل طولانی‌تر شدن بحران سوریه و پیچیده‌تر شدن آن دانست و تأکید کرد که گروه‌های تروریستی در سوریه از جمله داعش و جبهه النصره یکی هستند، چرا که مبتنی بر ایدئولوژی وحشتناک و انحرافی وهابیت هستند.

* ائتلاف اراده مبارزه با تروریسم را ندارد

وی در پاسخ به سؤال اول در مورد حضور دولت انگلیس در ائتلاف بین‌المللی به بهانه انجام حملات هوایی بر ضد گروه تروریستی داعش در سوریه و دیدگاه دولت سوریه به این موضوع گفت: اگر بخواهم کتابی را ارزیابی کنم ، نمی‌توانم تنها یک عبارت از این کتاب را برای ارزیابی تمام آن مورد استفاده قرار دهم، بلکه باید به عنوان اصلی و محورهای فصل‌های کتاب اشاره کنم. به این ترتیب من می‌توانم کتاب را به صورت کامل ارزیابی کنم. این چیزی که الان از آن سخن می‌گوییم، عبارتی جدای از روند گذشته آن نیست. اگر بخواهیم عنوان آن را بررسی کنم باید این سؤال پاسخ دهیم که آیا آنها اراده مبارزه با تروریسم را دارند؟ ما از همان ابتدا می‌دانستیم که انگلیس و فرانسه به دنبال حمایت از تروریست‌ها در سوریه از آغاز بحران این کشور بودند. همچنین می‌دانیم که آنها این اراده را ندارند، حتی اگر به بخش مربوط به مشارکت نظامی آنها در ابتدا بپردازیم، لازم است که این ائتلاف فراگیر باشد، به این معنا که مشارکت در هوا و زمین صورت گیرد و هماهنگی‌های لازم با نیروهای مستقر در عرصه میدانی یعنی نیروهای ملی سوریه انجام شود تا این مداخله و مشارکت قانونی شود. این مشارکت تنها در صورتی قانونی خواهد بود که با همکاری دولت مشروع سوریه انجام شود. بنابراین من می‌توانم بگویم که آنها اراده‌ای برای مبارزه با تروریست و دیدگاه کافی در مورد نحوه شکست دادن ها ندارند.

اگر بخواهیم ارزیابی را ارائه کنیم، باید تحولات را بررسی کنیم. باید به عرصه تحولات میدانی بازگردیم. از زمان آغاز عملیات ائتلاف، از بیش از یک سال پیش، چه نتیجه‌ای عاید شده است؟ در این مدت گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره و سازمان‌ها و گروه‌های مشابه آن با تمام آزادی توسعه پیدا کردند. در مقابل پس از مشارکت مستقیم روسیه در روند مبارزه با تروریسم چه اتفاقی افتاده است؟ داعش و النصره شروع به عقب‌نشینی کردند. بنابراین می‌توان گفت که مشارکت آنها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

* حملات انگلیس و فرانسه در سوریه غیرقانونی است

موضوع دوم این است که این مشارکت خسارت‌بار و غیرقانونی بوده، چرا که در راستای حمایت از تروریسم است، درست مانند اقداماتی که بعد از شروع عملیات ائتلاف ضد داعش رخ داد. این گروه‌های تروریستی مانند سرطان هستند و سرطان تنها با انجام عملیات جراحی و ریشه‌کن کردن کامل آن مداوا می‌شود، اما عملیات این ائتلاف تنها به صورت زخمی کردن محل سرطان است که باعث انتشار سریع‌تر آن در بدن انسان می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی علاوه بر مداخله انگلیس، حضور سایر اعضای ائتلاف موسوم به ضد داعش را غیرقانونی دانست و تأکید کرد: ما دولتی با تمامیت مستقل هستیم. به اقدامات روس‌ها نگاه کنید. هنگامی که آنها خواستند ائتلافی را بر ضد تروریسم تشکیل دهند، اولین کاری که انجام دادند این بود که مذاکراتی را با دولت سوریه قبل از هر طرف دیگری انجام دادند، سپس این موضوع را با دولت‌های دیگر مطرح کرده و در ادامه نیروهای خود را به سوریه وارد کردند. این روش قانونی مبارزه با تروریست در هر گوشه‌ای از دنیا است.

* انگلیس و فرانسه حامی بروز پدیده داعش و جبهه النصره بودند

وی در ادامه انگلیس و فرانسه را حامی بروز پدیده تروریستی داعش و جبهه النصره در منطقه خاورمیانه خواند و تأکید کرد: باید از اظهارات تونی بلر آغاز کنیم. وی در این رابطه گفت که اشغال عراق منجر به بروز پدیده داعش شد. ما می‌دانیم که داعش به صورت علنی در سال ۲۰۰۶ در عراق آغاز به کار کرد و سرکرده این گروه در آن زمان ابومصعب الزرقاوی بود که در یک حمله هوایی آمریکایی‌ها کشته شد. آنها اعلام کردند که وی را کشتند، بنابراین از محل استقرار آن ها خبر داشتند و می‌دانستند که [گروه تروریستی موسوم به] دولت اسلامی در آنجا حضور دارد. سپس این گروه بعد از آغاز هرج‌ومرج های سوریه به این کشور منتقل شد. بنابراین مقامات انگلیسی و به ویژه تونی‌بلر به این موضوع اعتراف کردند. واقعیت این است که این دو کشور در بروز پدیده داعش و جبهه النصره در منطقه سهیم بودند.

* گروه‌های تروریستی مبتنی بر رویکردهای انحرافی وهابی است

رئیس‌جمهور سوریه در مورد خطرات جبهه تروریستی النصره برای غرب گفت:‌ این سؤال مربوط به ساختار است، در حالی که مشکل مربوط به ساختار نیست، بلکه به علت ایدئولوژی است که این گروه‌ها در پیش گرفتند. آنها در اقدامات خود توجهی به ساختار ندارند ، بلکه رفتار آنها مبتنی بر ایدئولوژی انحرافی و ظلمت بار وهابیت است. در نتیجه اگر بخواهیم ارزیابی از این دو گروه تروریستی انجام داده و به دنبال تفاوت‌های موجود بین آنها باشیم، به هیچ نقطه اختلافی دست پیدا نمی‌کنیم. چرا که آنها یک ایدئولوژی را دنبال می‌کنند. از طرف دیگر اگر بخواهیم از مبانی مرتبط با این گروه‌ها و اعضا و وابستگان آنها سخن بگوییم‌، می‌بینیم که این مبانی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد ، به همین علت است که آنها دائماً از یک گروه به گروه‌های دیگر منتقل می‌شوند. از همین رو این دو گروه تروریستی براساس منافعشان گاه‌وبیگاه در سطح محلی با یکدیگر درگیر می‌شوند ، اما در واقع آنها در تمامی سطوح با هم همکاری دارند ، بنابراین نمی‌توان گفت کدام یک از آنها خطر بیشتری نسبت به طرف مقابل دارد، چرا که هر دو یک رویکرد و دیدگاه را دنبال می‌کنند. هر دو وابسته به القاعده هستند و جز در اسم و برخی جزئیات فرعی با یکدیگر اختلافی ندارند.

* ادعای کامرون درباره معارضان میانه رو مسخره است

وی در مورد آمار ارائه شده از سوی دیوید کامرون مبنی بر حضور ۷۰ هزار معارض میانه رو در سوریه خاطرنشان کرد: من می‌خواهم در این رابطه شفاف و مستقیم سخن بگویم. این حلقه جدیدی از زنجیره ادعاهای مسخره دیوید کامرون و موضوعی غیرقابل قبول است. این تعداد کجا هستند؟ آنها همواره از وجود گروه‌های معتدل در داخل سوریه سخن می‌گویند، اما این ادعاهای مسخره از مرز اطلاعات پوشالی و سخیف فراتر نمی‌رود. روس‌ها از زمانی که از دو ماه پیش مشارکت در مبارزه با تروریسم را آغاز کرده‌اند، از مناطق استقرار این گروه ها سوال کرده اند، اما هیچ‌کس به آنها پاسخی نداد. در واقع از آغاز بروز درگیری‌ها در سوریه هیچ مبارز معتدلی در سوریه نبود، همگی آنها عناصر مسلح افراط‌گرا بودند. شما می‌توانید به سایت‌های اینترنتی مراجعه کنید و تصاویر و فیلم‌های ویدئویی آنها را مشاهده کنید که اقدامات و جنایت‌های گسترده‌ای را با روی باز خود انجام می‌دهند و با شمشیر سر مردم را می‌برند و قلب انسان بی گناه را می خورند و اقدامات این چنینی انجام می‌دهند.

بنابراین آمار ۷۰ هزار نفری که کاربران ارائه داده، مربوط به تروریست‌هایی است که اخیرا اقدامات تروریستی خود را در پاریس نیز انجام داده اند و ده سال پیش از آن نیز انگلیس و اسپانیا و نیویورک را هدف قرار داده بودند.

* کردهای سوریه در کنار دولت هستند

وی در مورد کردهای سوریه گفت که آنها در کنار ارتش سوریه با تروریست‌ها مبارزه می‌کنند، آنها حمایت‌های اساسی خود را از ارتش سوریه دریافت می‌کنند و ما مستنداتی برای اثبات این موضوع داریم. ما برای آنها سلاح می‌فرستیم چرا که شهروندان سوری هستند و می‌خواهند با تروریسم مبارزه کنند. ما این رفتار را با بسیاری از گروه‌های دیگر دنبال می‌کنیم ، چرا که نمی‌توانیم ارتش را به تمام نقاط سوریه اعزام کنیم. بنابراین؛ این اتفاق منحصر به کردها نیست.

اسد در پاسخ به سؤالی در مورد روند سازش در سوریه تأکید کرد که حل و فصل درگیری‌ها در سوریه هیچ ارتباطی با انتخابات زودهنگام ندارد. ممکن است این اتفاق تنها در چارچوب مبارزه با تروریسم و متوقف کردن رژیم‌های غربی و منطقه‌ای در حمایت از تروریست‌ها رخ دهد. انجام انتخابات زودهنگام تنها بخشی از گفت‌وگوهای فراگیر در مورد آینده کشور بین گروه‌های مختلف سیاسی و مجموعه‌های مدنی در سوریه است. این موضوع مربوط به اراده رئیس‌جمهور نیست، بلکه به اراده ملت سوریه بستگی دارد که عملیات سیاسی مشخصی را در پیش می‌گیرند. بنابراین اگر توافق بر سر انجام این روند به دست آید، من حق خود را عنوان یک شهروند سوری می‌دانم که در انتخابات نامزد شوم. تصمیم من در آن زمان مبتنی بر ارزیابی قدرتم در پایبندی به تعهداتم و میزان رضایت و تأیید ملت سوریه خواهد بود. به هر حال صحبت در این رابطه زود است.

* نمی‌توان با حملات هوایی داعش را از بین برد

وی در پاسخ به سؤالی که آیا امکان شکست دادن داعش تنها از طریق حملات هوایی وجود دارد، گفت: آیا ائتلاف از طریق حملات هوایی خود در طول بیش از یک سال گذشته موفق به شکست دادن داعش شده است، این اتفاق نیفتاده است. آیا آمریکایی‌ها از حملات هوایی گسترده خود بر ضد افغانستان چیزی محقق کرده اند؟ دوران اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ چطور؟ آنها چیزی به دست نیاوردند. داعش را نمی‌توان تنها از طریق حملات هوایی بدون همکاری با نیروهای زمینی و میدانی شکست داد. داعش را نمی‌توان بدون مشارکت دولت و مردم به صورت عمومی شکست داد. واقعیت‌ها نشان دهنده این موضوع است.

* ائتلاف ضد داعش یک توهم است

بشار اسد در مورد تصمیم احتمالی ائتلاف بین‌المللی در خصوص دعوت به همکاری با ارتش سوریه یا نیروهای محلی در مبارزه با داعش تصریح کرد: این ائتلاف توهمی و فرضی است، چرا که هیچ دستاوردی را در مبارزه با تروریسم در اراضی سوریه نداشته است. ما وقت خود را برای بررسی این موضوع تلف نمی‌کنیم. ما مبارزه با تروریسم را بدون قدرت های جهانی آغاز کردیم و از این که هر کسی در این مبارزه به ما بپیوندد ، استقبال می‌کنیم. آن‌ها هر اقدامی انجام دهند ما روند خود در مبارزه با تروریسم را دنبال می‌کنیم. این تنها نقشه ما است و آن را تغییر نخواهیم داد.

بشار اسد در مورد درخواست سوریه برای همکاری دولت‌های غربی جهت مبارزه با تروریسم گفت: ما بسیار واقع‌گرا هستیم و به خوبی می‌دانیم که آنها هرگز این کار را نخواهند کرد. آنها اراده ای برای این کار ندارند. این موضوع بیش از هر چیز دیگر مربوط به قوانین بین‌المللی است. آیا معقول است که دولت‌های غربی یا رژیم‌های غربی مبانی قوانین بین‌المللی را نشناسند و مفهوم دولت با تمامیت مستقل را نخوانده باشد یا از منشور سازمان ملل متحد اطلاعی نداشته باشند؟‌ آنها به حقوق بین‌الملل احترام نمی‌گذارند و ما نیز خواستار همکاری آنها نخواهیم بود.

وی ادامه داد: اگر آنها در همکاری با سوریه در مبارزه با تروریسم جدی و آماده هستند، ما از هر کشوری در تمام نقاط دنیا استقبال می‌کنیم و تمامی تلاش‌های سیاسی با این هدف دنبال می‌شود. ما در این رابطه سخت‌گیر نیستیم،‌ بلکه کاملاً پراگماتیک هستیم. ما به دنبال حل و فصل اوضاع سوریه برای جلوگیری از خون‌ریزی‌های بیشتر هستیم و این موضوع ناشی از احساسات حب و بغض ما نیست. بلکه مبتنی بر واقعیت‌ها است. اگر آنها واقعاً در کمک به ما برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از ورود تروریست‌ها به داخل سوریه از طریق دولت‌های مزدور منطقه ای جدی هستند، ما از آنها استقبال می‌کنیم. این یک موضوع شخصی نیست.

* حمایت نامحدود از تروریست‌ها حل بحران سوریه را پیچیده‌تر کرده است

رئیس‌جمهور سوریه در مورد اینکه آیا دمشق به همراه متحدانش شامل روسیه و ایران و حزب‌الله می‌تواند در ابعاد نظامی داعش را شکست دهد، گفت: این موضوع به دو عامل بستگی دارد. عامل اول توانمندی‌های ما و عامل دوم حمایتی است که تروریست‌ها دریافت می‌کنند. از دیدگاه ما اگر حمایت از گروه‌های تروریستی و سایر کشورهای مختلف منطقه و غرب متوقف شود ، تنها چند ماه زمان برای انجام این مأموریت کافی است. در این صورت اوضاع خیلی پیچیده نبوده و راه حل برای ما کاملا واضح است. گروه‌های تروریستی در حال حاضر از حمایت نامحدود این کشورها برخوردار هستند و این موضوع باعث طولانی‌تر و پیچیده‌تر شدن راه حل بحران سوریه شده است. این بدان معنا است که مأموریت ما محقق خواهد شد، اما هزینه گرانی خواهد داشت که سوری ها در نهایت این هزینه را پرداخت خواهند کرد. میزان تلفات مردم سوریه تاکنون نیز بخشی از این هزینه بوده است.

رئیس‌جمهور سوریه در مورد برخی ادعاها مبنی بر استفاده مفرط از زور و تفاوت قائل نشدن بین شهروندان و نظامیان از سوی دولت سوریه گفت: اولاً باید بگویم که تمامی جنگ‌ها بد هستند، هیچ جنگ خوبی وجود ندارد. در هر جنگی تعداد زیادی از انسان‌های بی‌گناه کشته می‌شوند. برای جلوگیری از این موضوع تنها می‌توان جنگ را متوقف کرد. طبیعی است که جنگ در تمامی نقاط دنیا منجر به خسارت‌های انسانی می‌شود، اما گفتمانی که غرب از مدت‌ها پیش در این رابطه در پیش گرفته این است که این واقعیت‌ها را نادیده می‌گیرد که تروریست‌ها از همان روز اول بحران ، انسان‌های بی‌گناه را می‌کشند. آنها این واقعیت را نادیده گرفتند که تعداد زیادی از افرادی که کشته شدند حامی دولت بوده اند، نه برعکس.

تنها واکنش ما به‌عنوان دولت سوریه این است که با این تروریست‌ها مبارزه کنیم. ما هیچ گزینه دیگری نداریم. ما نمی‌توانیم روند مبارزه با تروریسم را که شهروندان بی‌گناه را می‌کشند به علت نگرانی از اتهامات غرب در استفاده از زور متوقف کنیم.

* حمایت مستحکم ایران نقش مهمی در پایداری دولت سوریه داشت

بشار اسد در مورد اهمیت نقش متحدان منطقه‌ای سوریه گفت: نقش روسیه بسیار مهم است و تأثیر گسترده‌ای در ابعاد نظامی و سیاسی در سوریه داشته است،‌ اما این سخن که بدون این نقش دولت سوریه فرو می‌پاشد ، یک موضوع فرضی است. از آغاز بحران سوریه محاسبات زیادی برای فروپاشی دولت شکل ‌گرفته بود. در ابتدا موضوع چند هفته یا چند ماه و بعدها چند سال مطرح شد. آنها در این رویکردها تمایلات خود را مطرح می‌کردند، نه واقعیت‌ها را. موضوع مهم این است که حمایت روسیه از ملت سوریه و دولت این کشور در کنار حمایت قوی و مستحکم ایران نقش بسیار مهمی در پایداری دولت سوریه در مبارزه با تروریسم داشته است.

* روس‌ها به دنبال حمایت از سوریه و عراق و منطقه هستند

وی در مورد جزئیات حضور روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه گفت: این موضوع را باید از خود روس‌ها سوال کنید، اما از دیدگاه ما ائتلاف غربی از زمان عملیات خود باعث توسعه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی شده و باعث شد آنها اراضی بیشتری در داخل سوریه و عراق را تحت کنترل خود بگیرند. طبعاً روس‌ها این روند را تهدیدی برای سوریه و عراق و منطقه و همچنین تهدیدی برای خود و سایر نقاط دنیا می‌دانند. ما این واقعیت را در اروپا نیز شاهد هستیم. اگر تحولات اخیر پاریس و شارلی ابدو را مطالعه و تحلیل کنید، می‌بینید که این موضوع بسیار مهم است. الان چند گروه تروریستی در اروپا وجود دارد؟ چه تعداد از عناصر تروریستی و افراطی از اروپا به سمت سوریه آمده ‌است؟ این یک خطر است. روس ‌ها این موضوع را به خوبی می بینند. آنها به دنبال حمایت از سوریه ، عراق و منطقه و حمایت از خودشان و اروپا هستند. مبالغه نیست اگر بگوییم که روس‌ها الان از اروپا حفاظت می‌کنند.

وی تأکید کرد که بررسی‌ها برای حضور نظامی روسیه در سوریه ابتدا در سطوح پایین صورت گرفت و مسئولان دو طرف به صورت مشترک اعلام کردند که این مشارکت ضروری است. در مرحله بعد هر کدام از طرف‌ها موضوع را با مقامات خود بررسی کردند. در ادامه نوبت به بررسی این موضوع بین من و پوتین رئیس‌جمهور روسیه رسید. ما در مناقشات خود بر نحوه انجام این اقدام متمرکز بودیم، البته این موضوع به صورت مستقیم انجام نشد و بررسی آن در پشت تلفن نیز غیرممکن بود. به این ترتیب جلساتی با حضور مسئولان ارشد دو طرف انجام شد. در ابعاد اجرایی نیز من نامه‌ای را برای رئیس‌جمهور پوتین نوشتم که متضمن درخواست برای مشارکت نیروهای روسیه در مبارزه با تروریسم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *