دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

اجرای‌قرارداد تحویل‌اس300به‌ایران‌آغاز شد

جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 459269
دستیار امور همکاری های فنی ونظامی رییس جمهوری روسیه ازآغاز اجرای برنامه قرار داد تحویل سامانه های دفاع موشکی اس 300 به ایران خبر داد.
به گزارش جهان، «ولادیمیر کوژین» این خبر را درپاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره وضعیت قرار داد اس ۳۰۰ بین ایران روسیه اعلام کرد که سال ۲۰۰۷ امضا شد ولی «دیمیتری مدودیف» رییس جمهوری سابق این کشور به بهانه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل آن را لغو کرد درحالی که این سامانه های دفاعی بود وشامل تحریم ها نمی شد.

خبرگزاری ایتارتاس امروز (پنجشنبه) به نقل کوژین مدعی شد : اجرای قرارداد امضا شده بین ایران و روسیه در باره اس ۳۰۰ آغاز شده است.
قرارداد تحویل آتشبارهای دفاع هوایی اس-۳۰۰ به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار اواخر سال ۲۰۰۷ بین مسکو و تهران امضا شد و درحالی که ایران بخشی از ارزش آن را پرداخت کرده بود، قرارداد نهایی شده با فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی توسط «دیمیتری مدودیف» رئیس جمهوری وقت روسیه سپتامبر ۲۰۱۰ درپوشش فرمان تدابیر اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل مصوب ۹ ژوئن همان سال، ممنوع و لغو شد.

این اقدام رییس جمهوری سابق روسیه در حالی بود که قطعنامه سازمان ملل فقط شامل ممنوعیت صدور تسلیحات تهاجمی بود و این سامانه پدافند هوایی ودفاعی را شامل نمی شد.
ایران برای این اقدام روسیه ازروس آبارون اکسپورت به محاکم قضایی بین المللی در ژنو شکایت و تقاضای چهار میلیارد دلارغرامت کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه پس از تاخیر هشت ساله در اجرای تعهدات این کشور آوریل امسال با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سامانه های موشکی پدافند هوایی اس-۳۰۰ را به ایران لغو کرد.

اس-۳۰۰ با کاربرد دفاع متمرکز و قوی از مناطق حساس از مهم ترین سامانه های پدافند هوایی جهان به شمار می رود که می تواند همزمان چندین پرنده دشمن را از جمله موشک های بالستیک ردیابی و از فاصله ۱۵۰ کیلومتری در ارتفاع ۲۷ کیلومتری هدف قرار دهد و حتی علیه اهداف زمینی بکار گرفته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *