دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

نقش افزایش تعرفه واردات بر قیمت کاغذ

يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب: 455611
مدیر نشر جمهوری با اشاره به خبر افزایش تعرفه واردات کاغذ، آن را کم‌تأثیر در افزایش قیمت کتاب دانست و گفت: بخش کمی از افزایش قیمت کتاب به کاغذ مربوط است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، بیست و نهمین نشست صبح ناشر با حضور حسن اسدی جنتی، مدیر انتشارات جمهوری صبح امروز، ۲۴ آبان‌ماه، در مرکز رسانه‌ای شیرازه برگزار شد.

اسدی در این نشست با اشاره به چگونگی آغاز فعالیت نشر جمهوری گفت: زمانی که در دبیرستان علمیه محصل بودم، به کتابفروشی علاقه داشتم. دایی‌ام در بازار جعفری کار می‌کرد، وقتی با وی از علاقه‌ام صحبت کردم، او نیز زمینه کار در نشر آسیا را برایم فراهم کرد. بعد از مدتی که مدیر انتشارات به قابلیت و توانایی‌هایم پی برد، نشر جمهوری را به من تحویل داد. فعالیتم به این صورت تا زمان انقلاب به طول کشید. در بحبوحه انقلاب به چاپ کتاب‌های شهید مطهری و کاشف‌الغطا پرداختیم. یکی دو سال بعد از انقلاب به این فکر افتادم که مستقل شوم.

وی با اشاره به محتوای کتاب‌های چاپ شده در نشر جمهوری ادامه داد: مد نظر ما در این نشر، بیشتر چاپ کتاب‌های دینی و مذهبی بود؛ از این جهت همه‌نوع کتاب در این حوزه منتشر کردیم. سال ۷۱ اولین کتابمان در این زمینه را با عنوان «نشان از بی‌نشان‌ها» منتشر کردیم که مورد استقبال هم قرار گرفت. این کتاب تاکنون به چهل چاپ رسیده است.

اسدی به چاپ قرآن در نشر جمهوری اشاره کرد و یادآور شد: من از همان ابتدا در چاپ قرآن هراس داشتم، چون فکر می‌کردم که هر کسی نمی‌تواند قرآن چاپ کند و تنها کسی می‌تواند از پس این کار برآید که همه شئون زندگی‌اش قرآنی شده باشد. تا اینکه به پیشنهاد سروری، مترجم قرآن، وارد این حوزه شدیم. اصول کار ما این است که فی‌البداهه کاری را چاپ نمی‌کنیم. تا نویسنده کار را نشناسیم، اقدام به نشر کتاب نمی‌کنیم. برای ما در نشر جمهوری تنها سود مادی مهم نیست، هدفمان سود توامان مادی و معنوی‌ست.

بخش دیگر صحبت‌های مدیر نشر جمهوری به وضعیت نشر در سال‌‌های اخیر اختصاص داشت. وی در این‌باره گفت: این روزها نشر به حالت تعطیلی درآمده است. اکثر ناشران از نظر اقتصادی در تنگنا هستند و از سال گذشته تاکنون شاید ۲۰۰ ناشر کارشان با مشکل مواجه شده و در حالت تعطیلی‌اند. تنها آن کسانی که کار می‌کنند، قدیمی‌های این حوزه هستند.

به گفته وی، زمانی وزارت ارشاد یارانه کاغذ در اختیار ناشران قرار می‌داد. این امر موجب شده بود که برخی چند پروانه نشر بگیرند و فعالیت کنند، اما الآن که یارانه کاغذ برداشته شده، دیگر فعالیت در حوزه نشر صرفه اقتصادی ندارد و کمتر کسی به سراغ این حوزه می‌آید.

اسدی در ادامه به افزایش تعرفه واردات کاغذ اشاره کرد و آن را کاری مقبول در حوزه نشر دانست و گفت: من با بالا رفتن تعرفه واردات کاغذ موافقم؛ چرا که به نظرم این امر به ضرر کسی نیست. افزایش قیمت کاغذ شاید روی قیمت کتاب اثرگذار باشد، اما قیمت کاغذ سهم چندانی در افزایش قیمت کتاب ندارد. این ناشران هستند که این بحث را مطرح می‌کنند. در واقع عمده هزینه‌های کتاب مربوط به کاغذ نیست، بلکه هزینه‌های جانبی مانند صحافی، انبارداری، حمل و نقل و... در این سال‌ها افزایش داشته و بر قیمت کتاب نیز تأثیر گذاشته است. اگر کتابی با قیمت پنج هزار تومان منتشر می‌‌شود، تنها هزار تومان آن مربوط به کاغذ است.

وی با بیان اینکه ما گاه برای چاپ آثارمان از کاغذ تولید داخل هم به فراخور کتاب استفاده می‌کنیم، به نقش دولت در حمایت از فعالان این حوزه اشاره کرد و افزود: دولت و مجریان امر باید به فکر وضعیت معیشت فعالان این حوزه باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *