کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گرانی20درصدی و بی سرو صدای دلار در سایه وعده دولت

21 آبان 1394 ساعت 0:52

نرخ دلار از ابتدای پاییز سال جاری تاکنون در مدار صعود قرار گرفته و هم‌اکنون در محدوده 3550 تومان در نوسان است. این در حالی است که دلار یکسال قبل 3260 تومان بوده است و این نشان‌دهنده افزایش 290 تومانی قیمت دلار در یکسال است. این در شرایطی است که دلار در ابتدای پاییز سال جاری به قیمت 3370 تومان رسیده بود و همزمان با آغاز پاییز به واسطه افزایش تقاضای تجاری نرخ دلار در بازار با شیب تندتری در مسیر صعود قرار گرفته است.


به گزارش جهان، در بحبوحه جنجال‌آفرینی‌های برخی مقامات دولتی ارز از ۳۵۶۵ تومان عبور کرد.

این قیمت حدود ۳۰۰ تومان افزایش را به نسبت یک سال پیش نشان می‌دهد حال آن که ادعا می‌شد توافق هسته‌ای موجب رونق اقتصادی و افزایش ارزش پول ملی می‌شود.

نرخ دلار از ابتدای پاییز سال جاری تاکنون در مدار صعود قرار گرفته و هم‌اکنون در محدوده ۳۵۵۰ تومان در نوسان است. این در حالی است که دلار یکسال قبل ۳۲۶۰ تومان بوده است و این نشان‌دهنده افزایش ۲۹۰ تومانی قیمت دلار در یکسال است. این در شرایطی است که دلار در ابتدای پاییز سال جاری به قیمت ۳۳۷۰ تومان رسیده بود و همزمان با آغاز پاییز به واسطه افزایش تقاضای تجاری نرخ دلار در بازار با شیب تندتری در مسیر صعود قرار گرفته است.

به گزارش نامه ‌‌نیوز (از سایت‌های حامی دولت) نوسانات بازار ارز با واکنش‌هایی از سوی کارشناسان و مسئولان اقتصادی همراه بوده است. برخی کارشناسان معتقدند دو تقاضا در بازار برای دلار وجود دارد. یکی تقاضای سفته بازی و دیگری تقاضای معمولی، بازارها مانند بازار مسکن و بورس اگر رونق بگیرد نقدینگی‌ها و تقاضای سفته‌ بازی برای دلار کاهش پیدا می‌کند. به اعتقاد کارشناسان اگر بازارها رونق نگیرد، نقدینگی‌ها به سمت دلار می‌رود و می‌تواند تقاضای سفته بازی را افرایش دهد.

برخی از کارشناسان معتقدند نوسان‌های شدید قیمتی دلار به عدم مدیریت مناسب بازار مربوط می‌شود. به اعتقاد این کارشناسان زمانی که ما در قانون بودجه ۲۸۵۰ تومان و در بانک‌ها ۳۱۵۰ تومان دلار را به فروش می‌رسانیم قطعا در بازار اثرگذار است و می‌تواند قیمت دلار را بالا ببرد.
براساس گزارش‌های موثق طی نوسانات‌ ارزی چند ماه اخیر، برخی محافل خاص بانکی که ارتباطاتی هم با دولت دارند از رانت‌ها و سودهای هنگفت برخوردار شده‌اند به ویژه مراکزی که برای عرضه ارز به خریداران واسطگی می‌کنند. برخی نشریات حامی دولت ضمن بیان اینکه دولت از گران شدن ارز سود می‌برد، احتمال داده‌اند که قیمت ارز تا ۴ هزار تومان هم صعود کند.

در همین حال روزنامه اصلاح‌طلب هفت صبح در گزارشی خاطرنشان کرد: نرخ ارز از زمان شروع دولت یازدهم تا امروز ۶۰۰ تومان گران شده است. در شرایطی که دلار دارد به سه هزار و ۷۰۰ تومان نزدیک می‌شود و صرافان می‌گویند بانک مرکزی حساسیتی به افزایش نرخ دلار نشان نمی‌دهد، به نظر می رسد باید کمی هم نگران بود. به خصوص اینکه کم‌کم به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و هر سال دم عید نرخ‌ها در بازار ارز به طور معمول دچار شوک می‌شوند.
منبع:کیهان


کد مطلب: 455059

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/455059/گرانی20درصدی-بی-سرو-صدای-دلار-سایه-وعده-دولت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com