يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌ها؛

ایران - ترکمنستان؛جدال برای جبران

چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 454936
پنجمین دیدار تیم ملی فوتبال ایران در رقابتهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ و جام ملت‌های ۲۰۱۹ تقابل با ترکمنستانی است که ۳۴ رده در فیفا پیشرفت کرده است، مسابقه‌ای که ایران به فکر جبران و رسیدن به آرامش است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، هفته هفتم از مرحله انتخابی مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ - روسیه و جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ - امارات فردا پنجشنبه با برگزاری ۱۵ مسابقه پیگیری می‌شود که هفته دوم از در برگشت این رقابتها محسوب می‌شود.
 
در این روز امارات در گروه A برای کاهش اختلاف امتیازش با عربستان که چند روز پیش مقابل فلسطین متوقف شد، برابر تیمورشرقی قعرنشین به میدان می‌رود. پیروزی در این بازی، امارات را به ۳ امتیازی عربستان رسانده می‌رساند؛ آنهم در روزی که اگر این تیم امتیاز از دست بدهد، فلسطین در رقابت با مالزی، فرصت رسیدن به رده دوم را بدست می‌آورد. استرالیا که در گروه B نتوانسته انتظارات را برآورده کند، در این هفته که اردن صدرنشین استراحت دارد، میزبان قرقیزستان است و برد در این بازی آنها را به یک امتیازی اردن می‌رساند. تاجیکستان و بنگلادش هم در نبرد قعرنشینان برابر هم صف آرایی می‌کنند.
 
در گروه C که قطر با اقتدار صدرنشین است، هنگ‌کنگ رده دوم در زمین مالدیو به میدان می‌رود که با پیروزی و تساوی، جایگاهش را حفظ می‌کند، اما شکست در این بازی، شانس چین را برای رسیدن به جایگاه دوم افزایش می‌دهد؛ آنهم در صورت برتری مقابل بوتان ضعیف‌ترین تیم مسابقات در خانه. عمان صدرنشین گروه D در خانه از گوام پذیرایی می‌کند که با برتری در این مسابقه، جایگاهش در صدر جدول را تثبیت می‌کند. در دیگر بازی این گروه ایران میزبان ترکمنستان است که تنها در صورت شکست عمان برابر گوام و برتری مقابل ترکمنستان، شانس صدرنشینی را بدست می‌آورد. البته ترکمنستان هم برای رسیدن به رده دوم، نیاز به برتری برابر ایران در تهران دارد.
 
ژاپن که با یک بازی کمتر نسبت به سوریه، در رده دوم گروه E قرار گرفته است، در این هفته در خانه از سنگاپور رده سومی پذیرایی می‌کند. ژاپن و سنگاپور با ۱۰ امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار دارند و هر تیمی در صورت برد در این بازی به صدرجدول می‌رسد اما تساوی، تنها به سود سوریه صدرنشین خواهد بود. در تنها دیدار گروه F، تایلند صدرنشین در خانه از چین تایپه قعرنشین پذیرایی می‌کند و با رسیدن به برد، اختلاف امتیازی‌اش با عراق رده دومی را به ۸ امتیاز خواهد رساند، اتفاقی که شانس این تیم را برای صعود به مرحله بعد افزایش خواهد داد.
 
کره‌جنوبی، صدرنشین گروه G هم در این هفته میزبان میانمار است و با کسب ۳ امتیاز خانگی، اختلافش با کویت رده دومی را به ۵ امتیاز می‌رساند. لبنان هم در هفته‌ای که کویت استراحت دارد، در خانه از لائوس قعرنشین پذیرایی می‌کند. لبنان تنها در صورت پیروزی با اختلاف بیش از ۱۱ گل می‌تواند در پایان دیدارهای این هفته به رده دوم این گروه برسد.
 
در گروه آخر یا همان گروه H، در مهمترین مسابقه هفته ازبکستان که یک بازی کمتر از کره‌شمالی دارد، در خانه از این تیم شرق آسیایی پذیرایی می‌کند. ازبک‌ها در صورت پیروزی در این بازی، اختلاف خود با کره صدرنشین را به یک امتیاز می‌رسانند. میزبان این بازی می‌داند در صورت شکست از کره‌ای‌ها و برتری احتمالی فیلیپین برابر یمن قعرنشین در خانه، جایگاه دوم را هم از دست می‌دهند، به همین دلیل تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا نبرد مدعیان گروه را به سود خود خاتمه دهند.
 
روزهای حساس و پرحاشیه تیم ملی
تساوی برابر عمان، در هفته پایانی این رقابتها و برتری عمان در هفته نخست دور برگشت مقابل هند، باعث صدرنشینی این تیم عربی در گروه D شد. هرچند تیم ایران یک بازی کمتر دارد اما قرار گرفت در رده دوم جدول، استرس خاصی را روی کادرفنی و بازیکنان تیم ایران ایجاد کرده است.
 
این استرس در کنار حواشی اخیر که کارلوس کی‌روش و تیم ملی را تحت تاثیر قرار داده، بازی با ترکمنستان را سخت‌تر از گذشته کرده؛ دیداری که به خاطر تساوی در بازی رفت دو تیم، برای ملی‌پوشان کشورمان جنبه حیثیتی پیدا کرده و آنها می‌خواهند با بردن ترکمنستان، مسیر صعودشان به مرحله بعدی مسابقات را هموارتر کنند.
 
هرچند شانس صدرنشین شدن تیم ملی در این هفته بسیار بعید است زیرا عمان در خانه به مصاف گوام می‌رود اما بردن ترکمنستان در روزهایی که تیم ملی به خاطر نتایج و نوع بازی‌اش تحت فشار بسیاری قرار دارد، یک اتفاق خوب برای این تیم خواهد بود.
 
تیم ملی ایران برای اینکه در رقابت با عمان عقب نیفتد، نیاز به برتری در این بازی خانگی را دارد تا با این برد با آرامش بیشتری برای مصاف بعدی‌اش راهی کشور گوام شود. البته نباید فراموش کرد که ترکمنستان یک حریف سرسخت و شگفتی‌ساز است که در صورت برتری در تهران به رده دوم صعود کرده و جای ایران در این گروه را می‌گیرد.
 
در روزی که می‌توانست، صدمین بازی سیدجلال حسینی را رقم بزند اما این بازیکن به دلیل مصدومیت فرصت بدست آوردن این افتخار بزرگ در این مقطع زمانی را از دست داد، تیم ملی با بردن ترکمنستان می‌تواند با هواداران آشتی کرده و روزهای بهتری را برای خود رقم بزند.
 
تاریخچه رقابتهای دو تیم
ترکمنستان که در آخرین رده‌بندی فیفا با ۳۴ پله صعود در رده ۱۲۱ دنیا قرار گرفت و اختلافش با ایران را به ۷۸ پله رساند، قطعا حریف آسانی برای تیم ملی ایران نیست. این تیم که تاکنون ۷ مرتبه مقابل تیم ایران به میدان رفته که حاصل آن دو پیروزی برای ایران، ۳ تساوی و ۲ برد برای ترکمنستان بوده است.
 
در آذرماه سال ۱۳۷۵ (هشتم ژوئن سال ۱۹۹۳) دو تیم در چارچوب جام اکو برابر هم به میدان رفتند که آن مسابقه با برتری ۲ بر یک ایران به پایان رسید. ۶ روز بعد دوباره دو تیم مقابل هم صف آرایی کردند که باز هم ایران به برتری ۲ بر یک رسید.
 
سومین دیدار دو تیم در مرحله مقدماتی بازی‌های آسیایی هیروشیما بود که دو تیم به تساوی یک بر یک رسیدند. دو بازی دوستانه در سال ۱۹۹۶ در شهر عشق آباد، دیدارهای بعدی دو تیم بود که بازی اول با تساوی یک بر یک به پایان رسید و رقابت دوم با برتری یک بر صفر میزبان همراه شد. پنجم آذرماه سال ۱۳۷۵ تیم ایران در آخرین دیدار تدارکاتی‌اش پیش از حضور در جام ملت‌های ۱۹۹۶ با یک گل مغلوب ترکمنستان شد که این آخرین رویارویی دو تیم بوده است.
 
بعد از حدود ۱۹ سال، دو تیم در هفته نخست از مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام جهانی ۲۰۱۹ امارات برابر هم به میدان رفتند که ترکمنستان شکست یک بر صفر برابر ایران را با تساوی یک بر یک عوض کرد تا یک شگفتی بزرگ را رقم بزند. حالا بعد از ۱۱۸ روز دو تیم دوباره برابر هم قرار می‌گیرند، آنهم در شرایطی که ایران به فکر جبران نتیجه بازی رفت و ترکمنستان در اندیشه یک شگفتی دیگر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *