يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۱

ویژگی کودکان با اعتماد به نفس بالا چیست؟

شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب: 454189
روانشناس کودک در خراسان جنوبی گفت: کودکانی که احساس خوبی در مورد خود دارند، راحت‌تر می‌توانند با مشکلات محیط اطراف و فشارهای موجود در جهان مقابله کنند.
به گزارش جهان، سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کودکانی که اعتماد به نفس خوبی دارند، کمتر رفتارهای پرخاشگرانه و غیرعادی دارند و کمتر احساس گوشه گیری داشته و همچنین تمایل بیشتری به شادی و لذت از زندگی دارند.

وی ادامه داد: این گونه کودکان در برابر انجام کار سختی اگر نتوانند به راحتی آن را انجام دهند شروع به آزمایش کردن راه‌های مختلف می‌کنند و به عبارتی، پیگیر می‌شوند و به راحتی عقب نشینی نمی‌کنند. کودکان با اعتماد به نفس بالا اغلب زیاد سوال و از اینکه مبادا دیگران از سوال پرسیدن‌هایش بخندند نمی‌ترسند.کودکانی که اعتماد به نفس خوبی ندارند اغلب پشت پدر و مادرها، پنهان می‌شوند و قادر به تصمیم گیری نیستند.

حسینی درباره راهکارهای تقویت اعتماد به نفس در کودکان گفت: متناسب با سنش از او بخواهید که در مورد برخی مسائل اظهار نظر کنند. می‌توان به هنگام مهمانی رفتن، دو لباس را برایش انتخاب کرده و خودش از بین آن دو یکی را انتخاب و بپوشد.یکی دیگر از راه‌های تقویت اعتماد به نفس این است که مدام اسمش را صدا بزنید و او را با ضمیر صدا نکنید.

وی با بیان اینکه شکل‌گیری الگوی اعتماد به نفس، خیلی زود در زندگی آغاز می‌شود، افزود: یک کودک نوپا که راه رفتن را برای اولین بار تجربه می‌کند، دچار حس در انجام یک کار شده و باعث تقویت اعتماد به نفس‌اش می‌شود. کودکی که با یک موفقیت شاد می‌شود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد، اعتماد به نفس پایینی را تجربه خواهد کرد.

حسینی ادامه داد: اعتماد به نفس با رشد کودک، تغییر می‌کند. همچنین سعی کنید اعتماد به نفس خود را بهبود بخشید تا یک مدل مناسب برای کودک خود باشید. همچنین عشق شما می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان شود. کودک را در آغوش بگیرید و به او بگویید که به وی افتخار می‌کنید. کودکانی که احساس امنیت نمی‌کنند یا در خانه در معرض سوءاستفاده هستند، دارای اعتماد به نفس پایین‌تری می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت‌هایی‌که کودک را به جای رقابت به همکاری تشویق کند، باعث پرورش اعتماد به نفس او می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *