يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۳
۷
هدف گرفتن باورها در دنیای مجازی؛

جوانان ايراني زيربمباران شبهات مجازی بيگانگان/ وظیفه روحانیون در فضای مجازی

پنجشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 453880
يك‌بار ديگر دشمن، جوانان را هدف قرار داده است اما اين بار ذهن و باورهاي آينده‌سازان ايران را مي‌خواهد و براي تسخير آن از ارائه هر نوع خوراك فكري و فرهنگي دريغ نمي‌كند.
جوانان ايراني زيربمباران شبهات مجازی بيگانگان/ وظیفه روحانیون در فضای مجازی
گروه فرهنگ جهان نيوز-زهرا چیذری: يك‌بار ديگر دشمن، جوانان را هدف قرار داده است اما اين بار ذهن و باورهاي آينده‌سازان ايران را مي‌خواهد و براي تسخير آن از ارائه هر نوع خوراك فكري و فرهنگي دريغ نمي‌كند. در همين رابطه و بنا به تأكيد رئيس قوه قضائيه در برابر اين بمباران فرهنگي و هجمه شبهات اعتقادي از طريق رسانه‌ها، ‌شبكه‌هاي اجتماعي و ماهواره‌ها، اين روحانيون هستند كه بايد پاسخگوي شبهات باشند و نسل جوان را اقناع كنند.

شبهات يكي از دوراهي‌هايي هستند كه در طول زندگي با آنها مواجه مي‌شويم. جست‌وجو براي يافتن پاسخ شبهات خيلي وقت‌ها مي‌تواند افراد را به درجات بالاتري از يقين برساند. در دنياي ارتباطات و عصر انفجار اطلاعات اما حجم گسترده اطلاعات در قالب ملغمه‌اي از درست و نادرست مي‌كوشد تا خوراك فكري جهت داده شده‌اي را در ذهن پويا و پرسشگر جوانان و نوجوانان تزريق كند. اينجاست كه ديگر خيلي وقت‌ها جوانان و نوجواناني كه با هجوم القاگر شبهات مواجه مي‌شوند، مجالي براي جست‌وجوي پاسخ شبهات‌شان ندارند. در چنين شرايطي روحانيون جدي‌تر از هميشه بايد به ميدان بيايند و براي پاسخگويي به شبهات اعتقادي منتشرشده از طريق رسانه‌ها و فضاي مجازي به سراغ جوانان بروند. آيت‌الله صادق آملي‌لاريجاني نيز با تأكيد بر آنكه امروز شبهات زيادي در ميان جوانان و در موضوع دين ايجاد شده كه بايد به آنها پاسخ داده شود، ‌افزود: مخاطبان شما از طريق اينترنت، رسانه‌ها، سايت‌ها و ماهواره‌ها در حال بمباران اين شبهات هستند و نمي‌توانيم نسل جوان را بدون اقناع رها كنيم و اگر يك نفر از اين افراد را از اين شبهات نجات دهيم، آن فرد را احيا كرده‌ايم.

هدف گرفتن باورها

فضاي مجازي ساز و كار و قواعد خاص خود را دارد و همين قوانين خاص نيز موجب مي‌شود اين رسانه قوي و اثرگذار به محملي جدي و كارآمد در حوزه ايجاد و اشاعه شبهات اعتقادي و سياسي تبديل شود. در اين ميان اما در مقاطعي كه فضاي كلي جامعه به سمت و سوي معنويت و همدلي پيش مي‌رود و آمار جرم و جنايت و خطاهاي رانندگي هم كاهشي محسوس مي‌يابد، ‌بازار شبهات مختلف در فضاي مجازي از هميشه داغ‌تر مي‌شود. نمونه چنين فضاسازي‌هايي را مي‌شد به روشني در عزاداري‌هاي ايام شهادت سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و حساب و كتاب‌هاي سرانگشتي و مقايسه ميان هزينه‌هايي كه صرف عزاداري سيدالشهدا و نذري دادن براي سالار شهيدان مي‌شود با هزينه‌هايي كه می‌شد صرف درمان بيماران يا امور خيريه شود، شاهد بود؛ شبهاتي كه مي‌كوشيدند با قلب حقيقت و تحريك عواطف، برخي از افراد داراي باورهاي ضعيف‌تر يا كساني را كه به دنبال بهانه‌تراشي بوده و حتي در برابر نقدهاي بي‌محتوا تسليم و خودباخته مي‌شوند، با خود همراه كنند.

اگرچه شبهاتي از اين دست به دليل آنكه در برابر فطرت حق‌جوي انسان قرار دارند چندان در دستيابي به اهدافشان موفق نبودند و هيچ يك از اين شبهات نتوانست ذره‌اي از شور و شعور حسيني در برپايي عزاداري‌ها و پخش نذري بكاهد زيرا اين نذورات علاوه بر زمينه‌هاي اعتقادي، موجب ايجاد اميد و نشاط اجتماعي مي‌شود. با وجود اين اما شبهات اعتقادي و سياسي براي اهداف بلند‌مدت طراحي شده‌اند و گاهي وقت‌ها بي‌پاسخ ماندن يك شبهه در ذهن جوانان و نوجوانان مي‌تواند پايه‌هاي اعتقادي آنان را سست كرده و آنها را نسبت به مباني ديني و سياسي جامعه بدبين كند. با طي اين مرحله است كه با افراد ديگري مواجه مي‌شويم؛‌ جواناني كه به راحتي تحت سلطه نفوذ افكار مغرضانه در‌مي‌آيند و مي‌توانند به مهره‌اي براي پياده‌سازي اهداف بيگانگان تبديل شوند.

جايگاه روحانيت در نظام اسلامي

رئيس دستگاه قضا با تأكيد بر اينكه اين نظام به معماري امام خميني(ره) زلزله‌اي در ملت‌هاي منطقه و استكبار جهاني ايجاد كرد، ‌افزود: اصل انقلاب از يك نظريه اعتقادي همراه با فلسفه بر مبناي اصول ديني شكل گرفت و رقيب بزرگي براي دموكراسي در جهان شد، چراكه پايه نظام، مردم‌سالاري ديني بود. به گفته آيت‌الله آملي‌لاريجاني بر اساس اصل ولايت فقيه و قانون اساسي، دادستان كل كشور، رئيس ديوان عالي كشور و رئيس قوه ‌قضائيه و حتي اعضاي مجلس خبرگان و شوراي نگهبان و قضات را روحانيون تشكيل مي‌دهند، اما بصيرت‌بخشي به جامعه نيز از اهميت كمي برخوردار نيست. وي تأكيد كرد: در روزگاري كه بمباران فكري در حال وقوع است و مي‌خواهند نظام را ناكارآمد نشان دهند، دشمن‌شناسي وظيفه روحانيون است.

منبر درس و بحث در فضاي مجازي

هر چند منبر و تريبون‌هاي روحانيت در مساجد و رسانه‌ها مي‌تواند فرصت بديعي را براي پاسخگويي به شبهات فراهم آورد اما نبايد فراموش كرد بخشي از نسل نوجوان كه بيشتر در معرض شبهات اعتقادي و سياسي هستند، چندان اهل حضور در مساجد و پاي منبر درس و بحث روحانيت نيستند. اين جوانان و نوجوانان در مقابل در شبكه‌هاي اجتماعي حضوري گسترده دارند و در طول شبانه روز چند ساعت از زمان‌شان را صرف گشت و گذار در شبكه‌هاي اجتماعي مي‌كنند.

ناهيد دميرچي، مسئول بسيج طلاب و روحانيون سپاه محمد رسول‌الله در گفت‌وگو با «جوان»‌ مي‌گويد: ‌براي پاسخگويي به شبهات ايجاد شده در اين فضاها لازم است مبلغان ما در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي حضور مؤثري داشته باشند، زيرا اگر اين شبهات در ذهن افراد باقي بماند مي‌تواند در باورهاي آنها خلل ايجاد كند و در عمل‌شان منعكس شود.

نسرين كاظمي‌مقدم، مدير و فرمانده مدرسه علميه كريمه اهل‌بيت معتقد است بايد بدين منظور ساماندهي صورت گيرد و آموزش‌هاي زيربنايي داشته باشيم چراكه هر روز يك فرقه و شبهه تازه درست مي‌شود كه پرداختن به يكايك آنها مي‌تواند انرژي و توانمندي ما را هدر بدهد، به همين خاطر در كنار پاسخگويي به يك شبهه بايد مبناهاي ديني را هم عرضه كرد اما وقتي ذهن جوانان ما تحليلگر و فعال باشد، خودشان به پاسخ مي‌رسند.

براي تحقق اين آموزش زيربنايي بايد از مدارس شروع كرد. بديهي است حركت‌هاي كند و لاك‌پشتي در برابر سرعت سرسام‌آور بمباران فكري جوانان و نوجوانان گم مي‌شود، همانطور كه در فاصله‌اي كه شما مشغول خواندن اين گزارش هستيد يك شبهه كه ساعت‌ها براي طراحي آن زمان صرف شده هزاران بار توسط مخاطبان شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك گذاشته شده است. به اشتراك گذاشتن هر كدام از اين شبهه‌ها به معناي خللي است كه توانسته در باور فرد به اشتراك‌گذارنده ايجاد كند.
منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


واقعا حضور روحانی ها به صورت حساب شده در فضای مجازی کاملا لازم و ضروری است...
United States
واقعا باید زودتر فکری ب حال این فضای مجازی ک داره مغز و روح خانواده ها رو میخوره بشه
مرتضی
مشکل جامعه ما این است که مردم خود به دنبال جواب نیستند و گرنه جواب تعداد زیادی از شبهات در اینترنت وجود دارد
پیشنهاد می کنم یک شبکه پاسخگویی در شبکه های اجتماعی ایجاد شود و کاربران امکان لینک کردن صفحات دارای شبهه به آن مراکز را داشته باشند . اینطوری شبهه و ÷اسخ هر دو در دسترس مخاطب خواهند بود.
معلم
وقتي حقوق معلم را هم نمي‌دهند (يك سال است حق‌التدريس معلمين پرداخت نشده)معلم با چه اميدي بايد كار كند؟
اکثر محتوا و قالب این شبکه ها بر اساس برنامه نفوذ دشمن طراحی شده و اعتماد به مدیران آنها جهت ایجاد محدودیت های اخلاقی وامنیتی در آنها اشتباه است مسدود کردن این شبکه ها و نیز جلوگیری از دسترسی افراد به اینترنت های پر سرعت بیش از حد نیازشان ضروری است
علاوه بر رفع شبهات، نشان دادن شیرینی اسلام به مردم خصوصا جوانان بسیار تاثیرگزار است.
شبهات مانند تیغ دو لبه هستند. اگر برطرف نشوند می توانند انسان را نابود کنند و اگر پاسخ داده شوند باعث ارتقاع ایمان فرد و کمال او می گردند. خیلی از وقتها لازم است شبهه ای طرح شود تا درجه ی ایمان افراد بالاتر رود. این مهم یعنی رفع شبهات باید توسط افراد مسلط به دین و کارشناسان واقعی دین انجام شود. رفع شبهات باید باعث ایجاد یقین در فرد شود. البته همیشه علم و اطلاع باعث یقین نمی شود و بعضا افرادی هستند که عالم دینی هستند ولی به درجه ی یقین نرسیده اند. بنابراین علاوه بر علم و اطلاع باید مردم به دعاها و اذکاری که در خصوص اعتقاد و یقین وارد شده است تشویق شوند.
با توجه باینکه دشمنان خدا به وسیله تحریک جوانان در زمینه ی جنسی خصوصا در فضای مجازی سعی دارند به بسیاری از اهداف خود برسند و تا حدود زیادی نیز موفق بوده اند باید کارشناسان و تصمیم گیران دینی و حکومتی با آسان نمودن ازدواج دائم و موقت دسیسه ی دشمن را ناکارآمد کنند.
آیا قبول داریم که با ایجاد عرف هایی غلط در جامعه، چشیدن حلاوت شیرینی احکام اسلام را به خود حرام کرده ایم؟ و درست دشمن از همین نقاط ضعف ما استفاده می کند و به ما ضربه می زند. چرا باید سایه ی عرف نادرست آنقدر سنگین باشد که حتی بزرگان دینی نیز جرات طرح بعضی موضوعات را نکنند و سالهای سال حلال خدا عملا حرام می شود و دشمن حرام را جایگزین آن می کند.