يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۱
۱

واکنش وزیر فرهنگ عربستان به علی جنتی

سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 453486
وزیر فرهنگ عربستان، انتقاد همتای ایرانی‌اش درباره «فاجعه‌ منا» را «سیاسی‌کاری» خواند و ایران را به «دخالت در امور عربستان» متهم کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، اظهارات ضدایرانی مقامات و وزرای سعودی، این روزها بی‌وقفه ادامه دارد و هر بار در نشست یا مناسبتی ایران را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کنند.

طبق گزارش شبکه العربیه، «عادل الطریفی» وزیر فرهنگ و رسانه عربستان سعودی در نشست «وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی» در «مسقط»‌ پایتخت عمان که روز دوشنبه برگزار شد، به انتقاد وزیر فرهنگ ایران از نحوه اداره موسم حج در عربستان واکنش نشان داد.

وزیر فرهنگ ایران پیشنهاد داد که هر کشوری بخشی از مسئولیت برگزاری موسم را بر عهده بگیرد و این امر محدود به عربستان نباشد، اما وزیر فرهنگ عربستان با بیان این ادعا که «عربستان وظیفه خود را به نحو مطلوب انجام می‌دهد» گفت که اجازه نمی‌دهد، مسئله فرهنگی حج سیاسی شود.

پیش از این «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان، انتقاد‌های جمهوری اسلامی از نحوه اداره موسم حج امسال را که در آن هزاران حاجی جان خود را از دست دادند، «سیاسی کاری» خوانده بود و مسئولیت مرگ هزاران حاجی را بر عهده نگرفته بود.

وزیر فرهنگ عربستان از حادثه منا به «حادثه تاسف‌بار» یاد کرد و گفت: مایلم درباره آنچه وزیر فرهنگ ایران گفت، بگویم که مردم و دولت عربستان سالها و دهه‌هاست که به حجاج خدمات‌رسانی می‌کند و این حادثه تاسف‌بار چیزی نیست که از آن بهره‌برداری سیاسی شود و از دیگر کشورها دعوت شود که در امور داخلی عربستان دخالت شود.

وی افزود: برای همین، چنین امری کاملا مردود است و اصلا پذیرفتنی نیست که در چنین نشستی مطرح شود.

این وزیر سعودی در حالی از عملکرد کشورش در موسم حج دفاع می‌کند، که موسم گذشته سیاه‌ترین عملکرد آل سعود در اداره موسم حج به ثبت رسید و بیش از چهار هزار در چند حادثه بخصوص حادثه مبهم «منا» جان خود را از دست دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وزیر نامحترم آل سعود، اگر وزیر محترم ما حرفی زده فقط مصرف داخلی داشته است، نقطه