چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۲
۱

سند‌سازي جعلي شرکت نفت در واردات بنزين

پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 452580
پس از ادعاي دولت يازدهم مبني بر سرطانزا بودن بنزين‌هاي پتروشيمي و جلوگيري از توليد اين نوع بنزين، پروژه واردات بنزين كليد خورد و پس از چندي مشخص شد برخي از محموله‌های وارداتی غير استاندارد بوده و برخي ديگر همان بنزين پتروشيمي هستند.
سند‌سازي جعلي شرکت نفت در واردات بنزين
به گزارش جهان، روزنامه جوان نوشت: پس از ادعاي دولت يازدهم مبني بر سرطانزا بودن بنزين‌هاي پتروشيمي و جلوگيري از توليد اين نوع بنزين، پروژه واردات بنزين كليد خورد و پس از چندي مشخص شد برخي از محموله‌های وارداتی غير استاندارد بوده و برخي ديگر همان بنزين پتروشيمي هستند.

معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست جزو اولين افرادي بود كه يك تنه در برابر كارشناسان پالايشي و پتروشيمي ايستاد و اعلام كرد اين نوع بنزين خطرناك است و بايد بنزين وارد شود. وزير نفت هم در ابتدا اين موضوع را تأييد نكرد اما پس از چند ماه اعلام كرد ريفرميت‌هاي پتروشيمي خطرناك بوده و توليد آن بايد متوقف شود.

با اين ادعا كه هيچ گاه نيز ثابت نشد و حواشي بسياري نيز به همراه داشت، واردات بنزين كليد خورد تا چند ماه بعد كه شنيده شد دولت يازدهم خود از ريفرميت‌ها استفاده مي‌كند؛ همچنين تعدادي از محموله‌هاي خريداري شده به نام يورو ۴ وارد شده اما فاقد استانداردهاي لازم بوده است.

مجلس نيز به اين مسئله ورود كرد تا اينكه در نهايت اين اخبار تأييد شد؛ بر اساس اسنادي كه خبرگزاري تسنيم آن را منتشر كرده است شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در نامه‌اي به كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي دريافت بنزين از واحدهاي پتروشيمي را تأييد كرد. البته بنزين پتروشيمي در آمارهاي اين شركت با عنوان بنزين وارداتي ثبت مي‌شود.

البته با توجه به مصوبه هيئت دولت در بهار ۹۳ مبني بر ممنوعيت استفاده از ريفرميت پتروشيمي در توليد بنزين شركت ملي پالايش و پخش براي پنهان كردن اين موضوع در گزارش‌هاي ماهانه ريفرميت دريافتي را با عنوان بنزين ثبت كرده است؛ همين موضوع هم باعث شد كه رقم واردات طي ماه‌هاي اخير به ۱۸ ميليون ليتر در روز برسد.

به‌رغم اينكه طبق تبصره يك، ماده ۶ قانون اصلاح قوانين و مقررات سازمان استاندارد و مصوبه شوراي عالي استاندارد، نظارت بر توليد واردات و عرضه بنزين به سازمان ملي استاندارد محول شده است در نامه شركت ملي پالايش و پخش به اعضاي كميسيون انرژي آمده است كه كارشناسان اين شركت كيفيت بنزين توليدشده در واحد پتروشيمي امام خميني(ره) را مطابق با استانداردهاي يورو۴ تشخيص داده‌اند.

با توجه به نامه‌ چهار وزير دولت يازدهم مبني بر حذف كامل بنزين پتروشيمي‌ها ــ به‌شماره ۳۵۲۷۶- ۱ در مورخ ۱۴ آبان ۹۳ به رئيس مجلس شوراي اسلامي ــ كه البته به امضاي وزير نفت نيز رسيد، مصوبه شوراي عالي استاندارد مبني بر نظارت عاليه سازمان استاندارد بر كيفيت بنزين و مصوبه هيئت دولت بر عدم به‌كارگيري فرآورده‌هاي پتروشيمي‌ها در توليد بنزين شركت ملي پالايش و پخش با كدام مجوز مجدداً بنزين پتروشيمي‌ها را وارد چرخه توليد و عرضه كرده است؟

در صورتي كه امكان استفاده از ريفرميت پتروشيمي‌ها در توليد بنزين استاندارد با استفاده از ساير مؤلفه‌هاي موجود در داخل كشور ميسر و قيمت تمام‌شده آن كمتر از بنزين‌هاي وارداتي بوده (آنچه در سال‌هاي ۹۲ــ۹۰ انجام شده)چرا با آدرس‌هاي غلط آن را از گردونه خارج كردند و مسيرهاي دلالي و واسطه‌گري شكل گرفت؟ جايگزين شدن واردات بنزين با ريفرميت پتروشيمي‌ها و صادرات مؤلفه‌هاي توليد بنزين داخلي (مانند نفتا) با قيمت‌هاي بسيار پايين‌تر از فوب خليج فارس (۱۸ تا ۲۵ دلار در هربشكه زير قيمت فوب) در تناقض با گزارش‌هاي پيشين شركت ملي پالايش و پخش به كميسيون انرژي است.

با توجه به اظهارات اخير شركت ملي پالايش و پخش در خصوص امكان توليد بنزين استاندارد با استفاده از مؤلفه‌هاي پتروشيمي كه در تناقض آشكار با اطلاعات و گزارش‌هاي قبلي اين شركت است، استفاده از ريفرميت پتروشيمي تحت نام بنزين وارداتي اين سؤال را به ذهن متبادر مي‌كند كه منشأ محموله‌هاي بنزين كه طي دو سال اخير از مبدأ فجيره وارد شده است ريفرميت‌هاي صادراتي پتروشيمي‌ها بوده كه مجدداً با تركيب با ساير مؤلفه‌ها با قيمت بالاتر وارد كشور شده است.

توليد بنزين در انبارها در پنج‌ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي‌دهد كه پس از مرداد ماه سال ۹۳ ريفرميت صادر و توليد بنزين در انبارهاي فجيره توليد و با واسطه وارد مي‌شده است، اين موضوع تا پايان سال گذشته ادامه داشت اما از ابتداي امسال به‌موازات واردات، عمليات توليد بنزين در انبار بندرعباس شروع شد و هم اكنون نيز ادامه دارد.

همچنين مقايسه آمار واردات بنزين نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده افزايش ۴۰درصدي واردات است. اين در حاليست كه مصرف اين فرآورده نفتي تنها ۵/۳ درصد رشد داشته است. البته به‌رغم از سرگيري اختلاط و توليد بنزين در انبارها، توليد ۵/۳ درصد كاهش داشته كه نشانگر ضعف‌ عملكردي و توقف‌هاي مكرر توليد در پالايشگاه‌هاي كشور به‌ويژه پالايشگاه امام خميني(ره) شازند است.

به‌‌رغم افزايش واردات و استفاده از بنزين پتروشيمي‌ها، موجودي بنزين كشور از يك ميليارد و ۶۵۷ ميليون ليتر در مرداد ماه سال گذشته به ۵۹۲ ميليون ليتر در مرداد ماه سال جاري رسيد؛ يعني ۱۸۰ درصد كاهش، اين در حاليست كه سيد ناصر سجادي، مديرعامل شركت ملي پخش اعلام كرده است كه ذخاير بنزين نسبت به سال گذشته در شرايط مطلوبي قرار دارد.

از سوي ديگر طرح‌هاي بنزين‌سازي پالايشگاه‌هاي كشور به‌‌رغم اينكه در مراحل پاياني است تقريباً متوقف شده است كه اين زنگ خطري است در تأمين نياز كشور به فرآورده‌هاي نفتي با اتكا به توان داخل.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صدایی از ابتکار در نمی آید !!!