چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

درمان آسیب های پوستی با ابتکاری ایرانی

چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 452322
محققان ایرانی موفق شدند با استفاده از عسل و نانو فیبرهای کلاژن و کیتوسان جایگزینی دو بعدی برای پوست طراحی کنند که کاربرد بسیاری در سوختگی‌های درجه ۴ و ۵ دارد و سبب تسریع فرایند رگ‌زایی و تشکیل بافت جدید می‌شوند.
به گزارش جهان، نرگس شمالی‌زاده محقق ایرانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اهمیت پوست به عنوان وسیع‌ترین عضو بدن با نقش‌های ساختاری بسیار گفت: خاصیت ضدباکتریایی، تنظیم‌گر دمایی، پوشش و سلاحی در برابر آسیب‌ها، محافظ در برابر امواج UV، داشتن گیرنده حسی حساس به لمس، خود بازسازی مقاوم در برابر سایش و گسیختگی، توانایی ترمیم سریع، ترمیم خودکار برای بازسازی، تعدیل کننده ایمنی، برهم کنش سایکولوژیکی و تولید ویتامین از جمله عملکردهای مهم و اصلی پوست است.

وی افزود: طراحی و ساخت «جایگزین پوستی دو بعدی» حاوی عسل و نانو فیبرهای کلاژن و کیتوسان با استفاده از تکنولوژی برتر و نگاهی نوین به مهندسی بافت یکی از طرح‌های شرکت دانش‌بنیان ما است.

شمالی‌زاده اظهار داشت: در این طرح نانوداربست‌های زیستی دو بعدی – سه بعدی بر پایه مواد طبیعی کلاژن، عسل، برگ ارزن، کیتوسان و هیالورونان تهیه شده‌ است که کاربرد فراوانی در سوختگی‌های درجه چهار و پنج دارند و سبب تسریع فرایند رگ‌زایی و تشکیل بافت جدید می‌شوند.

این محقق ایرانی گفت: در این طرح، جهت‌گیری‌های مهندسی بافت به شکلی است که پس از ساخت داربست دو بعدی، رشد سلول‌ها از محل تماس با داربست مورد بررسی قرار می‌گیرد و عملکرد سلول‌ها با توجه به میزان نفوذ و رشد در سطح تماس سنجیده می‌شود و در نهایت طبق اصول تکوین بدن انسان، هنگام شکل‌گیری بافت جدید، سلول‌ها از محل تماس شروع به رشد، عملکرد و رفتار سلولی می‌کنند.

* طراحی داروی گیاهی برای رفع آسیب‌های پوستی

وی طراحی و ساخت نانو هیدروژل‌های مغناطیسی کیتوسان-سدیم آلژینات حاوی داروی جاذب گیاهی برای از بین بردن آسیب‌های پوستی نظیر زگیل‌ها را نیز از دیگر طرح‌های این شرکت عنوان کرد و گفت: هیدروژل‌ها شبکه‌های کراس لینک شده پلیمری هستند که این شبکه حاوی گروه‌های آبدوست بوده و برهمکنش آنها با آب سبب متورم شدن و انعطاف پذیری آنها می‌شود.

به گفته شمالی‌زاده، توانایی تورم هیدورژل تحت شرایط بیولوژیکی آن را به یک ماده ایده آل برای رهایش دارو و عدم تحریک پذیری پروتئین، پیپتیدها و دیگر ترکیبات بیولوژیکی، تبدیل کرده است، زیست سازگاری هیدروژل‌ها و ساختار کراس لینک آنها دلیل استفاده وسیع از آنهاست.

وی افزود: زگیل‌های پوستی دارای میزان زیادی آب هستند که اگر به طریقی این آب از بافت مورد نظر گرفته شود ماهیت حیات خود را از دست داده و به سرعت از بافت پایه جدا شده و از بین می‌رود.

وی بیان کرد: در این روش آب موجود در ناحیه بافتی توسط نانوهیدروژل‌ها جذب شده و به دلیل شرایط مغناطیسی موجود در سامانه، باعث از بین رفتن بافت آسیب دیده می‌شود که این سیستم به صورت پچ‌های پوستی با قدرت نفوذ بهینه بر اساس عملکرد رهایش دارو و نانو هیدروژل‌های مغناطیسی تهیه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *