سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

عضویت ایران در نهادی جهانی پس از ۵۰ سال

سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 452155
رئیس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران افزایش ارتباطات و گسترش دیپلماسی پارلمانی را از نتایج عضویت ایران در کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی خواند و گفت: فضای جدیدی برای گسترش تعاملات فراهم شده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سید احمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود که امروز سه‌شنبه ۵ آبان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی پس از ۵۰ سال، گفت: آقای کاظم جلالی در IPU به عنوان عضو کمیته اجرایی بین‌المجالس انتخاب شد.

وی با برشمردن اهمیت کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی، وظیفه نظارت بر عملکرد شورای بین‌‌المجالس، نظارت بر دبیرخانه و سیاست‌گذاری را به عنوان بخشی از وظایف این کمیته برشمرد و گفت: از این کمیته به عنوان ستون فقرات اتحادیه بین‌المجالس جهانی یاد می‌شود.

دستغیب بررسی درخواست عضویت کشورها در بین‌المجالس، تعیین تاریخ تشکیل اجلاس‌ها، پیشنهاد برنامه و بودجه سالانه اتحادیه و کنترل و نظارت بر دبیرخانه را به عنوان بخش دیگری از وظایف کمیته اجرایی اتحادیه مذکور عنوان کرد و گفت: نماینده جمهوری اسلامی ایران تا اکتبر سال ۲۰۱۹ عضو کمیته اجرایی باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به طرح نامزدی جمهوری اسلامی ایران در پاییز سال ۹۴ در اجلاس آسیا پاسیفیک اضافه کرد: دعوت‌نامه‌ها و معرفی‌نامه‌های فراوان برای همه اعضا من‌جمله ۳۱ عضو آسیایی اتحادیه ارسال شده است.

رئیس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران از افزایش ارتباطات و گسترش دیپلماسی پارلمانی به عنوان نتیجه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی یاد کرد و گفت: در اجلاس ۱۳۳ در هانوی موضوع عضویت جمهوری اسلامی ایران طرح شد و نیز در نیویورک نیز یکی از مباحث مهم رئیس مجلس عضویت ایران در این کمیته بود که آقای جلالی به عنوان سهمیه آسیا پاسیفیک انتخاب شد.

وی با تأکید بر موقعیت ممتاز آسیا پاسیفیک و کشورهای شرقی در اتحادیه بین‌المجالس جهانی خاطرنشان کرد: در اجلاس ۱۳۳ بین‌المجالس موضوع مهاجرت در جهان متلاطم امروز، تهدیدات عصر دیجیتال، تغییرات آب و هوایی و تروریسم و تخریب مواریث بشریت را از جمله محورهای بحث در اجلاس ۱۳۳ خواند.

دستغیب به حضور ۳۵ رئیس و ۵۰ نایب رئیس مجلس از ۱۳۴ مجلس جهان در این اجلاس اشاره کرد و گفت: در ذیل اجلاس مذکور نشست گروه بین‌المجالس اسلامی، مجمع جهانی آسیایی، نشست نمایندگان زن عضو گروه بین‌المجالس، جلسه کمیته سازمان ملل با بین‌المجالس و دبیران کل مجالس برگزار شد که در تمامی آنها نمایندگان جمهوری اسلامی ایران نیز شرکت کردند.

وی اشاره به موضوع مهاجرت و آوارگی ناشی از تروریسم را در قطعنامه پایانی بین‌المجالس اتحادیه یادآور شد و تصریح کرد: فرصت به وجود آمده می‌تواند فضای جدیدی برای گسترش تعاملات فراهم کند چرا که ما وارد فاز جدیدی از همکاری‌ها شده‌ایم.

رئیس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران گفت: یکی از اقدامات لازم برای کمیته اجرایی در دوره جدید اصلاح اساسنامه اتحادیه و اتخاذ تمهیدات مناسب برای فراهم آوردن ظرفیت‌های مناسب بیشتر برای اتحادیه است و ما هم در داخل باید تمهیدات لازم را در معاونت بین‌الملل در خود مجلس در این راستا به وجود آوریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *