پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲

خرید و فروش چاه آب با قیمت میلیاردی!

دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب: 452002
مدیر عامل شرکت منابع آب ایران گفت: رقم های بالای خرید و فروش چاه بیشتر در مناطق کویری صورت می گیرد که چاه همراه با زمین فروخته می شود.
به گزارش جهان به نقل از میزان، محمد حاج رسولی ها طی گفت وگویی اظهار کرد: چاه هایی که تاریخ حفر آن بعد از سال ۸۵ باشد باید پر شود و قبل از سال ۸۵ نیز آئین نامه تصویب شده که امکان استخراج آب با نصب کنتور تا ۲۵ متر مکعب مجاز است.

وی افزود: بسیاری از این چاه ها نتیجه خشکسالی سال های اخیر بوده است که با کاهش جریان های سطحی، تعداد آن افزایش یافته است. سالانه با ۸ هزار چاه غیرمجاز برخورد شده است.

* کاهش بارش ۳۶ درصدی در دریای خزر

حاجی رسولی ها با بیان اینکه ۸ سال بارش بارندگی از میانگین ها پایین تر بوده است، اضافه کرد: تا مهر ماه حوزه بارندگی در دریای خزر ۳۶ درصد نسبت به سال گذشته کمتر بوده است اما ورودی به سد ۲.۵ برابر بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع آب می تواند در جلوگیری از هدر رفت آب ها موثر باشد، اضافه کرد: جریانات آب های سطحی کاملا مدیریت شده است. ۱۶۲ سد مهم که بالای ۹۵ درصد حجم مخازن سدها را دارد منحنی فرمان برای نوع کشت و استفاده از آب تعریف شده است.

* تبخیر آب در حد ۷ درصد است

مدیر عامل شرکت منابع آب ایران با بیان اینکه سدها با انواع نرم افزارها مدیریت می شود، گفت: نشتی سدها در حد یک درصد است و از سوی دیگر تبخیر بین ۵ تا هفت درصد است و بستگی به تراز آب دارد.

حاج رسولی ها افزود: در آب های زیرزمینی بحث نابسامانی در استفاده و اضافه برداشت ها را شاهد هستیم، چاه های غیرمجاز به دو بخش عمیق با عمق بالای ۲۰ متر در دشت، چاه های نیمه عمیق کمتر از ۲۰ متر تقسیم می شود.

* بیش از ۳۰۰ هزار چاه غیرمجاز در کشور

وی ادامه داد: چاه های عمیق ۱۰۳ هزار و نیمه عمیق بیش از ۲۰۰ هزار حلقه چاه که در حریم رودخانه ها حفر شده است که در کل ۳۱۲ هزار چاه عمیق و نیمه عمیق داریم.

مدیر عامل شرکت منابع آب ایران افزود: خرید و فروش چاه های غیرمجاز جایگاه قانونی ندارد و خریدار قطعا ضرر می کند. در برخی مناطق کویری و مرکزی کشور رقم چاه ها بالاست و معمولا زمین با چاه ها فروخته می شود.

وی با بیان اینکه توصیه ما این است که چاه های غیرمجاز عمیق و نیمه عمیق مورد معامله قرار نگیرد، اضافه کرد: چاه خرید و فروش نمی شود چاه پروانه ای ندارد بلکه چاه همراه زمین فروخته می شود.

مدیر عامل شرکت منابع آب ایران گفت: برخورد با چاه های غیرمجاز بر عهده وزارت نیرو است اما این وزارت خانه به تنهایی نمی تواند با خرید و فروش چاه های غیرمجاز و حفر چاه غیرمجاز برخورد کند.

* پیش بینی دما و بارش باران در پائیز

احد وظیفه مدیر کل پیش بینی هواشناسی گفت: برای پائیز امسال طبق پیش بینی ها بارش در حد نرمال و دما نیز در حد نرمال و گرایش به سمت گرما پیش بینی شده است.

مدیر کل پیش بینی هواشناسی ادامه داد: تاکنون پدیده ال نینو خیلی ثابت نشده که شرایط پر بارش یا کم بارش را به دنبال داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد ...این مصیبت رو سرمملکت عزیزمون در اورد وباعث خشکسالی بیشتر شد بااین مجوزهای بی حد وحسابی که برای همه از چپ وراست صادر میکرد والان همه خفه خون گرفتن این ادم بخاطر برباددادن منابع طبیعت باید محاکمه بشه حق الناس ازاین بالاتر !
اقای روحانی گفته با برداشته شدن تحریمها آب ما هم زیاد میشه.