شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

آیا قبوض‌ آب هم شفاف می‌شوند؟

سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 450950
با افزایش بیشتر تعرفه آب پرمصرف‌ها در مصوبه جدید شورای اقتصاد، شرایط مناسبی برای اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی فراهم شده اما تحقق این امر وابسته به شفاف سازی تعرفه ها برای مشترکین در قبوض آب است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، براساس مصوبه جدید شورای اقتصاد، تعرفه های آب بخش خانگی از ابتدای مهرماه متناسب با میزان مصرف مشترکین این بخش بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافت. در این مصوبه، دولت یازدهم برای اولین بار بین مشترکین کم مصرف و پر مصرف تفاوت قائل شد و تعرفه آب در پله های بالاتر از الگوی مصرف با درصد بیشتری نسبت به پله های پایین تر از این الگو افزایش داد. این اقدام می تواند مشترکین پرمصرف آب را تا حدودی به صرفه جویی و رعایت الگوی مصرف تشویق نماید.

اما در وضعیت فعلی مشترکان آب نمی دانند در کدام پله مصرفی قرار دارند و تعرفه آب در هر پله چقدر است بنابراین انگیزه زیادی برای اصلاح رفتار مصرفی خود متناسب با میزان تعرفه ها ندارند. این در حالی است که وزارت نیرو در قبوض برق، وضعیت مشترکان برق از لحاظ قرار گرفتن در پله های مصرف و هم تعرفه های هر یک از پله های برق را به صورت کامل شفافی به آنها اطلاع می دهد.

حال این سوال وجود دارد که چرا وزارت‌خانه ای که قبض های برق را به صورت شفاف برای مشترکین صادر می کند، از انجام این کار برای قبض های آب خودداری می کند؟ دستیابی به آثار مثبت اصلاح تعرفه های آب بر روی مصرف آن در بخش خانگی، تا حدود زیادی وابسته به ایجاد همین تغییر ساده در قبض های آب است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *