دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

تبلیغات‌منفی وال‌استریت‌ضدایران باچماقPMD

پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب: 450192
برخی دیپلمات‌های غربی مدعی شدند که تحت فشارهای غرب، ایران همکاری خود با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در گذشته را به صورت محدود افزایش داده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، برخی دیپلمات‌های غرب می‌گویند، ایران با افزایش همکاری بسیار محدود دقیقه نودی با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تحقیقات در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای خود در گذشته (ابعاد احتمالی نظامی یا همان PMD)، به فشارهای غرب واکنش نشان داده است.

این گزارش می‌افزاید، هنوز مشخص نیست که تا چه اندازه این پاسخ ایران به سوالات آژانس درباره ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته کافی است.

تحقیقات آژانس که در هفته جاری با مذاکرات بین مقامات ارشد آژانس و ایران ادامه یافت، قرار است روز پنجشنبه (امروز) تکمیل شود.

وال استریت ژورنال گزارش داد، در دو هفته گذشته ایران تا حد زیادی به سوالات جدی درباره «پی ام دی» بی اعتنایی کرد و آژانس و برخی دولت‌های غربی به طور مستقیم به ایران هشدار دادند در صورتیکه تمایل دارند که اعضای شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نتیجه برسند که تهران به اندازه کافی به نگرانی‌های آنها پاسخ داده است، همکاری با آژانس را می‌بایست افزایش دهند.

طبق این گزارش، شورای آژانس می‌بایست اواسط دسامبر بر اساس گزارش «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم‌گیری کند که آیا تهران اقدامات کافی برای اجرای توافق هسته‌ای با ۱+۵ صورت داده یا خیر.

یکی از دیپلمات‌های غربی روز سه‌شنبه هفته جاری گزارش کرد: «چندین نشست کارشناسی بین ایران و آژانس برگزار شده که شامل یک نشست می‌شود که در حال حاضر در جریان است. قضاوت درباره محتوای این نشست زود است اما پروسه طبق برنامه در حال پیشروی است».

بر اساس این گزارش، بسیاری از دیپلمات‌های غربی بدبین هستند. البته هفته گذشته، آنها اعلام کردند که ایران به شدت، دسترسی به افراد و مکان‌های کلیدی خود را محدود کرده است و توضیحات جدید بسیار اندکی از ابعاد احتمالی نظامی فعالیت‌های هسته‌ای خود در گذشته ارائه داده است.

ایران همچنان تأکید دارد که شواهدی که آژانس جمع‌آوری کرده و نشان می‌دهد تهران روزی به دنبال توسعه فناوری تسلیحات هسته‌ای بوده، جعلی و ساختگی است.

یکی از دیپلمات‌های غربی درباره میزان همکاری ایران با آژانس درباره «پی ام دی» گفت: «این حداقل درجه همکاری بود که ما انتظار داشتیم».

ایران به طور دائم تأکید کرده است که به هیچ عنوان به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نبوده و نیست و نخواهد بود. در نوامبر ۲۰۱۱، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی را منتشر کرد که جزئیات ۱۲ مجموعه سوال درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته آورده شده بود.

این سوالات از آزمایش مواد انفجاری و چاشنی تا مطالعات مدلسازی کامپیوتری که می‌توانسته برای تولید سلاح‌های هسته‌ای استفاده شود، متغیر بود.

آژانس تاکنون به وضوح گفته که تهران از گام‌های رسمی در این تحقیقات تبعیت کرده است. تهران به صورت مکتوب و به موقع توضیحاتی را درباره فعالیت هسته‌ای خود در گذشته ارائه کرده است که آمانو توضیحات ایران را بعنوان «حجم قابل توجهی» از اطلاعات توصیف کرده است.

آژانس در اوایل ماه سپتامبر سال جاری میلادی یکسری سوالات اضافی به ایران ارائه کرد که این سوالات به مذاکراتی در تهران منتهی شد که در آن طرفین ایران و آژانس موافقت کردند که تا ۱۵ اکتبر (۲۳ مهرماه) این مسئله را نهایی کنند.

در عین حال، ایران چندین نمونه از سایت نظامی «پارچین» در اختیار آژانس قرار داد و در ۲۰ سپتامبر سال جاری میلادی به آمانو و یکی دیگر از مقامات ارشد آژانس اجازه دسترسی به پارچین را داد.

از ۱۵ سپتامبر تاکنون، ایران و آژانس چندین دور نشست کارشناسی برگزار کردند. دیپلمات‌های غربی می‌گویند، به جز بازدید آمانو از پارچین، دسترسی به دیگر مکان‌هایی که آژانس امیدوار بود بتواند از آن مکان‌ها دیدار کند، بسیار محدود بود.

این دیپلمات‌ها ادامه دادند، به دنبال برگزاری نشست‌های کارشناسی، آژانس و برخی کشورهای غربی به تهران این پیام را ابلاغ کردند که باید به صورت جدی‌تر تعامل داشته باشد و ایران در واکنش به این فشارهای غرب «اطلاعات و دسترسی‌های بیشتری» ارائه کرد.

این دیپلمات‌ها جزئیات بیشتری از این همکاری ایران بیان نکردند و فقط گفتند که برخی دانشمندان هسته‌ای ایران در مذاکرات هفته گذشته مشارکت داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *