شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۹
۳۴
در آستانه محرم صورت گرفت؛

بازیگر‌ نقش میرزا‌ رضا با‌ لباس روحانیت رقصید!/ تمسخر‌ شعر‌ "گلی گم کرده‌ام..." در‌ یک تئاتر‌ طنز!

دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 449564
به عنوان مثال شبیه خوانی شهرام حقیقت دوست از «شخصیت میرزا رضای کرمانی» در حالی که لباسش تداعی کننده پوشش روحانیون است و با رقص و آواز همراه می شود نمی تواند تنها به قصد معرفی یا نقد و تایید یک شخصیت تاریخی صورت بگیرد. این فرایند بیش از آن که روشنگری تاریخ با زبان طنز باشد خراش دادن صورت هنر با ناخن ابتذال و بی مایگی است.
بازیگر‌ نقش میرزا‌ رضا با‌ لباس روحانیت رقصید!/ تمسخر‌ شعر‌ "گلی گم کرده‌ام..." در‌ یک تئاتر‌ طنز!
گروه فرهنگ "جهان نيوز" ـ دستاویز قراردادن برخی نمادهای آیینی و تمسخر المان های مذهبی و به خصوص آیین های سوگواری به بهانه نقد سنت یکی از مشخصه های پیدا و پنهان «مضحکه شبیه قتل» است. این نگاه تحقیرآمیز وقتی با زبان طنز با چاشنی اجرای بی مورد حرکات موزون بازیگران همراه می شود بیشتر توی ذوق می زند.

 در میان هنرهای هفت گانه، «تئاتر» علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی و تکنیکی، در فرایند انتقال محتوا و تاثیرگذاری بر مخاطب نیز جایگاه ویژه ای دارد. هنری که قدرت بشر در نمادسازی و مفهوم پردازی را آشکار می کند. تئاتر تنها هنری است که انسان در آن علاوه بر عاملیت خلق، عنصر محوری ومادی نیز هست و اوست که بار خلاقیت هنری برای ارائه محتوا به مخاطب را به دوش می کشد. لذا عمق و گستره تاثیرگذاری این هنرکهن بر روی مخاطبان قابل توجه است. از این روست که بسیاری از اندیشمندان، تئاتر را سرچشمه و پایه اصلی سینما و متعلقاتش می دانند. کامیابی و ماندگاری بازیگران و کارگردانان سینما تا حد زیادی منوط به تجربه اندوزی و آموزش در صحنه تئاتر است. صحنه ای که بستر مناسبی برای انتقال مفاهیم در اذهان مخاطبان علاقه مند فراهم می کند.


«مضحکه شبیه قتل» نمایشی به کارگردانی «حسین کیانی» است که از هجدهم شهریور ماه در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته است. در این نمایش که تا بیست ویکم مهرماه روی صحنه خواهد بود (به ترتیب ورود به صحنه) شهرام حقیقت دوست،نگار عابدی، حبیب دهقان نسب، علیرضا آرا، الهام پاوه نژاد، مسعود میرطاهری، رویا میرعلمی و ویدا جوان بازی می کنند.

نخستین اجرای نمایش «مضحکه شبیه قتل»، سال ۸۱ در جشنواره فجر و دومین اجرای آن شهریورماه و مهرماه سال ۸۲ در سالن سایه تئاتر شهر بوده است.در این نمایش
خواندن نوای حزن انگیز «گلی گم کردهام می جویم اورا…» در موقعیتی سخیف همچون افتادن سکه در چاه توالت چه معنا و مفهومی دارد؟!
کاراکتری مجبور می شود خواست های متضاد دو بیوه ناصرالدین شاه را که یکی برگزاری مراسم سوگ یا شبیه خوانی برای شاه و دیگری برگزاری مضحکه ای برای او است، با برپا کردن مجلسی به نام مضحکه ای شبیه قتل ناصرالدین شاه، عملی کند.

در این نوشتار نه قصد تحلیل و نقد فنی این نمایش را داریم و نه همچون برخی رسانه ها قصد سیاه نمایی افراطی از کم رنگ شدن ارزش های اخلاقی در عرصه اجرای تئاتر. آنچه مدنظر است تلنگری است برای مدیران و دست اندرکاران حوزه هنری کشور تا با اندکی تامل و تدببر، آن چه در رگ های اصلی تئاتر کشور جریان دارد را رصد کرده و نسبت به برخی بی سلیقگی ها و یا غرض ورزی های این عرصه حساس باشند.

«مضحکه شبیه قتل» اگرچه از نظر فرم و شیوه بازی بازیگرانش نمره قابل قبولی می گیرد و توانسته رضایت مخاطب عام و منتقدین را تا حد زیادی جلب کند اما متن و شیوه اجرای بازیگران در برخی صحنه ها به شکلی آشکار با ارزش های مذهبی و حتی اخلاقی و عرفی در تضاد قرار دارد. این در حالی است که این گونه صحنه ها از اهمیت کانونی در نمایشنامه برخوردار نیست و تعدیل و حذف آن در کیفیت پیشبرد داستان تاثیر چندانی نمی گذارد. اگرچه بن مایه محتوایی این نمایش، هجو طنزآلود مناسبات سنتی و اشرافی در برهه ای خاص و حساس از تاریخ ایران است اما رگه هایی از این نگاه نسبت به سنت و متعلقاتش، دارای قابلیت تعمیم تاریخی است. اگر با پذیرش متعهد بودن هنر، نقد جامعه و تاریخ و تلاش برای ساختن زیست بهتر بشر را از رسالت های بنیادین تئاتر بدانیم، نمی توانیم توقع خنثی و صامت بودن نمایش را نیز داشته باشیم. اما آنچه مهم و قابل توجه است تفاوتی است که باید میان نقد و حتی محکوم کردن یک طرز تفکر از یک سو و تمسخر و به ابتذال کشاندن آن قائل شویم. نگاه طنز آمیز به شخصیت ها،آیین ها، مناسک و سنت های تاریخی و مذهبی که در طبقه بندی های رایج و در حافظه تاریخی ملت جایگاه مثبت ومطلوبی دارند، با نقد و اصلاح رفتار وگفتار متفاوت است. دستاویز قراردادن برخی نمادهای آیینی و تمسخر المان های مذهبی و به خصوص آیین
دستاویز قراردادن برخی المان های مذهبی و تمسخر آیین های سوگواری به بهانه نقد سنت یکی از مشخصه های «مضحکه شبیه قتل» است
های سوگواری به بهانه نقد سنت یکی از مشخصه های پیدا و پنهان «مضحکه شبیه قتل» است. این نگاه تحقیرآمیز وقتی با زبان طنز با چاشنی اجرای بی مورد حرکات موزون بازیگران همراه می شود بیشتر توی ذوق می زند.

به عنوان مثال شبیه خوانی شهرام حقیقت دوست از «شخصیت میرزا رضای کرمانی» در حالی که لباسش تداعی کننده پوشش روحانیون است و با رقص و آواز همراه می شود نمی تواند تنها به قصد معرفی یا نقد و تایید یک شخصیت تاریخی صورت بگیرد. این فرایند بیش از آن که روشنگری تاریخ با زبان طنز باشد خراش دادن صورت هنر با ناخن ابتذال و بی مایگی است. شیوه بازی بازیگران زن نیز که گاه با حرکات موزون و ادای خاص دیالوگ ها همراه است بر این ابتذال می افزاید. خواندن نوای حزن انگیز «گلی گم کردهام می جویم اورا…» که وجه مکانی و زمانی استفاده از آن برای هر بینده ایرانی آشکار است در موقعیتی سخیف همچون افتادن سکه در چاه توالت چه معنا و مفهومی دارد؟!


در سال های اخیر و علی رغم تجربه به روی صحنه رفتن چند نمایش جنجالی با مضامین و اجرای حساسیت برانگیز که علاوه بر رسانه ها و چهره های ارزشی حتی داد کارشناسان و پیشکسوتان تئاتر را هم درآورده است، هنوز اقدام و تدبیر موثری برای نظارت بیشتر در این عرصه دیده نمی شود. هنری که قرار بود در عین خاصیت سرگرم کننده و فرم هنری آن ابزاری برای جذب جامعه به ارزش های اخلاقی، دینی و ملی باشد این روزها به یک اپوزیسیون شیک وخاموش تبدیل شده است.


بازهم تاکید می کنیم که تقویت نظارت در عرصه هنرهای نمایشی به معنی پایین کشیدن فتیله انتقاد درمحتوا واجرای نمایش ها نیست چرا که نمی توان ذهن و خلاقیت هنرمندان و نویسندگان تئاتر را در یک مسیر از پیش برنامه ریزی شده قرارداد. مشخص کردن برخی خطوط قرمز و تعامل با هنرمندان این عرصه برای رعایت عناصر ارزشی و مورد احترام بخش عمده ای از جامعه باید در نظر گرفته شود. دغدغه ای که علیرغم تاکید بر جایگاه خاص این هنر در تقویت ارزش های دینی وملی همچنان در اولویت نگاه مدیران فرهنگی وهنری کشور قرار ندارد.
منبع: رصد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وزارت ارشاد تحویل بگیر...
همین، بقیه حرفها رو اباالفضل العباس بهتون میگه
Iran, Islamic Republic of
من به جای اینبی شرف ها وجودم از این جسارت ها به لرزه افتاده
کل یوم عاشورا
Iran, Islamic Republic of
به فدای غربتت حسین جان...
Iran, Islamic Republic of
شما ها اصلا معیار طنز رو میشناسین یا از همه چیز و همه وسایل میخواین واسه کوبیدن دولت و وزارت ارشاد استفاده کنید؟!!!
بس کنید این تفکرات پوسیده تون رو!
شما نمیفهمید ک رقص جزئی از تئاتر هست؟؟؟
نسل سوم
United Kingdom
اقای هنرمند!!!!
معیار طنز با تمسخر نمادها اتفاق میفته؟؟
یکی لباس پدر شما رو بپوشه و ادای پدرتون را دربیاره و به اسم معیار طنز و اینکه رقص جزو تئاتره ایا حاضرید بنشینید به اداهای شبیه پدرتان بخندید؟!؟؟!
کاری که بعضی از بزرگان دین حرام می دانند جزو تئاتره؟
Iran, Islamic Republic of
ساکت شو
United Kingdom
بقره 14
وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ

و هنگامى كه افراد با ايمان را ملاقات مى‌كنند، مى‌گويند: «ما ايمان آورده‌ايم!» (ولى) هنگامى كه با شيطان‏هاى خود خلوت مى‌كنند، مى‌گويند: «ما با شمائيم! ما فقط(آنها را) مسخره مى‌كنيم!»
United Kingdom
بقره 15
اللَّـهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ

"خداوند آنان را استهزاء مى‌كند؛ و آنها را در طغيانشان نگه مى‌دارد، تا سرگردان شوند."

کسانی که از راه جنگ نرم می خواهند به اهداف خود برسند و به اصطلاح دانسته یا نادانسته قصد استحاله جمهوری اسلامی و تغییر باورهای مردم را دارند خداوند ابتدا اجازه ی تلاش را به آنها می دهد خوب که تمامی زحمات خود را کشیدن درست در لحظه ی چیدن نتیجه مکرها و حیله ها خداوند کار آنها را ابتر و بی نتیجه می کند و تمام حاصل دسترنج شان به باد فنا می رود.
Iran, Islamic Republic of
خوب باشه برای .... برقص
رقص با لباس روحانيت چه معنا دارد
يا توهين به مراسم مذهبي به اين شكل
آيا شما به سلامت ... خودتون يا نويسنده ها
Russian Federation
خودتی
Russian Federation
از این جماعت بازیگر ، مسخره تر هم داریم؟؟؟
مطمئنم خود شهرام حقیقت دوست هم نفهمیده داره چیکار میکنه.
Russian Federation
انقدر کوتاه اومدیم کار به اینجاها کشیده. تاثیر اون تصویرسازی که چنین صحنه ای داره به جای خودش ، جون نمیشه این تصویر قبیح و اهانت بار رو از اذهان مخاطبین نمایش پاک کرد ولی نباید ساده اندیشانه با این نوع توهین ها و هتک حرمت ها برخورد کرد. اگر نویسنده و کارگردان عامدانه چنین دیالوگ و صحنه ای کار کرده باشن که تنها مجازاتشون اعدامه.
اگر هم سهوی باشه باید دهنشون رو خورد کرد.
چشم !
احمق
چنان میگه جزیی از تیاتر مثل اینکه ایه نازل شده


کشتن احمق ها هم جزیی از قانون طبیعت است
نسل مقتول
Iran, Islamic Republic of
شمایی که می فهمی!
کی گفته رقص جزئی از تئاتر است!
تازه اگر این برداشت را منطقی بدانیم، چه اصراری هست که برنامه های مذهبی را با هنر تئاتر! و یا بهتر بگویم با رقص ارائه دهیم ؟
آیا با این روش چیزی از اسلام باقی می ماند؟
فکر میکنم شما میفهمی کافیه
همینه که خدا نعمت هاشو از بندهاش دریغ کرده
حالا هی پشت نقاب روشنفکری یا بهتر بگم لجن فکری توهین کنین به مقدسات ببینیم آخر و عاقبتمون چی میشه
Iran, Islamic Republic of
شما هم نمی فهمی که اینجا ایران است نه لس انجلس و اگر واقعا بخواهی مثل اونا رفتار کنی با عرض معذرت در انجا کثافات خواننده را به سمت مردم پرت می کنن و هزار گندکاری دیگه شما هم باید از این غلطا بکنی.
Iran, Islamic Republic of
اقای خیلی فهیییییم !!!!!!!!!!!!!!!! در کدام کتاب علمی نوشته رقص جزی از تئاتر است؟!!!!!!! تئاتری ها که به شکسپیر افتخار می کنند در کدام اثر شکسپیر رقص جزو ملزومات محسوب شده؟ حتی اگر به فرض در کتابهای غربی رقص جزو رو بعدا اضافه کرده باشن شما نباید اون مخت رو برای دو ثانیه به کار بندازی.
خلق را تقلیدشان بر باد داد ای دو صد لعنت بر این تقلید باد.
به این ترتیب و با منطق شما غرب زده ها، .. هم جزئی از سینماست!!!
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
من به دیدن نمایش رفتم.جدا از توهین های متعدد به نواهای عاشورایی ، حرکات موزون سرکار خانم میرعلمی ، شوخی های کلامی جنسی و.... شاهد یک طنز مبتذل وفاقد حداقل خلق موقعیت کمیک بودم.بابت به قهقرا رفتن فرهنگ واقعا متاسفم.
با این وزارت فخیمه ارشاد به جایی خواهیم رسید که به کاریکاتوریست ملعون که به ساحت پیامبر جسارت کرد جایزه داده شود
اینهایی که فکر میکنن با این جسارت ها مردم رو از دین..
. عمامه سرته باید خجالت بکشی با این وزارت ارشاد غیر اسلامیت
نغمه
وزارت با مسئولیت ارشاد یا گسترش ابتذال !؟
جواد
اقایان مدعی اند که فضا باز شده و دیگر دیکتاتوری احمدی نجاد نیست !
وای برما....توهین از این بالاتر هم مگه میشه؟؟کجان مسوولین ؟؟ازماست که برماست...
باید به کدخدا تعظیم کنیم
حمید
واقعاً این بازیگران تئاتر و سینما، خودشان خبر ندارند که دارند چه نمایش موهنی را بازی میکنند!؟ کاری به کارگردان و تهیه کننده چنین نمایشی ندارم، برای من خود بازیگران مورد سوال است که چطور یک بار در سریال ارزشی مانند مختارنامه بازی میکنند و یک بار در چنین تئاترهای سخیفی!؟ واقعاً نون در آوردن به هرقیمتی اینقدر برایشان حیاتی شده است؟
فضا از باز شدن گذشته... فضا اینقدر گشاد شده که هر ننه قمری به خودش اجازه پرده دری می ده........
Iran, Islamic Republic of
تقصیر کاسبان تحریمه!!!
اگه تحریم نبودیم کاینجوری نمیشد!!!
Iran, Islamic Republic of
فعلا که در زمان کاسبان لغو تحریم این اتفاقات می افته.
پروانه
اون از مجلس، اين از وزارت ارشاد اسلامي!!! واقعا كه همه منتظر آقامون هستيم و لياقت ظهور و داريم! بايد خون گريه كنيم به حال خودمون!
Iran, Islamic Republic of
حیف از جوانهای گلی که رفتن تا این گل ها (به کسر گاف)بمانند و بوی لجنشون هوای جامعه رو الوده کنه. حیف
واقعا دل آدم به درد میاد خدا لعنتشون بکنه