چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

یوزپلنگ ایرانی همبازی ایران و ژاپن شد!

يکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 449379
مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از تعیین یوزپلنگ آسیایی به عنوان نماد تیم ملی فوتبال کشورمان در بازی دوستانه ایران و ژاپن در ۲۱ مهر جاری خبر دارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، تعدادی از خبرنگاران ژاپنی به همرا اعضای تیم پروژه یوزپلنگ آسیایی از زیستگاه دلبر و کوشکی در پارک طبیعت پردیسان بازدید کردند و هومن جوکار از اقداماتی که توسط پروژه یوزپلنگ آسیایی برای نگهداری این دو یوز در اسارت انجام شده، به خبرنگاران توضیحاتی داد.

هومن جوکار گفت: امروزه مسائل مربوط به محیط زیست در دنیا به تنهایی توسط دولت ها قادر به بهبود نیست. مخاطب اصلی پروژه هایی همچون پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، مردم هستند چون اعتقاد داریم مردم می توانند پایداری بقاء یوز را برای نسل آینده تامین کنند.

وی ادامه داد: البته، اعتقاد بر آن است که نه تنها مسائل محیط زیستی بلکه سایر مسائل اجتماعی همچون تنش های قومی مذهبی هم با مشارکت مردم قابل حل است.

مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم از مردم برای حفظ یک گونه در خطر انقراض کمک بگیریم، مناسب است از یک ابزار خوشایند برای مردم استفاده کنیم و امروزه می توان از ورزش به عنوان یک پیغام رسان خوب برای انتقال چنین مفاهیمی به مردم استفاده کرد.

جوکار خاطر نشان کرد: به تصویر کشیدن چهره یوز آسیایی در روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، برای نخستین بار در تاریخ فوتبال، بازخورد مثبتی در افکار عمومی داشت و از آن زمان تا کنون، تصویر یوز بر روی پیراهم تیم ملی ثابت باقی مانده است.

وی ادامه داد: با شروع همکاری هیروشی نیشیمیا، مشاور مقیم مسایل محیط زیست جایکا با پروژه یوز آسیایی در کشورمان، تصمیم گرفته شد در بازی دوستانه ای که میان ایران و ژاپن در ۲۱ مهر انجام می شود، یکبار دیگر از این فرصت استفاده کرده و یوز آسیایی را به مردم ژاپن به عنوان سنبل تیم ملی فوتبال ایران، معرفی کنیم.

مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی افزود: از آنجائی که تا کنون رسانه ها به مسئله سنبل تیم ملی فوتبال ایران در این بازی دوستانه نپرداختند، سعی کردیم با تشکیل این نشست علمی، خبرنگاران ژاپنی را برای اطلاع رسانی مردم ژاپن درباره یوز آسیایی مطلع سازیم.

جوکار در ادامه این نشست، بر اهمیت حفاظت از زیستگاه های یوز برای بقاء جمعیت این گونه با ارزش در آینده تاکید کرد و افزود: یوز آسیایی در زیستگاه خود در راس هرم غذایی قرار دارد و هر گونه مسئله در زیستگاه آن که بتواند سطوح پایین تر هرم غذایی منطقه را تحت تاثیر قرار دهد، در بقاء جمعیت یوز موثر است.

وی حفاظت گاه زیست کره توران، پناهگاه حیات وحش دره انجیر، نای بندان و میاندشت، پارک ملی کویر، پارک ملی سیاه کوه، مناطق حفاظت شده کالمند و بافق را از جمله مناطق مهم زیستگاه یوز آسیایی در ایران معرفی کرد و افزود: بنابر آخرین مطالعاتی که توسط کارشناسان پروژه یور آسیایی برای سرشماره این گونه در معرض خطر انقراض در ۱۰ منطقه تحت نظارت پروژه یوز آسیایی انجام شده، هم اکنون قطعا ۵۰ یوز در ایران داریم.

جوکار با اشاره به اینکه اقدامات انجام گرفته درباره یوز در سه بخش حفاظت، پایش و اطلاع رسانی در ایران انجام می شود، گفت: ردیابی یوز با استفاده از دوربین های تله ای، ردیاب ماهواره ای و جی پی اس، بررسی ردپاها از جمله اقدامات انجام گرفته در امر پایش یوز در ایران است.

مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی دامپروری و عملیات عمرانی در معادن را به عنوان دو عامل موثر در ایجاد محیطی ناامن برای یوزها معرفی کرد و گفت: تردد موتور سیکلت ها و حضور سگ های گله در زیستگاه های یوز بیشتر از بهره برداری دام از منابع غذایی مورد استفاده طعمه های یوز در کاهش جمعیت یوز در ایران موثر بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *