يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد

زمان انتقال اجساد زائران به ایران

يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۵۰
کد مطلب: 446776
رئیس سازمان حج و زیارت از اتمام سرکشی به ایرانیان مجروح در بیمارستان‌های منا و عرفات خبر داد و گفت: قربانیان و اجساد ایرانی حادثه جمرات، دوشنبه به ایران می‌آید.
به گزارش جهان، سعید اوحدی در گفت‌‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه روز دهم ذی‌الحجه، روز اولی است که زائران رمی جمرات را انجام می‌دهند و همه اقشار این اعتقاد را دارند که پیش از ظهر رمی را انجام دهند، اظهار داشت: این کار در حالی انجام می‌شود که همه در احرام هستند، لذا به صورت طبیعی شاهد حجم زیادی از زائران برای شرکت در مراسم رمی جمرات هستیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه نیروهای امنیتی سعودی بدون اعلام قبلی مسیری را بستند و موجب ازدحام جمعیت شدند که در نتیجه آن در ۳ نقطه این حادثه تلخ ایجاد شد؛ همچنین در سال‌های گذشته اجازه نمی‌دادند زائران چمدان، وسایل سنگین و ویلچر به همراه خود بیاورند اما امسال این محدودیت را برداشتند و بسیاری از زائران به خصوص زائران آفریقایی همراه خود چمدان و ویلچر آوردند که این موضوع باعث شد مانعی برای رسیدگی به حال زائران ایجاد شود.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: متأسفانه در مسیر رمی جمرات خیمه برخی از کشورها را قرار دادند و چادر کشورهایی مانند الجزایر، بحرین و کویت در این مسیر قرار داشت و ماموران سعودی برای اینکه راه ورود به این خیمه‌ها را ببندند، جلوی چادرها نرده زدند، لذا برای زائران رمی جمرات راه بن‌بستی ایجاد شد و برای همین آمار کشتگان بالا رفت و به نظر می‌رسد به بیش از ۲ هزار نفر نیز برسد.

اوحدی با بیان اینکه زمان اتفاق حادثه، مرکز پزشکی حج و امدادگران آن ۱۳۱ جان باخته و ۶۰ مجروح را که در ابتدا اعلام کردیم، تا ساعت ۱۷:۳۰، شناسایی کردند و مجروحان را از محل حادثه خارج کردند، گفت: اما از ساعت ۱۷:۳۰ به بعد مدیریت سعودی، ناکارآمد شد و نظامیان وارد ماجرا شدند و فضا را امنیتی کردند و اجازه ندادند کسی وارد شود.

وی با بیان اینکه آنها مانده بودند که چه کاری باید انجام دهند، خاطرنشان کرد: تا حدود ۸:۳۰ شب یعنی حدود ۱۲ ساعت بعد از حادثه مسیر باز شد و با توجه به اینکه پیش‌بینی نکردند، مجروحان را کجا باید ببرند، بیمارستان‌های مکه از مجروحان پر شد و برخی بیماران را به جده، طائف و حتی ریاض بردند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در این حادثه تلفن‌های همراه زائران دیگر در اختیار آنها نبود و وقتی آنها به بیمارستان‌ها ارجاع دادند، نمی‌توانستیم با آنها ارتباط برقرار کنیم لذا یکی از دلایل کندشدن فرایند شناسایی زائران همین موضوع بود که آنها نمی‌توانستند تماس بگیرند و ما مجبوریم به همه بیمارستان‌ها سرکشی کنیم.

اوحدی با بیان اینکه برای این کار ۱۰ کمیته تشکیل شد، گفت: در حال حاضر بیمارستان‌های منا و عرفات را سرکشی کردیم و به سایر بیمارستان‌های مکه در حال سرکشی هستیم، همچنینی اکیپی به بیمارستان جده برای شناسایی مجروحان‌مان ارسال کردیم.

وی اضافه کرد: دلیل بالا بودن کشته‌ها نیز این بود که در تریلرها دارای سردخانه اجساد را به سردخانه‌های مکه، طائف و جده بردند، لذا باز مشکل پراکندگی اجساد نیز وجود داشت و از دیروز که دو مجوز به ورود به سردخانه و بیمارستان را به ما دادند، آمار گم‌شدگان نیز سیر نزولی پیدا کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: در سردخانه‌ها هم اجازه نمی‌دادند، ۲ هزار جسد را ببینیم و برای این کار آلبومی از ۳۰۰ نفر عکس در اجساد سردخانه‌ها به ما دادند که ما از آنها عکس گرفتیم تا در ستاد عکس‌های آنها را با پاسپورت‌ها تطبیق دهیم و روز گذشته به کمک این کار ۹۰ زائر ایرانی را شناسایی کردیم.

اوحدی با بیان اینکه این ۹۰ نفر جزء همان ۱۳۱ نفر اولیه بود، گفت: امروز آلبوم دوم را درست کردیم و در حال حاضر نیروهای ما در سردخانه‌ها هستند تا عکس‌های آنها را به ستاد بیاورند و از امروز که زائران به هتل‌ها می‌روند قرار شد، در سالنی مدیران کاروان را بیاوریم تا عکس‌ها را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه تا پایان روزشنبه وضعیت اجساد مشخص می‌شود و ترتیب اعزام آنها را صورت می‌دهیم، تصریح کرد: در نظر داریم روز دوشنبه ترتیب بازگشت مجروحان و اجساد قربانیان را بدهیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *