سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

ورود نهاد نظارتي برای قرارداد فوتباليست‌ها

جمعه ۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 446463
گفته مي شود نهادهاي نظارتي قصد دارند طي روزهاي آينده به بحث انتشار قرارداد بازيکنان و کادرفني تيم‌هاي ليگ برتري ورود کنن
به گزارش جهان به نقل از نسيم، هرچند تا حالا انتشار قرارداد بازيکنان فقط جنبه سوژه خبري براي رسانه‌ها را داشته است اما ظاهرا قرار نيست ماجرا به همين سادگي‌ها هم تمام شود. گفته مي شود نهادهاي نظارتي قصد دارند طي روزهاي آينده به بحث انتشار قرارداد بازيکنان و کادرفني تيم‌هاي ليگ برتري ورود کنند تا مشخص شود چه باشگاه‌هايي قرارداد درست بازيکنان‌شان را منتشر کرده اند و چه باشگاه‌هايي اين کار را نکرده‌اند. 

اين موضوعي است که مي‌تواند فوتبال ايران و البته باشگاه‌هاي متخلف را با چالش‌هاي جدي روبرو کند. در ۲ سالي که قرارداد بازيکنان ليگ برتري منتشر شده است معمولا گمانه‌زني‌ها از اين موضوع حکايت داشته که قرارداد واقعي بازيکنان بسيار بيشتر از چيزي است که در اختيار سازمان ليگ قرار مي‌گيرد اما حالا باشگاه‌هاي متخلف بايد در انتظار چالشي بزرگ باشند. 

شنيده شده است نهادهاي ذي‌صلاح اين بار بسيار جدي‌تر از گذشته قصد ورود به قرارداد بازيکنان ليگ برتري را دارند و البته اين بار قرار است جريمه‌هاي بسيار سنگيني در انتظار باشگاه‌هاي متخلف باشد. جريمه‌هايي که ممکن است با تغييراتي در مديران رده بالاي باشگاه‌ها همراه باشد.
در بين قراردادهايي که منتشر شده است، در کمال تعجب بازيکناني هستند که رقم قراردادشان نسبت به فصل گذشته بسيار کمتر شده است و اينها سوالاتي است که احتمالا باشگاه‌هاي مربوطه بايد براي آن جواب‌هاي قانع‌کننده‌اي داشته باشند. 

افشاي قرارداد بازيکنان مجاز است؟
انتشار قرارداد بازيکنان از طريق سازمان ليگ حرف و حديث‌هاي زيادي را به وجود آورده است و عده‌اي از بازيکنان و مربيان واکنش‌هاي تندي نسبت به اين موضوع نشان داده‌اند. آنها اعتقاد دارند قراردادهايشان جزو زندگي خصوصي آنها است و نبايد آن را علني کرد. اما قانون در اين باره چه مي‌گويد؟ طبق قانون فيفا قرارداد بازيکنان محرمانه است مگر در قوانين داخلي آن کشور قوانين ديگري وجود داشته باشد.
جالب است که بدانيد بندي در قرارداد بازيکنان وجود دارد که طبق آن باشگاه‌ها مي‌توانند قرارداد بازيکنان خود را منتشر کند. فصل گذشته هم باشگاه نفت با استناد به همين بند اولين باشگاهي بود که از قرارداد بازيکنان و کادرفني خودرونمايي کرد. 

جالب است بدانيد هم در بند بودجه باشگاه‌ها و هم در بند آيين‌نامه نقل و انتقالات، باشگاه‌ها موظف بودند که قرارداد بازيکنان خود را منتشر کنند ولي آنها در اين فصل از انجام اين کار سرباز زدند و به همين دليل هم سازمان ليگ مجبور شده راسا اقدام کند و قرارداد بازيکنان را منتشر کند. قراردادهايي که در آن ارقام عجيب کم وجود ندارد. 

مسئوليت بزرگ سازمان ليگ
علني کردن قراردادها يک مشکل بزرگ را براي بازيکنان و مربيان به وجود آورده است. چندين سال است که فوتبال ايران با مشکلات بزرگ مالي روبرو است و بازيکاني که در باشگاه‌ها بازي مي‌کنند، اکثرا نمي‌توانند بخش عمده از پول‌هاي خود را دريافت کنند. اين در حالي است که آنها بايد سر سال از روي مبلغ قراردادي که بخش عمده اي از آن را دريافت نکرده‌اند ماليات پرداخت کنند که اين موضوع دردسر بزرگي را براي بازيکنان و مربيان درست کرده است. مهمترين کاري که سازمان ليگ مي‌تواند دراين باره انجام بدهد اين است که در پايان ليگ برتر مبلغ دريافتي بازيکنان از باشگاه‌هايشان را اعلام کند تا آنها مجبور نشوند بابت پولي که نگرفته اند ماليت پرداخت کنند.
 
البته مهدي تاج رئيس سازمان ليگ هم در مصاحبه هاي چند روز اخيرش به همين نکته اشاره کرده است و به نظر مي‌رسد امسال قرار است شکل کاملي از اجراي اين قانون پياده شود. قانوني که اگر درست اجرا شود و البته باشگاه‌ها صداقت را در اعلام رقم آن به خرج بدهند مي‌تواند جلوي بسياري از سوء استفاده‌ها را بگيرد.
چرا قرارداد ساير رشته‌ها رسانه‌اي نمي‌شود؟
دو سالي است که قراردادها در فوتبال رسانه‌اي مي‌شود که البته منتقدان زيادي هم داشته است. 

هرچند اجراي اين قانون مي‌تواند جلوي بسياري از فسادهاي مالي در فوتبال را بگيرد اما بي ترديد يک سوال مهم را در ذهن فوتبالي‌ها ايجاد کرده است و آن هم اين است که چرا قراردادهاي ساير رشته‌هاي ورزشي رسانه‌اي نمي‌شود. تنها فوتبال نيست که پول‌هاي بزرگ در آن جابه جا مي‌شود و در رشته‌هايي مثل واليبال و بسکتبال هم رقم‌هاي نجومي جابه جا مي‌شود و البته معمولا نظارتي هم روي آنها وجود ندارد. اگر قرار باشد علاقه‌مندان به ورزش قرارداد فوتباليست‌ها را با ساير رشته هاي ورزشي مقايسه کنند، بايد حتما رقم قرارداد ساير رشته ها هم منتشر شود. با اين حساب بايد ديديد که آيا مسئولان نسبت به اين ماجرا واکنش نشان مي‌دهدند يا خير.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *