جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

شرط توقف واردات پروبیوتیک

دوشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب: 445796
استادیارگروه آموزشی علوم دامی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی گفت: مکمل‌های پروبیوتیک‌ دامی موجود در بازار وارداتی است، حال نخستین ترکیب پروبیوتیکی به صورت بومی و از منشأ مرغ گوشتی تهیه شده است و در صورت حمایت مسئولان واردات پروبیوتیک متوقف می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، رضا مجیدزاده‌ هروی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: برای درمان بیماری‌های میکروبی در دستگاه گوارش طیور به طور معمول از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود که به دلیل عوارضی مانند سرطان‌زا بودن و باقی ماندن اثرات آن در لاشه طیور زیاد مورد استقبال قرار نمی‌‎گیرد.

وی در ادامه با اشاره به پروبیوتیک ارائه شده در این طرح افزود: مکمل میکروبی مفیدی که در این طرح ارائه شده دارای خاصیت ضد باکتری‌های پاتوژن و غیر مفید است که به صورت پودر تهیه و در داخل جیره غذایی مرغ‌های گوشتی قرار داده می‌شود.

مجیدزاده‌ هروی، با اشاره به نوآوری‌های موجود در این طرح تصریح کرد: در این طرح سویه‌های مختلف میکروبی تست شدند و در ‌‌نهایت به دو سویه میکروبی دست یافتیم که اثرات ضد باکتری‌های پاتوژن را داشتند و مشخصاً روی ایکولای و سالمولنا که عفونت‌های روده‌ای را در مرغ ایجاد می‌کنند تأثیر گذارند.

وی افزود: با انجام فرآوری بر روی این دوسویه‌ها آنها را برای قابل استفاده شدن در خوراک طیور آماده کردیم تا بتوانیم بیماری‌های روده‌ای و دستگاه گوارش را در طیور کاهش بدهیم که در طرح‌های آزمایشی که در مزرعه انجام گرفته کارایی این ترکیب در عمل به اثبات رسیده است.

* باکتری‌های بیماری‌زا در طیور به انسان منتقل می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه گفت: باکتری‌های بیماری‌زا در طیور سبب آلودگی لاشه‌ای که به‌دست مردم می‌رسد، می‌شوند؛ و در صورتیکه گوشت به خوبی پخته نشود این آلودگی به انسان منتقل خواهد شد.

مجیدزاده‌هروی، گفت: پروبیوتیک‌های موجود در بازار وارداتی است و این نخستین ترکیب پروبیوتیکی در صنعت طیور است که به صورت بومی و از منشأ دستگاه گوارش مرغ گوشتی تهیه شده است که مصرف آن برای طیور آلودگی و تغییرات ژنتیکی به همراه نخواهد داشت.

* در صورت حمایت‌های لازم "پروبیوتیک" بومی را به خط تولید می‌رسانیم

این عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد این طرح را پایان کار ندانست و گفت: ما همواره به دنبال گونه‌های پروبیوتیکی هستیم که اثرات ضدباکتری داشته است و بتوانند قابلیت دسترسی به مواد مغذی را در دستگاه گوارش طیور افزایش دهند.

مجیدزاده‌هروی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در راستای اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: چنانچه مسئولان از این تولید داخلی حمایت‌های لازم را انجام دهند، تولید پروبیوتیک بومی را به خط تولید می‌رسانیم و با تکیه بر دانش محققان داخلی دیگر نیازی به واردات این پروبیوتیک نخواهیم داشت و از دانش بومی خود بهره‌مند می‌شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *