شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

مالیات تراکنش کارت‌خوانها بایگانی شد

دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 444434
آخرین آمار بانک مرکزی از تراکنش حدود سه میلیاردی شاپرک از طریق دستگاههای کارتخوان که زمانی قرار بود از صاحبان آنها کارمزد دریافت شود خبر می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در پنج ماهه نخست امسال حدود ۳.۹ میلیارد تراکنش بانکی با مبلغی نزدیک به ۳۹۳ هزار میلیارد تومان از طریق شاپرک انجام شده است که ۱.۷ میلیارد به تهران و حدود ۲.۱ میلیارد هم به سایر استان‌های کشور اختصاص دارد.

این در حالی است که در این مدت از بین کل تراکنش‌های شاپرک عمدتا از طریق پایانه‌های فروش(دستگاههای کارتخوان) انجام شده، به گونه ای که با حدود ۲.۹ میلیارد تراکنش نزدیک به ۳۶۷ هزار میلیارد تومان به وسیله کارتخوان‌ها مبادله شده است.

در حالی به گفته دبیرکل بانک مرکزی تا ۹۹ درصد تراکنش‌های شاپرک با موفقیت انجام می شود که از حدود یکسال قبل طرح دریافت کارمزد از صاحبان کارتخوانها(فروشندگان) مطرح و با وجود جدیت بانک مرکزی برای اجرای آن، با مخالفت اصناف مواجه شد که با وساطت هیات وزیران موضوع برای بررسی بیشتر به شورای پول و اعتبار سپرده شد.

در شرایطی با توجه به تراکنش بالای شاپرک به ویژه از طریق پایانه‌های فروش عدم دریافت کارمزد از صاحبان کارتخوانها، هزینه بالایی به شبکه بانکی تحمیل می‌کند که با توجه به وعده چندماهه مقامات بانک مرکزی برای بررسی موضوع در شورای پول و اعتبار و قرار نگرفتن آن در دستور کار، به نظر می‌رسد طرح به جای قرار گرفتن در نوبت بررسی، بایگانی و به طور کلی فراموش شده باشد.

در عین حال که در مقایسه با کارتخوانها، سهم کمتری از تراکنش‌های شاپرک از طریق تلفن همراه و اینترنت انجام می‌شود، این در حالی است که در پنج ماهه نخست سال جاری حدود یک میلیارد تراکنش در این دو بخش انجام شده است به طوری که حدود ۷۳۰ میلیون تراکنش از طریق موبایل و ۲۹۰ میلیون هم به وسیله اینترنت بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *