دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰

آمار تعداد صرافی های مجاز اعلام شد

دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 444427
مدیر کل مجوزهای بانکی بانک مرکزی و مسئول انجمن صرافان تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بررسی موضوع فعالیت صرافی های غیرمجاز پرداختند.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالمهدی ارجمندنژاد مدیر کل مجوزهای بانکی بانک مرکزی، عبدالکرمی رجبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و مسعودی مسئول انجمن صرافان تهران در گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه ۲۲ شهریور به بررسی موضوع فعالیت صرافی های غیرمجاز پرداختند.

* حدود ۳۰۰، ۴۰۰ صرافی در مراحل مختلف پردازش قرار دارند

در ابتدای این برنامه ارجمند نژاد مدیر کل مجوزهای بانکی بانک مرکزی درباره اینکه چرا صرافان از مقررات جدید بانک مرکزی برای دریافت مجوز تمکین نکرده اند و آیا در این رابطه مقررات بانک مرکزی سخت گیرانه بوده یا خیر گفت: نه مقررات بانک مرکزی سخت گیرانه است و نه اینکه صرافی ها تمکین نکرده اند بلکه در حال حاضر تعداد زیادی تقاضا در مراحل مختلف پردازش است ولی طی مراحل مختلف و استعلام هایی که از مراکز مختلف گرفته می شود مواردی است که زمان می برد و در حال حاضر بنده گمان می کنم حداقل ۳۰۰، ۴۰۰ صرافی در مراحل مختلف پردازش داریم و امیدواریم در آینده ای نزدیک همه این ها موفق به اخذ مجوز شوند.

وی ادامه داد: مقررات در این حوزه نیز برخلاف برخی مسائل که مطرح می شود سخت گیرانه نیست بلکه نسبت به مقررات قبلی که قبلا حاکم بوده بسیار تسهیل شده است.

مدیر کل مجوزهای بانکی بانک مرکزی هم چنین در خصوص آمار هفت درصدی صرافی های دارای مجوز اظهار داشت: بانک مرکزی این آمار را اعلام نکرده ولی صرف نظر از درصد تعدادی از صرافی ها کارشان در مراحل مختلف پردازش برای صدور مجوز قرار دارد ضمن این که تعداد ۳۰۰، ۴۰۰ صرافی که در مراحل مختلف پردازش قرار دارند حدود ۷۰، ۸۰ صرافی موفق به اخذ مجوز جدید شده اند.

* ۶۰۰ تا ۶۲۰ صرافی مجاز داریم

در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه براساس برآورد بانک مرکزی ۶۰۰ تا ۶۲۰ صرافی مجاز داریم گفت: براساس آمار ارائه شده حدود ۱۰ برابر صرافی های مجاز صرافی های غیرمجاز داریم که البته ممکن است این آمار آمار درستی هم نباشد اما در هر حال صرافی های غیرمجاز وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما از این حیث در حوزه اقتصاد کشور چالش های جدی را داشتیم یادآور شد: در سال ۹۱قیمت ارز را همین صرافی های غیرمجاز تعیین می کردند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه علت اعتراضات صرافی ها به مقررات بانک مرکزی برای دریافت مجوز چیست نیز اظهار داشت: همان طور که آقای ارجمند نژاد عنوان کردند دستورالعمل بانک مرکزی برای صدور مجوز به صرافی ها تعدیل پیدا کرده علاوه بر اینکه بنده اصولا با دادن مهلت به صرافی ها برای اخذ مجوز موافق نیستم چرا که صرافی ها مانند موسسات مالی غیرمجاز نیستند که مردم سپرده ای در آن ها داشته باشند لذا براین اساس بانک مرکزی می تواند نظارت دقیقی بر آن ها داشته باشد و با صرافی هایی که غیرمجاز هستند برخورد شود و آنها به مراجع قضایی اعلام شوند.

رجبی با بیان اینکه بانک مرکزی در یک حوزه تعاملی با صرافی ها ورود پیدا کرده است و به آن ها برای اخذ مجوز مهلت داده گفت: علی رغم این تعامل در این مدت تعداد کمی برای اخذ مجوز مراجعه کرده اند و علت آن هم این است که اگر صرافی ها بخواهند در حوزه مجاز ورود کنند ممکن است آن سود لازم نصیبشان نشود.

* سرمایه صرافی ها در ۷ کلانشهر باید ۴میلیارد باشد

ارجمند نژاد مدیر کل مجوزهای بانکی بانک مرکزی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص سرمایه صرافی ها نیز اظهار داشت: در دستورالعمل قبلی که تا قبل از ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ جریان داشت سرمایه ای که لازم بود ۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که این مبلغ در حال حاضر به ۴ میلیارد در ۷ کلانشهر تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و اهواز کاهش پیدا کرده و این سرمایه برای شهرهای دیگر ۲ میلیارد تومان است که در مقایسه با مبالغ قبلی به مراتب کاهش پیدا کرده ضمن اینکه در خصوص وثایق هم به لحاظ مبلغ، کیفیت و مدت زمانی که می تواند از آن استفاده کنند امتیازات ویژه ای قائل شدیم.

ارجمندنژاد اضافه کرد: به هر حال از دید برخی افراد که به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند بهترین حالت این است که هیچ مالیاتی پرداخت نکنند.

رجبی با اشاره به وجود ضعف نظارتی در این حوزه گفت: بانک مرکزی باید برای برخورد جدی وارد ماجرا شود به طوری که از سوی دیگر شاهد عزم جدی دولت برای مقابله با صرافی های غیرمجاز هستیم.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی براینکه باید بدون اغماض با مفاسد اقتصادی برخورد کرد ادامه داد: صرافی های غیرمجازی که تاکنون مراجعه ای برای اخذ مجوز نکرده اند باید برای مقابله با آنها برخورد قاطعانه داشت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این مسئله نیازمند نظارت دقیق و برخورد با صرافی های غیرمجاز است عنوان کرد: بعد از توافق هسته ای مبادلات ارزی زیادی خواهیم داشت به طوری که ممکن است صرافی های غیرمجاز حوزه اقتصاد را با چالش های جدی مواجه کنند.

رجبی با اشاره به اینکه کانون شورای صرافان انسجام لازم را در حوزه صرافان ندارند عنوان کرد: این کانون اطلاع رسانی لازم را به مردم انجام نداده است.

* بانک مرکزی متولی رصد نرخ ارز است

وی با اشاره به سامانه نظارتی که از سوی بانک مرکزی طراحی شده ادامه داد: بانک مرکزی متولی رصد نرخ ارز است.

صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه نرخ مبادله دلار به ۳ هزار و در بازار آزاد به ۳ هزار و ۴۰۰ رسیده است گفت: شاهد ثبات نسبی ارز از سال ۹۲ تاکنون هستیم.

وی با اشاره به اینکه شوک ارزی در سوم آذر سال گذشته به وجود آمد ادامه داد: بانک مرکزی توانست این شوک را مدیریت کند.

کریمی با اشاره به افزایش تقاضای ارز مسافرتی عنوان کرد: در آینده با توجه به افزایش تقاضا شاهد عرضه با کشش خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه قدرت دخالت بانک مرکزی در بازار افزایش پیدا می کند گفت: بانک مرکزی براساس قانون نظام بانکی بازار را رصد می کند.

حمید مجتهدی رئیس کانون شورا صرافان طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه صرافی های فاقد مجوز باید اقدام به اخذ مجوز کنند گفت: گروهی از طرف بانک مرکزی مشخص شده تا جوابگوی جامعه صرافان باشد.

وی با بیان اینکه در دو سه هفته اخیر سکان کار را به دست گرفته ایم عنوان کرد: راهکارهایی برای حل مسائل ومشکلات موجود مطرح شده است.

رئیس کانون شورا صرافان با اشاره به شفافیت اطلاع رسانی در این حوزه اظهار داشت: ما می توانیم از دستورالعمل های بانک مرکزی ترجمان خوبی داشته باشیم و مشکلات صرافی ها را با نظرات مدیریتی منطبق کنیم.

* مسائل با مذاکره قابل حل است

مجتهدی با بیان اینکه مسائل با مذاکره قابل حل است گفت: باید مسائل و مشکلات را به گوش مسئولان رساند.

ارجمد نژاد با اشاره به اینکه بانک مرکزی براساس قوانین کشور فعالیت می کند گفت: کسانی که بخواهند در بازار غیرمتشکل فعالیت های خود را در زمینه ارزی ادامه دهند برخلاف مقررات عمل کرده اند.

وی با اشاره به اینکه پدیده ای که در موسسات غیرمجاز شکل گرفته بود با یک شب و دو شب قابل حل نیست ادامه داد: باید با تدبیر به مقابله با موسسات غیرمجاز پرداخت تا موضوع به صورت ریشه ای حل شود.

* برخورد با صرافی های غیرمجاز نیازمند همکاری دستگاه های مختلف است

ارجمند نژاد با اشاره به اینکه برخورد با این پدیده فقط بر عهده بانک مرکزی نیست عنوان کرد: همه دستگاه ها باید همکاری های لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه لیست صرافی های غیرمجاز را به نیروی انتظامی ارسال کرده ایم گفت: بانک مرکزی نهاد ناظر بر بازار پولی و مالی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *