جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - 24 May 2024
 
۰

داروهای خانگی برای درمان کم خونی

پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۵:۱۳
کد مطلب: 443614
کارکرد سیستم گوارش بدن و تغذیه می تواند در بروز کم خونی در فرد موثر باشد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروزه در بسیاری از مدارس بویژه در مقطع تحصیلی ابتدایی دانش آموزان را ملزم به مصرف قرص آهن کرده اند چرا که آهن کافی برای حفظ سلامت، رشد مطلوب و فراهم ساختن زمینه ی مناسب برای یادگیری در دوران تحصیلی ضروری است لذا کم خونی ناشی از فقر آهن اثرات نا مطلوبی در دوران شیرخوارگی و کودکی در پی خواهد داشت.

چرا کم خون می شویم؟

دکتر پیام فرخ بخش متخصص تغذیه درباره ی علل کم خونی گفت: یکی از علل کم خونی، کمبود آهن است که در سنین رشد بلوغ نوجوانان و دوره ی بارداری و شیر دهی بانوان به صورت فیزیولوژیک اتفاق می افتد بنا براین افرادی که به اندازه ی کافی مصرف منابع آهن را نداشته باشند به کم خونی فقر آهن دچار می شوند. لذا برای جبران کم خونی فقر آهن استفاده از منابع آهن هم شامل گوشت قرمز بره و گوسفند و گوشت سفید ماهی و مرغ توصیه می‌شود. منابع آهن غیر هم مثل سبزیجات و حبوبات معمولا جذب آهن کمی دارند و خیلی نمی‌توان به عنوان منبع جبران کم خونی بروی آن ها حساب کرد.

ویتامین B۱۲ را فراموش نکنید.
وی افزود: نوع دیگر کم خونی، مگا بلاستیک است که در این نوع کم خونی فرد دچار کمبود ویتامین B۱۲ و اسید فولیک است.

ویتامین B۱۲ در دل، جگر، کله پاچه، غلات نوشیدنی های سویا زرده ی تخم مرغ، میگو، ماهی و گوشت گوساله و.... موجود است و اسید فولیک نیز در جگر، عدس، سبوس برنج، آرد، سویا،لوبیا، بادام زمینی، گندم و .... وجود دارد.

درخشانی متخصص طب سنتی عنوان کرد:ویتامین مورد نیاز بدن از دو طریق جذب می‌شود، جذب ویتامین که از طریق روده و مصرف مواد غذایی صورت می گیرد و دیگری ویتامین هایی که سیستم بدن خود آن را تأمین می کند بنا براین کارکرد نامناسب روده و تغذیه نامناسب می توانند موجب کم خونی فرد گردد.

آیا شما کم خون هستید؟

درخشانی افزود: از علائم ظاهری افراد کم خون می توان به رنگ پریدگی و احساس ضعف و خستگی عمومی، اختلال در خواب و خستگی زود هنگام به گونه ای که به طور معمول جوانان در سنین ۲۵ تا ۳۰ سالگی بعد از ۸ ساعت کار دچار خستگی می شوند اما ابتلا به کم خونی این ساعات را به ۴ ساعات کار کاهش می دهد.

کم خونی خود را درمان کنید

این متخصص طب سنتی در باره ی نحوه ی درمان کم خونی اظهار کرد: در گام اول باید روده و سیستم گوارش به خوبی کار کند زیرا یبوست و کندی روده موجب اختلال در ساخت و جذب ویتامین مورد نیاز بدن می گردد و سپس در گام بعدی به تغذیه خود اهمیت دهیم و موارد طبیعی مصرف کنیم و از مصرف مواد مصنوعی همچون فست ‌فودها، نوشابه، کنسرو‌ها، سوسیس و کالباس، روغن ها ی نباتی و بویژه مصرف غذاهای مانده که آلودگی را وارد سیستم گوارشی می کنند و موجب اختلال در آن می گردد، خو داری کنید.

کم خون ها چه بخورند؟

درخشانی ادامه داد: مصرف شیرینی جات طبیعی مثل عسل، شیره‌ی انگور، خرما، کشمش، انجیر، توت، و مصرف ۴ مغز( بادام، فندق، پسته، و گردو) و همچنین مصرف میوه ها مثل سیب با پوست برای رفع کم خونی بسیار موثر خواهد بود.

جایگزینی برای چای در رفع کم خونی
درخشانی تأکید کرد: چای جزو گیاهان دارویی است که گاهی برای درمان بعضی از بیماریها تجویز می شود اما مصرف زیاد چای موجب مشکلات کلیوی می گردد لذا می توان گفت چای سبب دارویی است نه غذایی بنابراین دمنوش های گیاهانی همچون آویشن، گل گاوزبان، اسطوخودوس، پونه و...
اگربه صورت افراطی مصرف نشود می تواند جایگزین مناسبی برای چای باشد.

خطرهایی که کم خون ها را تهدید می کند
دکتر پیام فرح بخش متخصص تغذیه عنوان کرد: آهن در همو‌گلبین خون که وظیفه ی انتقال اکسیژن در بدن را بر عهده دارد، موجود است بنابراین فردی که دچار کم خونی باشد تمام سیستم های بدن او دچار اختلال می شود لذا بیماری های ریوی، قلبی، گوارشی و... می تواند ناشی از کم خونی در فرد باشد و عموما تمام سیستم های بدن با توانی کمتر از توان واقعی به فعالیت خود ادامه می دهند.

تشخیص دقیق کم خونی

وی تصریح کرد: پزشک با معاینه ی ظاهری ملتحمه ی چشم و بستر ناخن که دچار رنگ پریدگی باشند می تواند به علائم کم خونی در فرد پی ببرد. اما برای تشخیص قطعی کم خونی نیاز به آزمایش ذخیره ی مغز و استخوان ، آهن سرم و آهن خون است.

نسخه ای برای کم خون ها

فرخ بخش در پایان گفت: اگر علت کم خونی فرد، فقر آهن باشد مصرف گوشت می تواند در رفع این نوع کم خونی موثر باشد اما اگر علل کم خونی فرد کمبود ویتامین باشد حتما باید از مکمل های آهن و یا ویتامین B۱۲ استفاده کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *