کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"جهان‌نیوز" گزارش می‌دهد:

همه امتیازات داده شده هسته‌ای ایران در برجام/ تعهداتی برای بیش از دو دهه+نمودار

18 شهريور 1394 ساعت 17:55

امتیازهای داده شده از سوی ایران، برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را تا مدت دو دهه با محدودیتهای جدی مواجه کرده است و در مقابل رفع تحریمها آن طور که عنوان می شود نیست.


گروه سیاست جهان نیوز - علی رضایی‌نژاد: توافق وین یا برجام حاصل داد و ستد امتیازهایی بوده که اکنون مجالس ایران و آمریکا مسئول وزن کشی منافع و مضرات آن هستند. از نظر تیم مذاکره کننده ایران رفع تحریمها و تثبیت حقوق هسته ای ایران دو امتیاز بزرگ اخذ شده است و در مقابل پذیرش شفافیت هسته ای و کنار گذاشتن بمب دو امتیاز مهم داده شده به طرف غربی است.

این ادعا البته در مقام بررسی ممکن است به شکل دیگری برداشت شود. ظاهر امر این است که امتیازهای داده شده از سوی ایران، برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را تا مدت دو دهه با محدودیتهای جدی مواجه کرده است (محترمانه رو به تعطیلی است). در مقابل رفع تحریمها هم آن طور که عنوان می شود نیست. تحریمها لغو نشده بلکه بخشی از مهمترین تحریمها یعنی تحریمهای کنگره و اروپا در طی چند مرحله (تدریجی) تعلیق میشود.

در نمودار زیر وضعیت امتیازهای داده شده و مدت زمان تعهدات مشخص شده است. به نظر میرسد خط قرمز رهبری مبنی بر پذیرش حداکثر ده سال محدودیت نیز به سرنوشت خطوط قرمز تحریمی گرفتار شده است.


برای دیدن نمودار در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید


کد مطلب: 443587

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/443587/همه-امتیازات-داده-شده-هسته-ای-ایران-برجام-تعهداتی-بیش-دو-دهه-نمودار

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com