شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

ریز کمک‌های‌ نظامی آمریکا به‌ مخالفان اسد

يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 442944
پایگاه «یو‌اس آنکات» در گزارشی با تاکید بر اینکه کشورهایی که بیشترین سلاح را به سوریه فرستادند، کمترین پناهجو را می‌پذیرند، نوشت: «آمریکا مسئولیت خاصی در قبال تخریب سوریه دارد».
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ در حالی که بحران پناهجویان ناشی از ناآرامی‌ها و درگیریها در خاورمیانه در حال تعمیق شدن است، یک پایگاه آمریکایی از مواضع غرب در قبال ارسال سلاح به مخالفان دولت دمشق و عدم ایفای نقش برای پذیرش پناهجویان سوری انتقاد کرد.

«پل گوتینگر» و «رابرت گیبسون» دو نویسنده آمریکایی در مطلبی با اشاره به بحران پناه‌جویان سوری از سیاستهای کشورهای مخالف دولت بشار اسد در قبال موج پناه‌جویان به شدت انتقاد کردند.

آنها در پایگاه «یو‌اس آنکات» در مطلبی با عنوان «کشورهایی که بیشترین سلاح را به سوریه فرستادند، کمترین میزان پناهجویان را پذیرفتند»، نوشتند: «عکس ایلان کردی پسر بچه سوری که در ساحل ترکیه غرق شده پیدا شد، یک سمبل دردناک از رنج پناهجویان سوریه است».

این دو نویسنده آمریکایی ادامه دادند: «خانواده ایلان برای فرار از فقر اردوگاه‌ها و کمپهای پناهجویان، امید به استقرار در کانادا داشتند اما به دلیل نبود حمایت‌بین‌المللی به قاچاقچیان انسان روی آوردند تا بتوانند به غرب بروند».

گوتینگر و گیبسون ادامه دادند: «در مجموع از مجموع ۸ کشوری که از سال ۲۰۱۱ بیشترین سلاح را به سوریه فرستادند، آنها در قیاس با آلمان تنها با پذیرش ۲ درصد پناهجویان موافقت کردند. ۱۶ میلیارد دلاری که تحت عنوان "کمک نظامی" از ۲۰۱۱ وارد سوریه شده در اختیار گروه‌های مختلف قرار گرفته است».

آنها افزودند: «همان کشورهایی که برای نیل به مزایا و منافع ژئوپلتیکی در تکه تکه کردن سوریه تعجیل دارند، حتی از قبول مسئولیتشان برای پذیرش تعداد نسبتا کم پناهجویان سرباز می‌زنند. جامعه بین‌المللی در تامین مالی اردوگاه‌های پناهجویان سوری در کشورهای فقیر همسایه سوریه ناکام مانده و شکست خورده است».

این دو ادامه دادند: «آمریکا مسئولیت خاصی در قبال تخریب در سوریه و همچنین در موضوع بحران پناهجویان آن دارد. اگر جورج بوش در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کرده بود، داعش که برآمده از القاعده در عراق است، امروز وجود نمی‌داشت. اوباما نیز مسئولیت زیادی در تراژدی سوریه دارد. آمریکا سالیانه در حال هزینه کردن نزدیک به ۱ میلیارد دلار در کمک مخفیانه و محرمانه نظامی به گروه‌های شورشی در سوریه بوده و نیز ۱۰ میلیون دلار در هر روز صرف حملات هوایی به داعش می‌کند که ۳۷ درصد این حملات در سوریه انجام می‌شود. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۵ سرویس تحقیقات کنگره، آمریکا از سال ۲۰۱۱ در مجموع کمکهای نظامی و "انسانی" حدود ۷.۷ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده؛ هزینه‌هایی که بیشتر به دست داعش رسیده است».

در این یادداشت آمده است: «با وجود تمام علاقه و آمادگی دولت اوباما برای شرکت و درگیر شدن در تخریب سوریه و همه ادبیات و لفاظی‌هایش درباره حقوق بشر، این دولت علاقه کمی به کمک کردن به پناهجویان سوری نشان داده است. بر اساس اعلام کمیته بین‌المللی نجات، آمریکا فقط حاضر به پذیرش ۱۴۳۴ پناهجوی سوری از مجموع ۴ میلیون پناهجو شده است. با توجه به ثروت عظیم دولت آمریکا در قیاس با عراق،‌ لبنان، ترکیه، مصر و اردن که میزبان ۹۵ درصد پناهجویان سوری است، این موضوع شرم‌آور است».

این دو آمریکایی در یادداشت خود جدولی نیز از فروش و تحویل تسلیحات به سوریه و نیز میزان پذیرش پناهجویان منتشر کردند اما اشاره‌ای به منبع اطلاعات مندرج در آن نکرده‌اند. تصویر این جدول را در زیر مشاهده کنید.


در این جدول میزان کمکهای تسلیحاتی غربیها به سوریه و پذیرش پناهجویان آمده است؛ کمکها و فروش تسلیحات غربی‌ها به مخالفان دولت بشار اسد صورت گرفته تا دولت آن ساقط شود.

و گروه‌های مسلح آمده است:

آمریکا از سال ۲۰۱۱ مبلغ ۷.۷ میلیارد دلار سلاح به سوریه فروخته و تنها ۱۴۳۴ پناهجو پذیرفته است

کانادا ۷۱۸ میلیون دلار سلاح داده و ۲۳۰۰ پناهجو را پذیرفته است

کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامل انگلیس، دانمارک، بلژیک، فرانسه هلند۸۸۲ میلیون دلار سلاح دادند و ۱۶۰۶۶ پناهجو پذیرفتند

روسیه ۳ میلیارد دلار سلاح داده و به صورت موقت ۱۳۹۵ پناهجو پذیرفته است

قطر سه میلیارد دلار سلاح داده و هیچ پناهجوی سوری نپذیرفته است

کویت ۴۰۰ میلیون دلار سلاح داده و هیچ پناهجوی سوری نپذیرفته است

امارات عربی متحده ۲۱۵ میلیون دلار سلاح داده و هیچ پناهجوی سوری نپذیرفته است

عربستان سعودی ۱۳۶ میلیون دلار سلاح داده و هیچ پناهجوی سوری نپذیرفته است
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *