شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۲
۲
گزارشی از کلاف سردرگم "شبکه ملی اطلاعات"

خبر وزیر ارتباطات از آماده شدن «لباس پادشاه»/ آقای وزیر؛ چرا با مردم رو راست نیستید؟!

شبکه ملی اطلاعات یعنی خداحافظی با اینترنت جهانی؟!
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 442820
همه این تناقضات در حالی است که هنوز تعریف درستی از شبکه ملی اطلاعات به مردم ارائه نشده است و چندان بی‌راه نیست اگر ادعا کنیم مردم، شبکه ملی اطلاعات را با جدایی از شبکه جهانی اینترنت برابر می‌دانند.
خبر وزیر ارتباطات از آماده شدن «لباس پادشاه»/ آقای وزیر؛ چرا با مردم رو راست نیستید؟!
گروه اقتصاد جهان نيوز: "وزارت ارتباطات مسئول اجرای بخش زیرساخت های ارتباطی این شبکه است و هم اکنون در این زمینه ۷۰ درصد این پروژه آماده بهره برداری شده است."

جمله فوق را محمود واعظی وزیر ارتباطات هفته گذشته ودر حاشیه مراسم ارتقای شبکه نسل سوم یکی از اپراتورهای تلفن همراه گفته و تاکید کرده بود: «توسعه زیرساخت های ارتباطی از جمله برنامه های وزارت ارتباطات است.»

وزارت ارتباطات: شبکه ملی اطلاعات آماده است!

واعظی در حالی در نهمین روز از شهریورماه ادعا کرد "۷۰ درصد شبکه ملی اطلاعات آماده است" که جهانگرد معاون وزیر ارتباطات حدودا یک ماه قبل‌تر و در روز ششم مردادماه مدعی شده بود "شبکه ملی آماده شده و گزارش پیشرفت این پروژه را برای ارائه به شورای عالی فضای مجازی آماده کرده ایم."!

وی در ادامه توضیحاتش با بیان اینکه البته ما هم‌اکنون هم شبکه ملی اطلاعات داریم، خاطر نشان می‌کند: "ما امروز از هر نقطه ایران می توانیم به صورت اینترنتی خدمات بگیریم و پرداخت بانکی انجام دهیم. این شبکه در سطح ملی ایجاد شده و به تدریج به تمامی نیازهای کاربران پاسخ خواهد داد؛ البته قبول داریم که تمامی خدمات بر روی این شبکه کامل نشده، اما به تدریج شبکه تکمیل خواهد شد."

ادعای تکمیل شبکه ملی اطلاعات از سوی نمایندگان وزارت ارتباطات اعم از وزیر و معاون وزیر در حالی مطرح می‌شود که اعضای شورایعالی فضای مجازی نظری کاملا متفاوت درباره این ادعاها دارند.

آسوشه: با شبکه ملی اطلاعات خیلی فاصله داریم!

تقریبا چند روز پس از اظهارات جهانگرد، عباس آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی و دبیر کمیته تخصصی فناوری کارگروه برنامه ششم توسعه فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: "بسیاری بر این باورند که شبکه ملی اطلاعات در کشور وجود دارد اما طبق الزامات تصویبی در شورایعالی فضای مجازی با آن چیزی که شبکه ملی اطلاعات می نامیم خیلی فاصله داریم ."

شاهمیرزایی: مدعیان راه‌اندازی شبکه اطلاعات مانند «خیاطان لباس پادشاه» هستند

البته این پایان کار نبود و علیرضا شاهمیرزایی عضو سابق شورایعالی فضای‌مجازی در گفت‌وگوی تفصیلی با گرداب، تصریح کرد: "وزارت ارتباطات دائما خبر از راه­‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می­‌دهد ولی شبیه همان خیاط‌هایی هستند که می‌گفتند لباس تن پادشاه است ولی پادشاه واقعا عریان بود! آنها خود را فعال نشان می‌­دهند و می­‌گویند سخت مشغول کار هستیم اما هیچ کس نتایج این گزارشات و فعالیت‌ها را نمی­‌بیند. نه ما به عنوان عضو شورا گزارش رسمی دیده‌­ایم و نه مردم. مردم می‌­توانند قضاوت کنند که آیا چیزی جز سرویس اینترنت جهانی در منازلشان دریافت می­‌کنند یا نه؟ آیا مردم مجموعه­‌ای از سرویس‌های داخلی که از اینترنت جهانی ارزان­تر باشد و کیفیت بهتری نیز داشته ­باشد را می­‌توانند در منازلشان دریافت کنند. آیا کسی طی این دو سال چنین سرویسی در منزل خود دریافت کرده است؟! خب هدف اصلی از ایجاد شبکه ملی اطلاعات که متصل کردن چند سرویس دولتی به آن نبود، بلکه باید این شبکه برای مردم ایجاد شود و مردم نتیجه آن را ببینند."



شاهمیرزایی با انتقاد از عدم تعامل دولت با شورایعالی فضای مجازی در رابطه با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، اذعان داشت: دکتر آسوشه به عنوان ناظر پروژه بارها اعلام کرده­‌اند که گزارش مکتوب در رابطه با شبکه ملی اطلاعات به شورا ارائه داده نشده است و نه­ تنها گزارش مکتوب نداده‌­اند، بلکه من عرض می‌­کنم که حتی برنامه خودشان را هم به شورا ندادند. در شورا فقط در حد چند سطر کلی، الزامات شبکه ملی اطلاعات تصویب شده است و اینکه با چه طرحی و چه برنامه­‌ای دارند این پروژه را اجرا می­‌کنند را هم هنوز به شورا اطلاع نداده­‌اند.»

انتظاری: شبکه ملی اطلاعات، اسلاید و پاورپوینت نیست که می گویید راه افتاده!

محمد حسن انتظاری دبیر شورایعالی فضای مجازی پا را فراتر از انتقاد از وزارت ارتباطات گذاشته و در حالیکه گویا از اقدامات عملی این وزارتخانه در رابطه با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، ناامید شده باشد، پیشنهاد تغییر مسئولیت اجرای این طرح ملی را به رئیس جمهور ارائه کرد.

وی در پاسخ به اظهارات مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر اینکه شبکه ملی اطلاعات هم اکنون در حال کار است، تاکید کرد: طراحی مفهومی و اجرای یک پروژه، استانداردهای علمی خود را دارد و اسلاید پاورپویتنی نیست؛ وزارت ارتباطات باید طرح علمی خود را در حوزه های مختلف همچون زیرساخت، ترافیک اطلاعات، مدیریت و ارتباطات سیستمی بین اجزای شبکه ملی اطلاعات ارائه کند تا بتوان قضاوت کرد که این پروژه اجرایی شده و یا خیر.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: براساس نسبت ترافیک اطلاعات در داخل و خارج کشور، استنباط ما براین است که شبکه ملی اطلاعات تاکنون در کشور ایجاد نشده و وزارت ارتباطات نیز تاکنون گزارشی در زمینه روند اجرای این شبکه به مرکز ملی فضای مجازی ارائه نکرده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تاخیر در تصمیم گیری‌ها در حوزه فضای مجازی را موجب عقب رفت کشور در این بخش عنوان کرد و گفت: با توجه به تاخیر جدی در اجرای پروژه شبکه ملی اطلاعات، پیشنهاد داریم که اجرای این پروژه به سازمان و یا ارگان دیگری واگذار شود که این موضوع را با ارسال نامه به شخص رئیس جمهور، پیشنهاد خواهیم داد.

آیا شبکه ملی اطلاعات یعنی خداحافظی با شبکه جهانی اینترنت؟!

همه این تناقضات در حالی است که هنوز تعریف درستی از شبکه ملی اطلاعات به مردم ارائه نشده است و چندان بی‌راه نیست اگر ادعا کنیم مردم، شبکه ملی اطلاعات را با جدایی از شبکه جهانی اینترنت برابر می‌دانند.

البته پر واضح است که مقصر اصلی این نا آگاهی، مسئولان هستند که نتوانسته‌اند تصویر واضحی از شبکه ملی اطلاعات برای مردم ترسیم نمایند. حال؛ در این بین مردم هستند و دو عامل بی‌مهری با یک پروژه ملی؛ اول هجمه ناجوانمردانه بنگاه‌های داخلی و خارجی که از عدم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات سود می‌برند؛ دوم بی‌توجهی مسئولان در تبیین هرچه بهتر این پروژه عظیم که قطعا در نهایت به سود کشور تمام خواهد شد.

لذا به نظر می‌رسد این پروژه ملی بر زمین مانده از دو تهدید اساسی رنج می برد؛ اول عدم هماهنگی مسئولان ذیربط در رابطه با این پروژه ملی و دوم عدم اطلاع‌رسانی صحیح به مردم. که همه این عوامل باعث کاهش مطالبه‌گری مردم و رسانه‌ها در این حوزه شده است.

منبع: گرداب
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شرافت زاده
به عنوان یک متخصص تحصیل کرده آمریکا و تاجر امورات بین الملل عرض می کنم که همه تان سر کار هستید چون شبکه ای به نام ملی اطلاعات نمی تواند به پا شود و آقای وزیر هم با من هم عقیده است!!

تا حالا هم به جز یک مشت اسلاید کاری انجام نشده است!
یک عضو بهره مند از فیوضات دولت راستگویان!!!
France
همون بهتر كه راه اندازي نشه