دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

دستوردولت برای‌برخورد با بهشت زمین‌خواران

شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۴
کد مطلب: 441331
تغییر کاربری زمین های کشاورزی مرتضی گرد و ورود موقوفه خواران به این زمینهای وقفی باعث شد که پس از مدت زمان کوتاهی، اراضی زراعی قطعه قطعه شده و آماده ساخت و سازهای غیر مجازی شود که خود، جرقه مشکلات بزرگتری بود.
به گزارش جهان به نقل از خط خبر، روستای حاشیه ای مرتضی گرد از منظر زمین خواری و ساخت و سازهای غیرمجاز از یک سو و بحران ها و مشکلات اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی در آن، مدتی است که به موضوعی خاص تبدیل شده و کار به جایی رسیده که پای مصائب مرتضی گرد به مصوبات دولتی هم کشیده شده است.

در حالی مسئولان شورای شهر تهران مدتهاست از تبدیل مرتضی گرد به منطقه ای جرم خیز خبر می دهند که تا به امروز هیچ یک از مقامات اجرایی و استانداری و سایر نهادهای مسئول نتوانسته اند در مقابل مافیای زمین خوار این منطقه، اقدام تاثیرگذاری انجام دهند چراکه این منطقه، از حوزه شهری تهران خارج است و عملا مسئولیت آن با بخشداری و دهیاری است.

منطقه مرتضي‌ گرد که در جنوب غربی تهران، در شرق کوره های آجرپزی و و شمال زمین های کشاورزی واقع شده است، در سال های نه چندان دور روستای خوش آب و هوایی بود. مردم این روستا که در گذشته توسط فردی به نام مرتضی گرد اداره می شد، تا چند سال پیش هم به کشاورزی اشتغال داشتند اما در سال های گذشته، تغییر کاربری زمین های مزروعی این منطقه درآمدهای فراوانی را برای روستاییان سابق و زمین خواران امروز به ارمغان آورد.

تغییر کاربری زمین های کشاورزی مرتضی گرد و ورود موقوفه خواران به این زمینهای وقفی باعث شد که پس از مدت زمان کوتاهی، اراضی زراعی قطعه قطعه شده و آماده ساخت و سازهای غیر مجازی شود که جرقه مشکلات بزرگتری بود چراکه مرتضی گرد کم کم تبدیل به ملغمه ای از خرده فرهنگ هایی متفاوت از مهاجرین بیگانه شد.

اما هشدارها و تاکیدات اعضای ارشد شورای شهر تهران، بالاخره با نتایجی همراه بود و شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، با صدور ابلاغیه ای خطاب به استاندار تهران، دستوراتی را در خصوص جلوگیری از گسترش مشکلات مربوط به این منطقه صادر کرد.


به گزارش خط خبر، بر اساس این ابلاغیه، از کلیه دستگاههای مسئول بخصوص وزارت جهادکشاورزی، استانداری تهران و شهرداری های مربوطه خواسته شده است برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرقانونی و تخلفات ساختمانی در اراضی پیرامون روستای مرتضی گرد و نیز جلوگیری از تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در روستاهای کاشانک و پلائین، جدیت و اهتمام ویژه ای داشته باشند.

حال باید منتظر ماند و دید، هشدارهای سالهای گذشته نهادهای متخصص شهری، با دستور روزهای اخیر به استاندار تهران تا چقدر توسعه یکی از بهشت های زمین خواران در پایتخت را متوقف خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *