چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۰

سرشماری جدید از موش‌های پایتخت

چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب: 440905
رئیس کمیسیون سلامت به شورای شهر تهران به همراه مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در بازدید خود از وضعیت موش‌های شهر تهران تاکید کردند که آمار جدید موش‌های شهر تهران آذر ماه اعلام خواهد شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به همراه رضا قدیمی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران و باقرصاد قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران پیش از ظهر امروز بازدیدی از سطح شهر تهران در خصوص بررسی روند کنترل حیوانات ناقل بیماری و بلاصاحب داشتند.

در حاشیه ای بازدید رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به جمعیت حیوانات موزی آزار دهنده اظهار کرد: این حیوانات آسیب‌های جدی را در بخش روحی و روانی و همچنین بهداشتی به شهروندان می‌زنند.

وی تصریح کرد: اقداماتی از اوایل سال گذشته در خصوص مبارزه و مقابله با چنین حیواناتی در سطح شهر تهران آغاز شده است که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

حافظی با اشاره به آمار اعلام شده در خصوص جمعیت موش‌های بیان داشت در گذشته آماری بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر آمار موش‌ها اعلام شده بود که این آمار به دلیل اینکه غیرعلمی و غیرکارشناسانه بوده صحیح و درست نبوده که خوشبختانه دوستان ما در شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل بر اساس روشی علمی به صورت تخمینی آمار موش‌ها را اعلام کردند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران افزود: اواخر پاییز سال گذشته، توسط شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران آمار یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری موش‌ها در شهر اعلام گردید.

حافظی گفت: امیدواریم با همکاری مردم شاهد تاثیر بیشتر اقدامات در حوزه کاهش حیوانات موزی و بخصوص موش در شهر تهران باشیم.

وی تاکید کرد: در طول یک سال گذشته اقداماتی برای مقابله با موش‌ها آغاز شده است و استفاده از فوم و مسدود کردن شبکه‌های زیر زمینی، آموزش اصناف برای رعایت بهداشت، عدم ریختن نخاله‌ها به جوی آب از جمله اقداماتی است که در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

وی تمدید جواز کسب اصناف را منوط به گذراندن آموزش‌های مدنظر در خصوص رعایت کردن مسایل فوق دانست و گفت: امیدواریم با سرشماری که آغاز خواهد شد و تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت شاهد کاهش آمار موش‌ها در شهر تهران باشیم.

رضا قدیمی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران نیز در حاشیه بازدید از برخی از خیابان‌های شهر تهران (خیابان مصطفی خمینی، میدان مولوی، میدان شوش) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موضوعاتی در کمیسیون سلامت پیگیری می‌شود که مستقیما در راستای ارتقای سلامت شهروندان است و اعضای کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با دقت بسیار مسایل را دنبال می‌کند که این موضوع قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: در اجرای ماده ۳۱ برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، این نهاد مکلف شده است که برای کنترل جمعیت جانوران شهری به ویژه موش و سگ‌های بدون صاحب طرح‌هایی را آماده کند.

قدیمی ادامه داد: به همین منظور و در راستای حفظ و بهداشت و کنترل جمیعت حیوانات بدون صاحب و در واقع حفظ سلامت شهروندان،‌شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران برنامه‌ای را آماده کرده‌اند که این برنامه در حال حاضر تقدیم به شورای شهر شده است.

مدیرعامل ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اهداف برنامه کنترل جمعیت جانوران شهری خاطر نشان کرد: رفع نگرانی شهروندان و کاهش جمعیت حیوانات بدون صاحب، کاهش زیست‌گاه موش در محیط شهری، حذف یا محدود نمودن تدریجی عوامل ازدیاد جمعیت حیوانات مضر شهری، کاهش تدریجی وفور جمعیت جانوران مضر شهری و بکارگیری شیوه‌های نوین مبارزه، مشارکت شهروندان در امر مبارزه و همکاری سازنده فعالان و مشارکت بین بخشی سازمان‌ها با شهرداری تهران و همچنین ایجاد کارگاه‌های آموزشی دایم از اهداف اصلی این برنامه محسوب می‌شوند.

قدیمی گفت: ما در برنامه جامع کنترل جانوران مضر شهری مکلف هستیم تا پایان برنامه پنج ساله دوم میزان مبارزه شیمیایی با جانوران مضر شهری را به ۱۵ درصد برسانیم که هم اکنون این آمار حدود ۳۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران خاطر نشان کرد: ما به دنبال این هستیم که به اهداف برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران درخصوص مبارزه با جانوران مضر شهری برسیم و در این مسیر از ظرفیت تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌ها و همچنین روش‌های تلفیقی استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به جمیعت سگ‌های بی‌صاحب در شهر اضافه کرد: به جرات می‌توان گفت که در دو سال اخیر یک سگ در محدوده شهر تهران با تفنگ کشته نشده است و تمام فعالیت‌های ما به صورت زنده‌گیری سگ‌ها بوده است.

وی گفت: طی دو سال اخیر اکیپ‌های زنده‌گیری سگ‌ها با استفاده از ابزارهای بیهوشی که توسط مهندسین داخلی آماده شده است اقدام به زنده‌گیری سگ‌ها نموده‌اند و در حال حاضر این ابزار یکی از مدرن‌ترین ابزار در بحث زنده‌گیری سگ‌ها محسوب می‌شود و در حال حاضر غریب به ۳۰ قبضه از این ابزار تولید شده است.

قدیمی در ادامه با اشاره به اقدامات اجرایی برنامه مبارزه با جوندگان موزی تاکید کرد: برآورد جمعیت جوندگان، مدیریت تلفیقی، کنترل جمعیت جوندگان، مشارکت شهروندان، سازماندهی و پایش نظام‌مند عملیات توانمندسازی تشکل‌های مردمی و تخصصی از جمله اقدامات دراین حوزه محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در ادامه به اقدامات انجام شده در بخش کنترل و مبارزه با موش‌های شهر تهران گفت: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، خانه شهریاران جوان، سازمان حفظ نباتات کشور و انستیتو پاستور ایران و تبیین الگوهای جدید بخش از اقدامات محسوب می‌شود.

وی به اقدامات در بخش زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب اشاره کرد و افزود: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با انجمن بین‌المللی حمایت از حیوانات، انجام طرح مطالعاتی مشترک ساماندهی با انجمن حمایت از حیوانات جهت راه‌اندازی کلینیک دامپزشکی سیار از دیگر اقدامات در بخش زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته نخستین کلینیک دامپزشکی سیار در یکی از بوستان‌ها ساخته خواهد شد.

وی در ادامه به آمار عملکرد کنترل و مبارزه با موش‌ها در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در ۵ ماهه ابتدایی سال ۹۴ اشاره کرد و ادامه داد: ۶ هزار لاشه بر اساس مبارزه شیمیایی و ۳ هزار لاشه بر اساس مبارزه مکانیکی جمع‌آوری شده است.

قدیمی خاطر نشان کرد: در فروردین ماه ۱۲۴۲ لاشه براساس مبارزه شیمیایی، ۵۶۸ لاشه براساس مبارزه مکانیکی، اردیبهشت ماه ۷۷۸ لاشه براساس مبارزه شیمیایی، ۶۵۸ لاشه براساس مبارزه مکانیکی، خرداد ماه ۱۰۸۹ لاشه براساس مبارزه شیمیایی، ۵۱۱ لاشه براساس مبارزه مکانیکی و تیر ماه ۱۴۷۹ لاشه براساس مبارزه شیمیایی، ۵۶۰ لاشه براساس مبارزه مکانیکی، مرداد ماه ۱۳۹۹ لاشه براساس مبارزه شیمیایی، ۶۰۰ لاشه براساس مبارزه مکانیکی جمع‌آوری شده است.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه یک بیستم از لاشه موش‌ها در جوی آب‌ها دیده نمی‌شود به همین منظور بایستی ۶ هزار لاشه پیدا شده را ضربدر ۲۰ لاشه کنیم و در واقع تعداد لاشه‌های جمع‌آوری شده در ۵ ماهه گذشته از سال ۹۴ به ۱۲۰ هزار لاشه می‌رسد.

قدیمی به عملکرد زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب در ۲۲ منطقه شهرداری تهران در ۵ ماهه گذشته از سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: در فروردین ۸۱۰ ، اردیبهشت ۱۳۸۰، خرداد ۸۹۹، تیر ۹۱۲، مرداد ۸۴۸ سگ‌های بدون صاحب زنده جمع‌آوری شده‌اند.

وی افزود: به طور میانگین ما ماهیانه ۹۷۰ سگ زنده‌گیری می‌کنیم که توسط ۱۰ اکیپ این کار انجام می‌گیرد و هر اکیپ روزانه ۳ سگ را زنده گرفته و آنها را به مکانی که تهیه شده‌اند انتقال می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: این کار از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح و توسط گروهی خاص انجام می‌پذیرد.

به گزارش فارس‌، درحاشیه بازدید از برخی ازمناطق شهر تهران (خیابان مصطفی خمینی، خیابان مولوی، میدان مولوی و میدان شوش) تعدادی از کسبه و شهروندان ضمن اشاره به اینکه تعداد موش‌ها در دو سال اخیر کاهش پیدا کرده است اذعان داشته‌اند در برخی از ساعات روز تعداد موش‌ها قابل توجه است و مشکلاتی را برای خانواده‌ها و کسبه ایجاد می‌کنند.

حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران ضمن گپ و گفت‌وگو با کسبه و شهروندان تهرانی به آنها قول داد که میزان موش های شهر تهران با اقداماتی که در دستور کار شورا و شهرداری است در آینده کاهش پیدا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *