شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

تاثیر بلندمدت خشکسالی بر نابودی جنگل ها

دوشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 440428
دانشمندان کشف کرده اند به پایان رسیدن خشکسالی همواره به معنای پایان حتمی خطر پیش روی جنگل ها نخواهد بود و اثرات خشکسالی ممکن است حتی تا ۱۰ سال پس از اتمام خشکسالی نیز موجب نابودی جنگل ها شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه دوک بر روی حدود ۲۹ هزار اصله درخت در نواحی کارولینای شمالی نشان داده است که به پایان رسیدن خشکسالی همواره به معنای پایانی سریع برای خطر پیش روی جنگل نخواهد بود.

دکتر« آرون بردانیر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این پژوهش ها، اولین تحقیقاتی است که به نتایجی مستدل دست یافته که بر مبنای آن می توان نشان داد که کاهش رشد درختان در طول دوره خشکسالی می تواند شانس بقای بلندمدت درختان در جنگل های جنوب شرقی ایالات متحده را تا یک دهه بعد از خشکسالی کاهش دهد.»

«جیمز کلارک»، یکی از مشارکت کنندگان در این تحقیق، در این باره می گوید: «هر ساله با استفاده از اندازه گیری شدت مرگ و میر درختان می توان به شدت خشکسالی در جنگل ها و محیط زیست پی برد. اما شدت تخریبی که در اثر خشکسالی ایجاد شده است می تواند در سال های آینده باعث از بین رفتن درختان شود.»

به این ترتیب به نظر می رسد که نمی توان پایان خشکسالی را به معنای پایان خطر برای درختان دانست. کلارک در ادامه اظهارات خود اضافه کرد: «از آن جایی که آب و هوای کره زمین در حال گرم شدن است خشکسالی در جنگل های جنوب شرقی آمریکا به روندی مداوم و مکرر تبدیل شده است. این مشکل در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ جهانی است.»

از آن رو که رشد درختان در طول مدت خشکسالی کم می شود، توانایی درخت را برای جذب کربن مورد نیاز تحت الشعاع قرار می دهد. اگر درخت نتواند این روند را معکوس کند به تدریج از بین خواهد رفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *