کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در حاشیه یک استیضاح و چند مقصر؛

آدرس اشتباهی که مجلس می‌رود! / مقصر مشکلات تولید و تجارت، نعمت‌زاده است یا طیب‌نیا؟

31 مرداد 1394 ساعت 10:23

چه‎ کسي بايد استيضاح بشود؟ وزير اقتصاد يا وزير صنعت، معدن و تجارت؟ اين سوال را از هريک از نمايندگان مجلس بپرسيد ترديدي نيست که بيش از ۹۰ درصد نمايندگان انگشت اشاره خود را به‎سمت نعمت‎زاده مي‎برند...


گروه اقتصاد جهان‌نیوز: چه‎ کسی بايد استيضاح بشود؟ وزير اقتصاد يا وزير صنعت، معدن و تجارت؟ اين سوال را از هريک از نمايندگان مجلس بپرسيد ترديدي نيست که بيش از ۹۰ درصد نمايندگان انگشت اشاره خود را به‎سمت نعمت‎زاده مي‎برند؛ وزيري که به‎دليل کهولت سن و حجم بالاي فعاليت اين بخش نتوانست تمام منظومه‎‎هاي توليد و تجارت را با هم مرتبط کند تا هرکدام از بخش‎‎هاي مذکور پشتيبان هم باشند و به‎دليل بي‎اطلاعي از بخش تجارت و اطلاعات ناقص و قديمي از توليد، هم‌اکنون نه توليد احيا شده و نه تجارتي وجود دارد. به‎طوري که بنا به گزارش‌هاي رسمي موجود، طي چهارماه گذشته توليد به طرز قابل توجهي کاهش يافته، صادرات با کله سقوط کرده و اکثر توليد‎کنندگان به‎دليل رکود عميق در اقتصاد از وزير صنعت، معدن و تجارت ناراحت هستند.

به گزارش جهان، گسترش روز به روز قاچاق در سطح عرضه و حذف طرح شبنم و ايرانکد به بهانه فساد در آن بدون اينکه در حوزه قاچاق کالا تدبيري انديشيده شود، از تصميمات وزير کهنسال کابينه است. واگذاري اختيارات تنظيم بازار و ر‎ها کردن آن به حال خود ـ به‎نحوي که هر روز اسب سرکش قيمت‎ها بازاري را به هم مي‎ريزد به‎طوري که معلوم نيست چه‎ کسي پاسخگوست ـ، بي‌اثر کردن سازمان حمايت از مصرف‎کننده و توليدکننده، جلوگيري از اقدامات بازرسي و ممنوعيت ارسال پرونده به تعزيرات از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت که آثار آن بر بازار‎ها کاملا مشهود است، همگي دلالت بر آن دارد که جايي براي ماندن نعمت‌زاده در دولت نيست اما معلوم نيست که چرا وزيري با اين همه اشتباه و تقصير هم‎چنان بر مسند وزارت مي‎ماند و نمايندگان مجلس به وزير اقتصاد که به خوشنامي، سلامت اقتصادي، پاکدستي و از همه مهم‎تر تعهد و تخصص در علم اقتصاد شهره است، کارت زرد سوم را ميدهند؛ موضوعي که شديدا تعجب همگان را برانگيخته و اين سوال را به ذهن متبادر مي‎کند که نکند به مجلس گراي اشتباه مي‎دهند!

از محور‎هاي مهم طرح نمايندگان براي استيضاح علي طيب‎نيا، وزير امور اقتصادي و دارايي و شاگرد اول کابينه در راي اعتماد، افزايش رشد نقدينگي، افزايش ماليات اصناف، افزايش قاچاق کالا به ۲۵ ميليارد دلار در سال، عدم واگذاري تصدي‎ها در قالب سياست اصل ۴۴ و بحث رکود اقتصادي عنوان شده است که نگاهي دقيق به اين سرفصل‎‎ها نشان مي‎دهد که بخش عمده‎اي از اين سوال‎ها مربوط به وزير اقتصاد نيست.

رشد نقدينگي که از نظر اقتصادي مهم‎ترين عامل آن سياست پولي انبساطي و انتشار پول پرقدرت بانک مرکزي بر اثر افزايش بدهي دولت است، با ضريب تکاثري، تبديل به پنج برابر خلق پول در اقتصاد مي‎شود و از سياست‎‎هاي بانک مرکزي سرچشمه مي‎گيرد.


يکي ديگر از محور‎هاي استيضاح وزير اقتصاد که در پي اعتراض اصناف مطرح شده اين است که چرا براي گرفتن ماليات در شرايط رکودي به اصناف فشار وارد مي‎شود؟

اينجا سوال اين است که آيا رئيس کل سازمان امور مالياتي تصميم‎گير است يا وزير اقتصاد؟ مثلا ماليات ارزش افزوده امسال به نرخ ۹ درصد گرفته شد. يا ماليات عملکرد براساس توافق بين نمايندگان اصناف (اتاق اصناف) و سازمان امور مالياتي در بند الف با رشد ۱۵ درصد، ۱۲ درصد و هشت درصد براي بند‎هاي ديگر تعيين شد. آيا واقعا فردي را به‎خاطر مصوبه‎اي که در آن دخالت نداشته، بايد بازخواست کرد.

براساس آمار گفته مي‎شود سهم اصناف از توليد ناخالص داخلي کشور حدود ۲۶ درصد اما سهم آن‎ها از کل درآمد مالياتي کمتر از هشت درصد است، با اين حال بيشترين اعتراض به ماليات را اصناف انجام مي‎دهند؛ کارگراني که قبل از دريافت حقوق، مالياتشان به‎دليل شفاف‎ بودن درآمد برداشته مي‎شود، هيچ اعتراضي ندارند و مردمي که به‎عنوان خريدار کالاي نهايي ماليات ۹ درصد ارزش افزوده را مي‎پردازند، اعتراض نمي‎کنند، اما اصنافي که پول بيت‎المال را در ارزش افزوده سه ماه و در ماليات عملکرد يک سال نزد خود نگه مي‎دارند و بعدا مي‎خواهند ابراز کنند يا قسطي بپردازند، گاهي جيغ بنفش سر مي‎دهند و در نهايت وزيران را به استيضاح مي‎کشانند.

يکي ديگر از محور‎هاي استيضاح وزير، مقابله با قاچاق ۲۵ ميليارد دلاري کالا به کشور است اما قاچاق از چه ‎چيزي ناشي مي‎شود؟ مسئول مبارزه با قاچاق چه‎ کسي است؟ غير از اين است که وزير صنعت با حذف غيرمسئولانه طرح‎هاي مبارزه با قاچاق به قاچاق دامن زد؟ حالا به‎نظر نمايندگان محترم چه ‎کسي بايد استيضاح شود؟ نعمت‌زاده يا طيب‌نيا؟

منبع: هفته‌نامه پنجره


کد مطلب: 439972

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/439972/آدرس-اشتباهی-مجلس-می-رود-مقصر-مشکلات-تولید-تجارت-نعمت-زاده-یا-طیب-نیا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com