سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۱

عالمی که‌پس‌ازرحلتش صفویه‌سرنگون شد

پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 439693
نفوذ ایشان به عنوان یک سیاستمدار نیز در دربار صفوی قوی بود و تدبیر خاصی که در زمان سلاطین بی کفایت داشتند مانع از نفوذ دشمنان به ایران می‌شد به طوریکه پس از فوت علامه کشور دچار هرج و مرج شد و افغان‌ها به ایران حمله کردند و صفویه سرنگون شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدباقر بن محمدتقی بن مقصود علی مجلسی معروف به علامه مجلسی در سال ۱۰۳۷ هجری مساوی عدد ابجد جمله «جامع کتاب بحارالانوار» در اصفهان متولد شد.

در آستانه سالروز بزرگداشت علامه (۳۰ مرداد) مروری بر اندیشه‌ها و فعالیت‌های وی خواهیم داشت:

علامه مجلسی در طی دوران تحصیل خود سریعتر از سایرین مدارج معنوی و کمالات روحی را طی کرد تا آنجا که به وی عالم ربانی نام نهادند.

از جمله مهمترین خصائص اخلاقی علامه می‌توان به توجه ایشان به یاد خدا، زیارت و توسل، زهد و پارسایی و تواضع اشاره کرد. سید نعمت‌الله جزائری از شاگردان علامه می‌گوید که ایشان هیچگاه از یاد خدا غافل نبود و تمام اعمالش را با قصد قربت انجام می‌داد.

ایشان با وجود همه مشکلات زمانی و امکاناتی در آن دوره مدام به زیارت اهل بیت (ع) در کربلا، مشهد مقدس، خانه خدا و ... می‌رفتند و توجه خاصی به معصومین (ع) داشتند و پیرامون ادعیه و زیارات مطالب زیادی در بحارالانوار آورده‌اند.

ساده‌زیستی علامه زبانزد همه بود ایشان در عهد صفوی شیخ‌الاسلام حکومت صفوی بودند و بنابراین تمامی امکانات دولت در دستشان بود اما به زهد و سادگی معروف بودند و هیچگاه نیز به سن و مقام اجتماعی افراد آنها را قضاوت نمی‌کردند. جمع تمام این خصائص در وی کمالات روحی و معنوی ایشان را بسیار ممتاز کرده بود.

همچنین علامه در بین مردم نفوذ زیادی داشت و به دلیل سحر خاصی که در معنویات داشتند مردم را از همه مکان‌ها حتی از می‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها به مساجد می‌کشاند و رونق خاصی به مساجد داده بود. به ویژه در ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر جمعیت بی سابقه‌ای را به مساجد سوق می‌داد.

نفوذ ایشان به عنوان یک سیاستمدار نیز در دربار صفوی قوی بود و تدبیر خاصی که در زمان سلاطین بی کفایت داشتند مانع از نفوذ دشمنان به ایران می‌شد به طوریکه پس از فوت علامه کشور دچار هرج و مرج شد و افغان‌ها به ایران حمله کردند و صفویه سرنگون شد.

پس از فوت علامه ،کشور دچار هرج و مرج شد و افغان‌ها به ایران حمله کردند و صفویه سرنگون شد.

علامه با اقتداری که در مسائل اجتماعی و سیاسی و کشف نسخه‌های کمیاب کتب قدما داشت میراث عظیمی را از نابودی نجات داد.

وی در بین اصولی‌ و اخباری‌ها روشی معتدل به خرج داد و در زمینه علوم عقلی نیز تبهر یافت و بنابراین از بزرگانی بود که علوم عقلی را نظیر فلسفه تدریس می‌کرد با این حال سرچشمه همه چیز را وحی می‌دانست و به نشر روایات معصومین (ع) می‌پرداخت.

نقطه حساسیت علامه مجلسی انحراف در دین بود وی با صوفی‌ها مبارزه کرد و در این مسیر از اهل بیت (ع)کمک گرفت.

از مهمترین اساتید علامه مجلسی می‌توان به محمدتقی مجلسی (پدر) ، علامه حسن علی شوشتری، امیرمحمد مؤمن استرآبادی، میرزای جزایری، شیخ حر عامل، ملامحسن استرآبادی، ملاصالح مازندرانی و ملامحسن فیض کاشانی بودند.

وی در مسیر احیای علوم اهل بیت (ع) مسیر فیض را در پیش گرفت و کتب اربعه را به درس و بحث کشاند و با خود فکر می‌کرد که تدریس کتب اربعه اینها را از خطر نابودی حفظ می‌کند اما برای دیگر کتب باید چه کرد؟ از سوی دیگر تعصب خشک اهل سنت نیز در نابودی ذخایر شیعه و سقوط دولت صفویه خیلی نگرانی‌هایی برای او بود.

به همین دلیل تلاش‌هایی برای حفظ آثار شیعه و به دست آوردن آنها انجام داد بنابراین در این تلاش دویست اصل ازاصول چهارصدگانه معتبر شیعه را به دست آورد و نفیس‌ترین کتابخانه تشیع را گردآورد، حتی کتب گرانقدر را از طریق شاه ایران از دیگر کشورها تهیه و در این کتابخانه قرار می‌داد.

*منابع:

- یادنامه علامه مجلسی
- نابغه فقه و حدیث
-زندگینامه علامه مجلسی
-الامل الآمال، حر عاملی
- اعیان الشیعه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *