کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توافق هسته ای، بارش‌ها را زیاد و گرما را کم کرده است!

29 مرداد 1394 ساعت 0:35

رفتار دولتی‌ها تا قبل از توافق ایران و ۵+۱ بر سر جمع‌بندی برجام به گونه‌ای بوده که جامعه در انتظار معجزه توافق بوده است!


به گزارش جهان، توقع عمومی برای معجزه کردن توافق، نتیجه وعده‌ها و اظهارات دولتی‌ها درباره توافق بوده است. دولتی‌ها برای ایجاد مطالبه توافق در جامعه، از آب خوردن تا ازدواج جوانان را وابسته به توافق کردند، اما مقامات دولتی پس از اعلام توافق بر سر برجام، در حالی که جامعه در انتظار خبرهای خوش از نتیجه توافق بود؛ بار دیگر ترجیح داد تا وعده‌ آینده را بدهد.

در حالی که انتقادات فنی و حقوقی متعددی از سوی نخبگان و کارشناسان مختلف به طرح پرحرف و حدیث «برجام» وارد شده، عابد فتاحی از نماینده‌های حامی دولت در اظهاراتی عجیب نشان داد دست حامیان افراطی توافق تا چه اندازه خالی است و چنین متنی جای دفاع چندانی ندارد.

وی در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های محلی استان آذربایجان ضمن دفاع تمام قد از «برجام» اعلام کرده است: « بعد از مذاکرات شرایط لازم برای احیای دریاچه ارومیه ایجاد شده است، همان‌طور که مشاهده می‌کنید شرایط جوی کشور بعد از مذاکرات تغییر کرده و بارش‌ها افزایش پیدا کرده است! گرمای هوا در شهرهای بزرگ کشور کاهش یافته و به نظر می‌رسد، علت خشکسالی‌های اخیر جنگ و جدال هسته‌ای بوده است!»

به گزارش شبکه خبر دانشجو، شواهد نشان می‌دهد که این تنها فتاحی نیست که با رویاپردازی و تخیل در عالم سیاست سر و کار دارد، بلکه شمار سیاستمداران دارای «تخیلات شاعرانه» در سال‌های اخیر بسیار زیاد شده است. نمونه‌هایی از این فانتزی‌های شاعرانه در ادامه مورد اشاره قرار می‌گیرد؛

رئیس‌جمهور: «ما وقتی می‌گوییم باید تحریم‌های ظالمانه رفع شود بعضی‌ها چشمانشان زیاد نچرخد، تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا... مشکل محیط‌زیست... و آب خوردن مردم حل شود.»

اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس‌جمهور): «اینکه می‌گویند تحریم‌ها روی آب آشامیدنی مردم هم تأثیر گذاشته کاملا درست است.»

علی یونسی (مشاور رئیس‌جمهور): «با رفع تحریم، مشکل ازدواج هم حل می‌شود.»

علی جنتی (وزیر ارشاد): «برداشته شدن تحریم‌ها وضعیت سینمای ایران را بهتر می‌کند.»

ایوبی (رئیس سازمان سینمایی): «حالا مطمئنم با این اتفاق بزرگ و تاریخی (توافق هسته‌ای) که آن را مدیون خیلی چیزها از جمله مقاومت مردم و سیاست‌های درست اقتصادی دولت هستیم، وضعیت هنرهای ما در دیگر کشورها تغییرات مثبتی خواهد داشت.»

این مشتی از خروار اظهارات سیاسیون در گره زدن تمامی مشکلات کشور از آب خوردن مردم تا اسکی کردن به تحریم‌هاست!

جمع‌بندی مذاکرات در قالب برجام سبب شد تا زنگ حساب دولت برای حل مشکلات ریز و درشت مردم فرا برسد. این ‌بار اما بسیاری از دولتمردان با به فراموشی سپردن وعده‌های فانتزی پیشین، پا به دنیای واقعیت‌ها گذاشتند و با چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای، سخن از عدم تاثیرگذاری توافق بر زندگی مردم راندند! رئیس‌جمهوری در یکی از نخستین واکنش‌ها به چشم‌انتظاری مردم برای حل مشکلاتشان با به نتیجه رسیدن مذاکرات گفت: «اینکه کسی فکر کند امروز توافق شد فردا آثارش را می‌بیند این‌طور نیست، بهره‌برداری از توافق زمان می‌برد.» عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی همین خط خروج از عالم رویاها را با این اظهارات پی گرفت: «بازار مسکن بازار داخلی است و توافق هسته‌ای خیلی نمی‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی این بازار داشته باشد.»

نعمت‌زاده وزیر صنعت هم از قافله عقب نماند و با باز کردن گره کاهش قیمت خودرو از پای توافق، این بار آن را به کاهش قیمت ارز گره زده و گفت: «اگر نرخ ارز کاهش یابد ممکن است قیمت خودروهای خارجی کاهش یابد.»
سعید لیلاز عضو شورای مرکزی کارگزاران، از احزاب نزدیک به دولت هم به کمک دوستان توجیه‌گرش در دولت پیوسته و به وکالت از مردم و از زبان آنان مدعی شد: «کسی گمان نمی‌کند با رفع تحریم مشکلات اقتصادی رفع شود.»
منبع: کیهان


کد مطلب: 439683

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/439683/توافق-هسته-بارش-ها-زیاد-گرما-کم-کرده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com