جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

رحیمیان: آژانس در ایران نظارت آنلاین ندارد

يکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۰
کد مطلب: 438830
مشاور صالحی گفت: آژانس نظارت آنلاین در ایران ندارد و اگر چنین درخواستی هم از ایران می‌داشت ما آن را قبول نمی‌کردیم.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، پژمان رحیمیان، مشاور رییس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل حوزه ریاست که همزمان عضو تیم مذاکره هسته‌ای ایران است عصر شنبه در سخنانی در مراسم تقدیر از خبرنگاران به سوالات آنان درباره ابعاد فنی برجام پاسخ داد.

رحیمیان در پاسخ به این که از سال هشتم تا دهم توافق میزان تولید سانتریفیوژهای پیشرفته ایران ۲۰۰ عدد عنوان شده است گفت: این ۲۰۰ عدد مربوط به سال‌های ۸ تا ۱۰ است، نه این که در سال ۸، ۲۰۰ تا تولید می‌شود و باز هم در سال ۱۰، ۲۰۰ تای دیگر. تاکید مذاکره‌کنندگان این است که محدودیت‌های ما تا سال ۸ وجود دارد و از آن سال به بعد توسعه صنعت هسته‌ای شروع می‌شود. ما پس از سال هشتم به ایجاد زیرساخت‌ها می‌پردازیم که این بین یک تا ۲ سال زمان می‌برد.

او هم‌چنین درباره ساخته نشدن روتورهای سانتریفیوژ در این ۸ سال گفت: روتورها قسمت حساس سانتریفیوژ هستند و نگهداری آن‌ها کاری بسیار سخت و هزینه‌بردار است و به همین دلیل فنی ما ساخت آن‌ها را به بعد از سال هشتم موکول کردیم. با این حال ما درباره این که چه ماشینی و چند تا پس از سال هشتم تولید کنیم محدودیتی نداریم.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره کمیسیونی که قرار است ایران خرید اقلام دومنظوره‌اش را به آن اعلام کند گفت: برای اقلام دومنظوره دو فهرست داریم که می‌تواند به روز هم شود. اقلام دومنظوره از قبل هم به خاطر تحریم‌ها ورودش به کشور ممنوع بوده است. کشورهای صادرکننده این اقلام نسبت به فروش آن‌ها شرایط و قوانین ویژه‌ای دارند و باید از صلح‌آمیز بودن کاربری این اقلام مطمئن شوند. ما تاکنون این اقلام را از بازار سیاه می‌خریدیم که از هر ۳ قلم جنس دو تای آن مورد خرابکاری صنعتی قرار می‌گرفتند اما امروز می‌توانیم خرید این اقلام را از کمیسیون مشترک درنظر گرفته شده پیگیری کنیم و در صورتی که مشکلی پیش آید این کمیسیون باید پاسخگو باشد. علاوه بر این،‌ این کمیسیون برای همه کشورها است و ما وارد «محدودیت برای همه» شده‌ایم.

رحیمیان گفت: چنان چه بخواهیم صادرات مواد و تاسیسات هسته‌ای داشته باشیم از همین مسیر دنبال می‌شود.

وی درباره نوع نظارت‌های آژانس و بازرسی‌ها گفت: آن‌چه مهم است برجام است. محدودیت‌ها زمان دارد و بازرسی‌ها براساس پروتکل الحاقی انجام می‌شود. در عین حال یک سری از محدودیت‌ها طی پروتکل الحاقی ابدی می‌شود و تا زمانی که پروتکل را اجرا کنیم این بازرسی‌ها هم وجود دارند.

مشاور صالحی درباره نصب دوربین‌های آنلاین در تاسیسات هسته‌ای گفت: هیچ دوربین آنلاینی ما نداریم. یک سری ابزارهای دیجیتال است که نصب می‌شوند. آژانس دنبال استقرار سیستم آنلاین در تاسیسات ایران است اما با ما در این باره صحبت نشده و اگر هم می‌شد زیر بار آن نمی‌رفتیم.

این عضو تیم مذاکره کننده درباره همکاری‌های بین‌المللی گفت: قبل از جمع‌بندی برجام مذاکراتی با چینی‌ها داشتیم که در قالب کارگروه این مذاکرات دنبال می‌شود و البته محدود به چین هم نیست و کشورهای دیگر هم هستند که تمایل حضور در این کارگروه دارند به شرط آن‌که از نظر ایران حضورشان معنی‌دار باشد. هم‌چنین با روسیه در حال تبادل نظر، رایزنی و تبادل اسناد اولیه هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *